Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereobygge i uterummet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bilstereobygge i uterummet

Hej!
    Eftersöker goa tips till mitt stereobygge på "kuvösen"!!
    tänkte bygga med en del prylar som blev över när jag fixade lite nytt ljud i bilen, och tanken är väl att få det att låta så bra som möjligt med så liten investering som möjligt.

1. Strömförsörjning. Tänker mig ett nätagg typ till bärbar dator. Har ett sen tidigare på 12V 8A. Det borde väl inte vara några problem när stereon e säkrad till 10A? Funkar det kanske med ett mindre nätagg?

2. Stereo. Har en billig Denver utan cd.

3. Högtalare. Originalhögtalare fram, 4", Audi -99 och ett par lånade gamla Visaton utan diskanter.

Tänkte bygga 2 högtalarlådor med vänster fram och vänster bak i ena och höger fram och höger bak i den andra. Delar varje låda så att det blir en separat volym för varje högtalare.

Hur stor volym ska jag ha på lådorna?? (det finns inga parametrar på högtalarna) kan tänka mig att högtalarna är optimerade för en dörrsidevolym med lite läckage? -gärna litet djup!

Material? varför bygger ingen med gips?

Alla möjliga åsikter och tips är varmt välkomna!!!

Re: Bilstereobygge i uterummet

Hade denna i garaget men nu har den fått flytta in i uterummet med lite gamla alpinegrejer o 2st 5,25" o 1st 10" steg, batteri o laddare funkar kanon
    http://kove.se

http://street-beat.se

Comment

Originally posted by benkebly

1. Strömförsörjning. Tänker mig ett nätagg typ till bärbar dator. Har ett sen tidigare på 12V 8A. Det borde väl inte vara några problem när stereon e säkrad till 10A? Funkar det kanske med ett mindre nätagg?
      8A borde funka till det du tänkt driva.

2. Stereo. Har en billig Denver utan cd.
      En radio altså.

3. Högtalare. Originalhögtalare fram, 4", Audi -99 och ett par lånade gamla Visaton utan diskanter.

Tänkte bygga 2 högtalarlådor med vänster fram och vänster bak i ena och höger fram och höger bak i den andra. Delar varje låda så att det blir en separat volym för varje högtalare.

Hur stor volym ska jag ha på lådorna?? (det finns inga parametrar på högtalarna) kan tänka mig att högtalarna är optimerade för en dörrsidevolym med lite läckage? -gärna litet djup!
      Till fyrorna klarar du dig gissningsvis med runt två liter och lite dämpull i. Visatonelementen har jag ju ingen aning alls ens om hur stora de är, så det är svårt att säga.

Skall jag vara helt ärlig så ställer jag mig lite skeptisk till byggprojektet. Ett par orginalhögtalare från en 99ans Audi är liksom inte bästa stället att börja på. Om du hade modellbeteckning på Visatonen så kunde man möjligen räkna ut en bra låda till den och på så vis få till en vettig låda till den.

Om du av vissa skäl vill bygga högtalare, så hade jag köpt ett par nya element för några hundringar (Vifa TG9 t.ex) och byggt nått som funkar till dem.

Annars hade jag letat reda på nått billigt färdig och sen njutit av en kall öl och musik i uterummet istället. T.ex får du ett par såna här för dryga femhundringen:

Material? varför bygger ingen med gips?
      För att det inte är speciellt hållbart. Ett hyllplan i melamin är hyfsat billigt och stabilt.
      /tycker Erik.

Comment

Tack Robsarve!

Tanken är mest att få experimentera och leka lite...

Då blir det 4st 2-3 liters lådor till högtalarna, i gips!
        Har lite gips som står och skrotar och det blir enkelt att byta ut högtalarna om jag vill.

Comment

Gips är inte ett stumt material och därför ett dåligt val när man ska bygga högtalare.

Comment

Working...
          X