Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskanterna låter som fan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskanterna låter som fan!

    Tjena har ett problem med mitt ljudsystem i bilen..

    Ljud spec.

    Högtalare:
    Magnat 6x9" 694 Profection
    Magnat 5.25" ??? Profection
    Magnat 10" AD250

    Slutsteget är Magnat Edition Mono.

    Jag kör basen genom mono blocket och högtalarna genom stereon som vanligt.. Jag har ett fyrkanals slutsteg till högtalarna men jag har inte hunnit dra alla kablar.

    Problemet är att ibland (ganska ofta) så får jag en slags "rundgång" i diskanterna där dom ballar ur och spelar högre än allt annat och små tjuter så det gör ont i öronen. Diskanterna spelar fortfarande det som ska spela men dom spelar också något högt tjutande som att något visslar dåligt i örona på en.

    Har ändrat och haft mig som bara den med alla inställningar och bas inställningar och dessutom satt allt på default men det kommer fortfarande. Detta händer också när man använder CD lika så om man använder AUX, jag har ett sånt filter på min AUX kabel som ska tabort oljud.

    Vad kan detta vara? Vad är den riktiga termen om det finns en?

    Tacksam för all hjälp

    mvh Florian

  • #2
    Re: Diskanterna låter som fan!

    Skulle tro att det är generatorvin du upplever. Följer ljudet motorns varvtal?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Diskanterna låter som fan!

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Skulle tro att det är generatorvin du upplever. Följer ljudet motorns varvtal?
      Nej det är inget som låter som generator vin, alltså ljudet är liksom ihop hängande just med låten som spelas men det är liksom jävligt högt och tjutande och på samma gång hör man svängningarna i tjutet lite som ett tjutande brum..

      Vettifan hur jag ska förklara det gör ont i huvudet när man hör det.. JO, det är i princip som rundgång det ljudet som uppstår när rundgång kommer.. Tänk dig ljudet som kommer vid rund gång förutom själva "rundgånget" dvs det repeterande ljudet.. utan bara jävligt högt tjutande :P

      Comment


      • #4
        Re: Diskanterna låter som fan!

        Jag skulle koppla in högtalarna till steget ASAP då det kan vara enhetens inbyggda steg som ballar ur och skapar en loop pga överbelastning......

        Kan även vara värt att se över kablarna så att inget ligger och skaver mot plåt då jag själv råkat ut för liknande saker då steget inte haft ngt kortslutningsskydd (vilket kompakkretsar i enheter väldigt sällan har).
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Diskanterna låter som fan!

          Det skulle kunna vara så att ena polen/kabeln på stereons förstärkare blir kortsluten.
          Jag hade en gång för länge sedan en koaxialhögtalare som kortslöt ena polen mot jord när man spelade högt med dem. Då skickade slutsteget ut en skrikande signal så hör att man trodde att hjärnan skulle explodera. Det är antagligen DC-DC omvandlaren till slutstegsdrivningen som börjar oscillera när den blir överbelastad och/eller får felaktig jordpunkt.

          Gör som Lonefox tipsar om, kontrollera att alla kablar och högtalarna är ok, och byt till den externa förstärkaren.
          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

          Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

          Comment


          • #6
            Re: Diskanterna låter som fan!

            Originally posted by Dr. Mabuse View Post
            Det skulle kunna vara så att ena polen/kabeln på stereons förstärkare blir kortsluten.
            Jag hade en gång för länge sedan en koaxialhögtalare som kortslöt ena polen mot jord när man spelade högt med dem. Då skickade slutsteget ut en skrikande signal så hör att man trodde att hjärnan skulle explodera. Det är antagligen DC-DC omvandlaren till slutstegsdrivningen som börjar oscillera när den blir överbelastad och/eller får felaktig jordpunkt.

            Gör som Lonefox tipsar om, kontrollera att alla kablar och högtalarna är ok, och byt till den externa förstärkaren.
            BINGO! låter exakt som mitt fel! Ska ta och fixa det direkt

            tusen tack gör hjälpen guys

            mvh Florian

            Comment

            Working...
            X