Announcement

Collapse
No announcement yet.

Baslåda i skuff eller handsfack???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Baslåda i skuff eller handsfack???

    Hallå!!

    Jag ska bygga baslåda i min bil en Jetta MK1. Min fråga är då ska man bygga en i handsfacket eller i skuffen? För- och nackdelar!?

    Hör för mig att en sluten låda på ca 30L skulle vara bra till basen??

    Basen är en CDT Audio HD10SQ

    Power handling 500 watt RMS / Max 900 watt
    Sensitivity: 88.4 dB
    Frequency Response: 10-400Hz
    Nominal Impedance: 4 Ohms
    Voice Coil Diameter: 2.6"
    Magnet Weight: 140 Oz. stacked


    Slutsteget jag ska använda är Ground Zero 2350x

    2 x 200 WRMS @ 4 ohm
    2 x 350 WRMS @ 2 ohm
    2 x 450 WRMS @ 1 ohm
    900 watt maximum output power
    adjustable lowpass subsonicfilter 10 - 40 Hz 12 dB bassboost

    // Fredda

  • #2
    Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

    Originally posted by freddae
    Hallå!!

    Jag ska bygga baslåda i min bil en Jetta MK1. Min fråga är då ska man bygga en i handsfacket eller i skuffen? För- och nackdelar!?

    Hör för mig att en sluten låda på ca 30L skulle vara bra till basen??

    Basen är en CDT Audio HD10SQ

    Power handling 500 watt RMS / Max 900 watt
    Sensitivity: 88.4 dB
    Frequency Response: 10-400Hz
    Nominal Impedance: 4 Ohms
    Voice Coil Diameter: 2.6"
    Magnet Weight: 140 Oz. stacked


    Slutsteget jag ska använda är Ground Zero 2350x

    2 x 200 WRMS @ 4 ohm
    2 x 350 WRMS @ 2 ohm
    2 x 450 WRMS @ 1 ohm
    900 watt maximum output power
    adjustable lowpass subsonicfilter 10 - 40 Hz 12 dB bassboost

    // Fredda
    med en så stor låda så säger jag skuffen

    Comment


    • #3
      Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

      Nackdelen med just Jetta mk1 är ingen skidlucka,det är svårt att få in ljudet där.
      I min 83a jag hade körde jag med baslådan längst bak riktad framåt,med olika basar & lådor,enligt mig passade den riktningen bäst.
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • #4
        Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

        Lätt frontsub om du inte vill kapa sönder halva bilen

        Comment


        • #5
          Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

          Nå tips på en lätt frontsub? Haha, har inga planer på att kapa sönder för mycket!

          Comment


          • #6
            Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

            ground zero hydrogen 8''?

            Comment


            • #7
              Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

              Originally posted by ville91 View Post
              ground zero hydrogen 8''?
              Varför tipsa massor när man inte kan ett jävla skit själv?
              Har du provat gz i frontsub???

              Comment


              • #8
                Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

                Originally posted by partyvan View Post
                Varför tipsa massor när man inte kan ett jävla skit själv?
                Har du provat gz i frontsub???
                Tänkte att han ville ha samma märke som steget

                Comment


                • #9
                  Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

                  Montera slutsteget så det är spelklart och åk till en bilstereobutik och prova ett 6,5" basrör från tex Amega eller JL i passagerarens fotutrymme. Jag visade Amegaröret i en kompis bil tidigare i veckan och han ville inte koppla in tian i bagaget efter den aha-upplevelsen. Visst skulle cdtn bli ännu bättre men då har du rätt mycket jobb framför dig. Jag själv föredrar frontsub av två skäl, man slipper lådan i bagaget och man får ett tajtare ljud utan tidskomp.
                  Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

                  Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

                  Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

                  Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

                    Originally posted by partyvan View Post
                    Varför tipsa massor när man inte kan ett jävla skit själv?
                    Har du provat gz i frontsub???
                    Utan att ta ställning till GZ eller inte så är Hydrogen 8" en MYCKET trevlig sub för SQ-bruk. Har lyssnat till den i ett flertal byggen i sommar var man monterat den i små slutna lådor. Riktigt ända ner till 20Hz går den inte monterad i en sån låda fram i bilen, men ljudkvaliteten är riktigt bra!

                    /Freddi
                    Projekt #sqnewbeetle
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                    Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

                      CDT HD10SQ funkar utmärkt i en 22liters sluten lådan med mycket dämpull. Vilket gör det betydligt lättare att få plats med där framme.
                      Jag ÄR Gandalf!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Baslåda i skuff eller handsfack???

                        Bilstereohörnan ligger ganska nära dig. De kanske kan hjälpa dig med lådbyggandet.
                        Och som Gandalf säger så klarar basen mindre låda.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment

                        Working...
                        X