Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

    Känner att det här kommer att spåra ur totalt...
    Hade nästan bestämt mig för Audisons AV6 kit +deras 3"mid,låg lite i mellansegmentet i prisklass för mig.
    Sen blev det bra priser på Hertz HSK 165+ deras 3" mid HL70 eller nåt,lite billigare än Audison.
    Sen började det gå utför...
    Blev rekommenderad av en kille i en bilstereoaffär att jag skulle satsa på Hertz Mille-kit: MLK2 TW+deras lite billigare mid HL70.
    Skulle tydligen vara en väldigt fin diskant i den serien men det är här det börjar spåra ur.
    Priset är egentligen alldeles för högt för mig men man är ju alltid rädd att man kanske ångrar sig senare om man "bara" tog det billigare HSK-kitet.

    Då kan jag slänga ut frågan till er kunniga:
    För det första:någon som lyssnat på Mille-kitet?
    Kan man ranka dessa kit o faktiskt inse att Mille-kitet ÄR så mycket bättre att det försvarar den ganska mycket högre kostnaden?

    Ursäkta för alla dessa frågor men det finns inte så många ställen man kan lyssna på dessa högtalare så man får förlita sig på er o höra era åsikter o tankar.

    Hertz Mille:
    http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/H...t_MLK_2_TW.pdf
    +deras lite billigare HL70:
    http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/H...nergy_HL70.pdf
    Hertz HSK-kit trevägs:
    http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/H...rgy_HSK163.pdf
    Eller Audison:
    http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=38
    +deras 3":
    http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=33

    MVH/Roger

  • #2
    Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

    Om vi börjar i rätt ände.
    Vad vill du få ut av ditt kit ? Hur ser din erfarenhet av att bygga och ställa in ljud ut ?
    Ett tre Vägs framsystem är betydligt svårare att få till .blir lätt fasfel och andra tråkighetet .
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

      Nu när du ska köra ett 3-vägssystem med samma mellanregister oavsett kit så kan jag inte tänka mig att skillnaden skulle bli så jättestor. Midbasarna kommer ju bara spela just midbas, så det bättre mellanregistret från dom kommer du inte ha nån nytta av. Diskanten däremot kan du tjäna en del på. Men varför inte ett HSK163.5 istället?
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

        Originally posted by Mikka View Post
        Om vi börjar i rätt ände.
        Vad vill du få ut av ditt kit ? Hur ser din erfarenhet av att bygga och ställa in ljud ut ?
        Ett tre Vägs framsystem är betydligt svårare att få till .blir lätt fasfel och andra tråkighetet .
        Vad jag vill få ut av detta?
        Välljud med ett litet inslag av gåshud när tex Dire Straits kör ett gitarrsolo,inget högt dunka dunk.
        Har alltid kört den enkla varianten med två-vägskit o har alltid kämpat med ett mellanregister som hörs att det kommer från dörren trots aktiv delning o tidskomp.
        Har tyvärr ingen erfarenhet av plastning av A-stolpar trots att jag har hållit på i 20 år med billjudsinstallationer åt både höger o vänster.
        Har en bekant som har lovat att hjälpa mig lite med det då han plastat en del ljudbyggen.
        Mina omkring-grejer kan väl nämnas fast dom varit uppe i andra trådar:
        1 st Alpine 9855
        3 st Genesis DA 100 tvåkanalare
        1 st Genesis 12"
        1 st Passat variant -02 med dämpade framdörrar

        Har glömt att nämna att jag har ett set med Audisons två-vägsfilter till mid+diskant då jag inte har kanaler till allt så dom delas passivt men tidskompas,det kanske underlättar installationen?
        Audisons filter:
        http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=36

        Comment


        • #5
          Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

          Om nya mlk är bättre eller likvärdig i midbasen än gamla mlk165 så slå till, den midbasen var riktigt fet och lång slaglängd grävde djupt för ett par 6,5or. Fast nu vet jag inte om det går att köpa mlk midbas separat längre, tyckte jag var smidigt med hertz på den tiden. Allt gick att köpa separat. Nu är det bara vissa vad jag förstått
          Beemer med enkel installation

          Comment


          • #6
            Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

            Originally posted by roger View Post
            Vad jag vill få ut av detta?
            Välljud med ett litet inslag av gåshud när tex Dire Straits kör ett gitarrsolo,inget högt dunka dunk.
            Har alltid kört den enkla varianten med två-vägskit o har alltid kämpat med ett mellanregister som hörs att det kommer från dörren trots aktiv delning o tidskomp.
            Har tyvärr ingen erfarenhet av plastning av A-stolpar trots att jag har hållit på i 20 år med billjudsinstallationer åt både höger o vänster.
            Har en bekant som har lovat att hjälpa mig lite med det då han plastat en del ljudbyggen.
            Mina omkring-grejer kan väl nämnas fast dom varit uppe i andra trådar:
            1 st Alpine 9855
            3 st Genesis DA 100 tvåkanalare
            1 st Genesis 12"
            1 st Passat variant -02 med dämpade framdörrar

            Har glömt att nämna att jag har ett set med Audisons två-vägsfilter till mid+diskant då jag inte har kanaler till allt så dom delas passivt men tidskompas,det kanske underlättar installationen?
            Audisons filter:
            http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=36
            Leta då främst efter ett mellanregister som kan ta tillräckligt stort område.
            Idealt är det i stolpen spelar 80 till 8000 Hz, men det elementet finns inte (än) som klarar att göra det med realistisk dynamik. Men 160-7k HZ finns det flera element som klarar. Vilket du skall välja är nästan omöjligt att säga, folks hörsel fungerar olika från person till person.

