Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite tips kring mitt hopplock; Rockford, Orion, Canton etc..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite tips kring mitt hopplock; Rockford, Orion, Canton etc..

    Bilen är en Subaru Legacy kombi -99 som är en ren och skär bruksbil, jag kör den i alla väder och på alla underlag och bryr mig inte om jag råkar ordna än fler repor på den..

    Den används rätt mycket så tanken slog mig mig att ordna upp ljudet i bilen med enkla och billiga medel.

    - En Kenwood huvudenhet kompatibel med Ipod/Iphone plockade jag från en tidigare bil
    - 2 st. Canton 5,25" o 2 st. 4" med separata delningsfilter (heter den väl?) hade jag över från en Merca jag ägde för 4-5 år sen..
    - Ett Rockford Fosgate T3002 och Julas grövsta kablage bytte jag till mig.
    - En hembyggd låda med en 12" Orion bas köpte jag billigt.

    Ambitionen är skapligt ljud med låg budget.

    Frågorna:

    1, Slutsteget har två kanaler, är det ändå möjligt att driva framsystem (5:25.orna) plus 12:an? Hur kopplar jag då?

    2, Bakre högtalarna tänkte jag driva med huvudenheten. Förlorar jag något på att använda mina grova högtalarkablar men koppla ihop dem med ISO-kablagets smala högtalartrådar? Det jag menar är om man "sabbar strömflödet" eller vad man ska säga? Är det bättre att låta de gröva högtalarkablarna gå ända in i stereon?

    3, Original rymmer dörrarna 6,5" högtalare men jag har gjort adaptrar (i överblivet släpvagnsplyfa) för mina mindre diton. Bör jag täta mellan högtalare och adapter med ex. vis silikon?

    4, Jag har drait signalkablaget förbi växelspaken och kardantunnelnbak till skuffern. Strömmen går längs med passagerarsidan. Så har jag förstått det att hålla isär dom kablarna. Men om jag ska dra framdörrarhögtalarkablaget till slutsteget i skuffern kommer passagerarsidans kablage gå längs med strömkablen. Gör detta något? Eller bör jag dra på ngt annat sätt?

    Kommer säkert på fler frågor vad det lider.. Hoppas någon är bussig att förklara

    Så här ser anslutningarna på steget ut om det har ngn betydelse:
    Bridged speakers, left + - right + -
    Remote bass
    input right, left
    pass thru right, left
    Rem
    GND
    B +

  • #2
    Re: Lite tips kring mitt hopplock; Rockford, Orion, Canton etc..

    Ytterligare en grej.
    När innerdörrsidorna väl är avplockade. Är det lönt att köpa Biltemas tunna isolering att limma på plåten? Är som sagt ett budget "projekt" men blir det mkt bättre kan jag tänka mig en investering eller ska jag köpa nånting annat att dämpa med, och vars ifrån?

    Comment


    • #3
      Re: Lite tips kring mitt hopplock; Rockford, Orion, Canton etc..

      1. Ja, det steget går att simultankoppla, du behöver en spole på ca 6 mH till basen och en kondensator till varje framsystem på ca 300 uF. De komponenterna är dock inte helt gratis, hade kolla med att köra på inbyggd effekt ifrån spelaren även fram först.

      2. Grova kablar är bra, men jag tvivlar på att det gör någon hörbar skillnad i ditt system.

      3. Ja, Tätt skall det vara.

      4. Högtalarkabel är inte speciellt störningskänslig. Det är mest hos lågnivåkabel med dålig skärmning som det kan vara ett problem.

      5. Du skall inte sätta något som kan suga åt sig vatten i dörren. Ett ark asfaltsmatta på ytterplåten och ett på innerplåten på dörren plus skumgummi mellan dörrsida och innerplåt brukar vara en bra budgetdämpning.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #4
        Re: Lite tips kring mitt hopplock; Rockford, Orion, Canton etc..

        Tackarrr!

        1, Då kör jag de 4 högtalarna på huvudenheten.

        2, OK, det blir enkelt och bra.

        3, 4

        5, Jag har fått för mig att för att det ska löna sig med asfaltsmatta måste minst 2/3 av plåtytan täckas? Kanske inte stämmer? Hur pass mycket skumgummi ska jag trycka mellan inner- och ytterplåt? Smackfullt eller lite lagom så att det fyller ut utan att fara runt mellan plåten?

        Comment

        Working...
        X