Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ctek multi xs25000 funkar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ctek multi xs25000 funkar?

    köpte en ctek multi xs25000 häromdagen och koppla på mitt exide maxxima 900 batteri, gick ner till huset några timmar för att sedan komma tillbaka och mötas av en doft som lätt kunde tolkas som gruvön eller valfritt annat pappersbruk. fatta inget tills jag hörde hur de puttra någonstans inne i garaget och självklart står där mitt batteri och fräser å ryker jävla förbannade dynga tyckte jag om det

    Men nu hade tydligen bror trots varningen tagit laddaren och laddat sin bil med batteriet på plats och den står och mullrar utanför i skrivande stund..

    Kan de va så att strömmen gick i garaget så att laddaren fick någonsorts spel när den blev avbruten mitt i processen eller var mitt batteri så jävla dåligt att "den smarta laddaren" tyckte att de var lika bra att få ett slut på lidandet? Jävligt irrriterande är detta iaf.
    Så jag är tacksam för spekulationer och erfarenheter
    RE, DD, Pioneer

  • #2
    Re: Ctek multi xs25000 funkar?

    Även om man använder "recond" på ditt batteri så ska det inte börja fräsa och ryka från batteriet. Jag har själv varit tvungen att använda detta läge när mitt Maxxima 900 blev totalt urladdat en gång, funkade utan problem.

    Vad som har hänt i ditt fall vet jag inte, kanske det är något fel på laddaren eller så har det blivit fel på någon av batteriets säkerhetsventiler.

    Comment


    • #3
      Re: Ctek multi xs25000 funkar?

      Originally posted by Optima View Post
      Även om man använder "recond" på ditt batteri så ska det inte börja fräsa och ryka från batteriet. Jag har själv varit tvungen att använda detta läge när mitt Maxxima 900 blev totalt urladdat en gång, funkade utan problem.

      Vad som har hänt i ditt fall vet jag inte, kanske det är något fel på laddaren eller så har det blivit fel på någon av batteriets säkerhetsventiler.
      Använde "normal" tänkte testa det först då det kändes trevligast och snällast för batteriet.

      så det "kan" alltså va att batteriet är skrot och laddaren missade detta?
      Får testa den på lite gamla batterier och se om det händer igen..

      Jo en grej till: när jag började ladda så hoppade den ganska fort upp till 3 lampan med ikon den som visar nästan fullt, men senare när jag kom upp så lyste 2 lampan och det som tidigare sagts var i full gång

      var ett av dom spader formade hålen uppe på batteriet som hela härligheten "doft och lukt" kom ut ur de säger dig inget mer?
      Last edited by __snow__; February 28, 2010, 18:44.
      RE, DD, Pioneer

      Comment


      • #4
        Re: Ctek multi xs25000 funkar?

        Det sitter flera säkerhetsventiler på batteriet, de är till för att ventilera ut gas om batteriet tex råkar ut för överladdning. Borde vara därifrån som det kom rök och lukt.

        I normalläget så ska laddaren ge högst 14,4 V och då ska inte batteriet kunna bete sig så där. Jag ser två orsaker till att det hände så där, antingen är batteriet dåligt eller så ger laddaren ut för hög spänning. Om du testar att ladda ett annat batteri så kan du mäta vilken spänning den ger ut och på så sätt se om laddaren är felaktig.

        Att laddaren direkt lägger sig på tredje statusläget och sedan går tillbaka till andra läget kan hända ibland, jag har sett detta när jag laddar ett "halvladdat" batteri. Behöver inte betyda något konstigt egentligen.

        Jag vill dock påpeka att man helst inte bör använda "recond" en massa på ventilreglerade batterier eftersom de kan bli överladdade och släppa ut gas, manualen säger också att detta laddläge är till för "fritt ventilerade batterier" (alltså i princip batterier med skruvkorkar). Det fungerade bra i mitt fall och ska även fungera bra i andra fall, men det är som sagt inte rekommenderat.
        Last edited by Optima; February 28, 2010, 20:40.

        Comment


        • #5
          Re: Ctek multi xs25000 funkar?

          Okej tusen tack för tipsen ska kolla upp detta imorgon
          RE, DD, Pioneer

          Comment

          Working...
          X