Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

    Tjena! har planer på att bygga lite seriösare ljud i min "nya" saab! gillar brädan starkt då den är lätt att modifiera. vill dock ha middar i dörrarna, eller är det kanske ett bättre alternativ att sätta dom på brädan tillsammans med diskanten?

    var till en början sugen på 3-vägs system men tror att jag skippar den biten då jag inte har överflöd med deg.
    den svåraste biten blir nog baslådan då det är en CD (sedan).. har planer på en eller 2 8/10" i 4:e ordningens bandpasslåda och porten genom skidluckan alternativt spelandes framåt mot ryggstödet.
    de har skrotat en hel del plåtdetaljer på jobbet och hittade rejäla bitar som jag tänkt använda som stag. det ger mig då ett krav på att lådan bara får vara 350 hög och 350 djup..

    vill för en gångs skull ha något där jag kan spela min musik och njuta av annat än att det låter högt.. det jag vill kunna spela cleant är tung metal (vill ju spela allt cleant men främst metal) och få dubbelkaggarna att för en gångs skull låta bra.. har funderat lite på ett Genesis 5ch men det ger ju lite lite kräm.. men har inte heller tänkt att det ska bli någon SPL-bil öht..

    bara mata på med tips, idéer och lösningar!

    har som många vet tillgång till laserskuren plywood och fräsar osv.. ber jag riktigt snällt kan jag nog ha tillgång till laserskuren plåt av olika slag. även kantpress, svarvar, fräsar mm.. kasta idéerna i ansiktet på mig - NU!
    \m/

  • #2
    Re: Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

    Middarna i brädan alla dgr i veckan!
    I 9000 är det förhållandevis enkelt att få dit upp til 6,5".

    När det gäller låda har jag idag en 10" fram i min cde. Främst för vi har barnstol och barnvagn..
    Tidigare har jag kört lådor skuffen riktade bakåt och skidluckan öppen främst för att jag inte orkat bygga en egen... dessutom har jag kört med tidskompad anläggning vilket såklart underlättat.
    Annars är nog en låda med basarna framåt med en luftspalt mellan baksäte o låda samt "tätt" mellan låda och hylla/väggar så inte basen "rymmer" att föredra!
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

      okej, jo jag har sett några med 5or och 6or i brädan. har aldrig brytt mig om att vinkla högtalarna rätt tidigare men tänkte göra det här då jag ändå är igång. något man bör tänka på med saabs bräda? visst går det att bara lyfta av "toppen" på brädan så man slipper lyfta ur hela?
      \m/

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

        Jo det är ett löst lock.
        __________________
        Mvh Jonas
        Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
        8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9000 funderingar, frågeställningar och tips?

          tror du att gallren slår sig om man plastar baffel utanpå när de är lösmonterade?
          eller bör man tejpa och plasta dem på plats?
          \m/

          Comment

          Working...
          X