            Sen delar du passivt vid 7 kHz, resten aktivt i 9855an. Ett filter där uppe kräver inte så stora komponentvärden, så man har råd att köpa bra komponenter till filtret.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

              Originally posted by roger View Post
              Mina omkring-grejer kan väl nämnas fast dom varit uppe i andra trådar:
              1 st Alpine 9855
              3 st Genesis DA 100 tvåkanalare
              1 st Genesis 12"
              Har ingen erf. om Mille-serien, men jag anser Genesis 12-an är överkompetent HSK-serien.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                Hertz mille kittet har fått riktigt bra omdömen i dom tester jag läst.

                Det enda är att dom haft lite kvalitéts problem med konerna på mellan/mid basen.Den svarta belägningen på konen vill gärna släppa.

                Comment


                • #9
                  Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Nu när du ska köra ett 3-vägssystem med samma mellanregister oavsett kit så kan jag inte tänka mig att skillnaden skulle bli så jättestor. Midbasarna kommer ju bara spela just midbas, så det bättre mellanregistret från dom kommer du inte ha nån nytta av. Diskanten däremot kan du tjäna en del på. Men varför inte ett HSK163.5 istället?
                  Du har en jävla bra poäng där,tänkte inte på det
                  Har tittat på HSK163 också men på något vis så blir det mycket billigare att köpa deras tvåvägskit o komplettera med 3".
                  Sen vet jag inte vad pengarna gör idag på ett kit,har alltid köpt begagnat o det har varit kit som kostat ca 3500-5500kr nytt så jag vet inte vad ett kit som tex HSK165+3" för ca 2800 nytt presterar,det är vad jag brukade lägga på begagnat.
                  Var väl lite därför jag var inne på Audison,sen slank Mille-kitet in på ett bananskal pga rekommendationer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                    Originally posted by Robsarve View Post
                    Leta då främst efter ett mellanregister som kan ta tillräckligt stort område.
                    Idealt är det i stolpen spelar 80 till 8000 Hz, men det elementet finns inte (än) som klarar att göra det med realistisk dynamik. Men 160-7k HZ finns det flera element som klarar. Vilket du skall välja är nästan omöjligt att säga, folks hörsel fungerar olika från person till person.

                    Sen delar du passivt vid 7 kHz, resten aktivt i 9855an. Ett filter där uppe kräver inte så stora komponentvärden, så man har råd att köpa bra komponenter till filtret.
                    Kanske en dum fråga,men på detta sättet har jag inte nog med slutstegskanaler eller?
                    Eller vad ska jag dela aktivt på 9855:an ifall vi snackar ett trevägs-kit+bas?
                    Blev lite överkurs i min skalle så jag ber om ursäkt,det kanske är solklart för andra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                      Originally posted by roger View Post
                      Har tittat på HSK163 också men på något vis så blir det mycket billigare att köpa deras tvåvägskit o komplettera med 3".
                      Det är för att det ingår filter för 3"-aren i Hertz 3-vägskitet.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                        Originally posted by roger View Post
                        Kanske en dum fråga,men på detta sättet har jag inte nog med slutstegskanaler eller?
                        Eller vad ska jag dela aktivt på 9855:an ifall vi snackar ett trevägs-kit+bas?
                        Blev lite överkurs i min skalle så jag ber om ursäkt,det kanske är solklart för andra
                        Jodå, nog skall dina grejer räcka till. Hade ritprogrammet uppe så jag tänkte att en snabb systemskiss nog förklarade det hela enklare.
                        Attached Files
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                          Originally posted by roger View Post
                          Vad jag vill få ut av detta?
                          Välljud med ett litet inslag av gåshud när tex Dire Straits kör ett gitarrsolo.
                          1 st Alpine 9855
                          3 st Genesis DA 100 tvåkanalare
                          1 st Genesis 12"
                          1 st Passat variant -02 med dämpade framdörrar
                          OM du nu stannar vid en 2-vägsuppsättning.
                          Bland dom första setuperna jag hade i pickupen var just 9855, Genesissteg,
                          Genesis 12-a, och ett Dynaudiokit. Aktiv delning enbart mellan kit och sub.
                          Om det kunde förmedla Dire Straits, jodu!

                          Du har fler slutstegskanaler och kan då bättre utnyttja lösa-element-principen,
                          köp och ljudmässigt, och resultatet lär bli ett par snäpp bättre än vad jag hade.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            Jodå, nog skall dina grejer räcka till. Hade ritprogrammet uppe så jag tänkte att en snabb systemskiss nog förklarade det hela enklare.

                            Fanken, här är det high tech!
                            Intressant med delningen du föreslog,det blir alltså inte lika bra med dom Audison-filterna som jag har, tror dom delade vid 4khz?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hertz Mille-kit,någon som lyssnat på dom?

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              OM du nu stannar vid en 2-vägsuppsättning.
                              Bland dom första setuperna jag hade i pickupen var just 9855, Genesissteg,
                              Genesis 12-a, och ett Dynaudiokit. Aktiv delning enbart mellan kit och sub.
                              Om det kunde förmedla Dire Straits, jodu!

                              Du har fler slutstegskanaler och kan då bättre utnyttja lösa-element-principen,
                              köp och ljudmässigt, och resultatet lär bli ett par snäpp bättre än vad jag hade.

                              Pierre
                              Suck!
                              Tänk vad enkelt det hade varit o köra på detta!
                              Minimalt med jobb,alla kablar redan dragna.
                              Ska kolla in dom också.

                              Comment

                              Working...
                              X