Announcement

Collapse
No announcement yet.

Några frågetecken kring mitt uppkommande bygge med aktiv delning.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Några frågetecken kring mitt uppkommande bygge med aktiv delning.

Hej,

#1 Imorgon kommer nya HU:n (Pioneer DEX-P99RS) och ytterligare ett steg (Alpine MRX-F65). Mitt andra steg är ett Kicker 11ZX650.4.
    Till en början är jag osäker på vilket steg jag bör använda till framsystemet som är prio ett. Ser i kors när jag jämför specifikationer och watt/pris är mer eller mindre de samma.

#2 Sen ska jag också dela mitt framsystem aktivt för första gången. Jag tänkte att jag slänger upp en tråd med vad jag planerat för att ev. få några synpunkter.
    Jag ringde DLS ang. mitt framsystem och fick veta att Gothia middarna skulle ha högpass på 3150hz med 12- eller 18db slope, lågpassen skulle ligga på 60Hz om man kombinerade med sub i skuffen. Tweeters skulle rocka där middarna klipper med 24db slope. Detta är ju givetvis ett påstående och inte en fråga, men hojta gärna om något verkar tokigt eller om du kanske skulle göra annorlunda och varför.

#3 Glömde fråga hur det var med subben. Vilket frekvensomfång bör jag använda på mina 6,5" baselement i portad låda? Vet att detta inte är svårt att lyssna sig fram till men vore schysst om jag hade en utgångsfrekvens att börja kalibreringen från.

Numrerade helheten då jag av erfarenhet vet att inbakade frågor oftast förblir obesvarade annars

Mycket tacksam för svar!

Re: Några frågetecken kring mitt uppkommande bygge med aktiv delning.

#1: Jag är osäker på hur Alpinesteget låter då vad jag vet det inte har samma delar som nya PDX-stegen och kan då låta mer som de gammla....dvs väldigt kallt och rått.... Observera KAN.
    Du får testa och jämföra hur dina steg beter sig ihop med framsyetemet för att sedan köra det steg DU tycker funkar bäst för DIG och dina öron.
    Det är ju ändå du som skall använda grejerna.

#2: Nu har du vänt på det. Värdena må vara rätt om du fick dem av DLS. MEn du skall ha lågpass på middarna på 3.15KHz och högpass på 60Hz.
    Därmed högpass på diskanterna runt samma frekvens som lågpasset för middarna. Plus minus ngr hundra Hz beroende på förstärkning/utsläckning av frekvenser mellan elementen. Börja med dessa värden iaf och lyssna sedan in dig till vad (återigen) passar dig och din smak.

#3: Runt 45-55Hz skulle jag säga, men då utgår jag från mina egna preferenser och vad jag vill ha....
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Re: Några frågetecken kring mitt uppkommande bygge med aktiv delning.

När du installerat allt, hör av dig så kan jag hjälpa dig på plats förutsatt att du orkar ta dig hit.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Working...
      X