Announcement

Collapse
No announcement yet.

spl? sq? sql?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spl? sq? sql?

    Hej! känner inte nåt riktigt bra sätt att ställa denna frågan, utan måste såklart bilda mig en egen uppfattning, men lite tips & åsikter på vägen hjälper ju alltid!

    Problemet är att jag ett tag nu kört spl inriktat bygge i mina bilar, kört det nu i dryga två år. Men nu så kommer det bli en mindre bil när jag får sålt min, närmare sagt en polo troligtvis & då får jag inte plats med det jag har utan måste då sälja det.

    Och såklart så blir inte framtida polon ljudlös utan det kommer köpas, men har då börjat kika lite på sq prylar, men så fick jag nys om sql? Verkar ju va en bra combo för mig som älskar spl, men även sugen på finlir.

    Då kommer alltså frågan: Någon här på forumet som kör just sql? tips & ideér? Vet ju märken avsedd för spl & respektive sq, men har ingen koll på något specifikt märke som kan ge mig båda två?

    Tacksam för ideér & förslag då jag är rätt grön å just sql området

    Mvh Christoffer

  • #2
    Re: spl? sq? sql?

    Jag lyssnade på en av Ljudbyggarens demobilar på vallåkra, en golf 2 med Gladen produkter och den spelade på riktigt gött, bra ljud som gick att höja upp rejält utan det lät illa.
    Har för mig det var 6,5 kitet i SQX serien med dubbla middar och sen två 12" i skuffen vad det drevs av minns jag inte men tror det var 1800w monoblocket och ett tvåkanals steg från Gladen det med.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: spl? sq? sql?

      Bygger man stabilt och placerar elementen med rätt förutsättningar för Sq, så kommer man långt.
      Många Sq-bilar har potential att spela högt med tanke på att de ofta har rätt mycket effekt.
      Sql är lite "extra allt". Tex dubbla midbasar, större sub och steg till denna men fortfarande vettigt placerat.

      De flesta produkter duger om man använder dom rätt, men tex Gladen (Audio System), GZ, mfl har högtalarserier som nischar sig som just Sql.
      sigpic

      -C5 2008 -SQuse-
      -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

      Comment


      • #4
        Re: spl? sq? sql?

        Okej! Tack för svar!

        Gz är ju ett märke jag gärna vill pröva mig in i.. Har ju leverantör genom jobbet för bl.a audison & focal med så

        Sq tanken var väl den klassiska uppsättningen med: två 10" eller 12" i skuffen, 6.5" i dörrarna, någon mindre element i brädan & diskant i stolpen & sedan dela av subbarna bak vid 40-50hz cirkus? e.v någon midbas i handskfacket!

        Så om jag förstår detta rätt så kan jag istortsett köra med denna någorlunda sq-setup & även kunna köra lite åt spl-hållet? förutsatt att jag har lite effekt & bra montering?

        Comment


        • #5
          Re: spl? sq? sql?

          Originally posted by justlikechuck View Post
          Okej! Tack för svar!

          Gz är ju ett märke jag gärna vill pröva mig in i.. Har ju leverantör genom jobbet för bl.a audison & focal med så

          Sq tanken var väl den klassiska uppsättningen med: två 10" eller 12" i skuffen, 6.5" i dörrarna, någon mindre element i brädan & diskant i stolpen & sedan dela av subbarna bak vid 40-50hz cirkus? e.v någon midbas i handskfacket!

          Så om jag förstår detta rätt så kan jag istortsett köra med denna någorlunda sq-setup & även kunna köra lite åt spl-hållet? förutsatt att jag har lite effekt & bra montering?
          Absolut!

          Jag hade en 10tums SQ bas i 20liters låda handskfacksbas i min Seat Leon som jag vann 2 raka SM guld med i SQ, och den spelade som mest 132.x dB mätt med TermLab vid 56Hz. Vid huvudposition var det 129.x dB. Dvs, väl över vad man bör lyssna på nån längre stund utan att åka på hörselskador..

          Den fick vid det tillfället sisådär en 800W.

          mvh Jonas
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #6
            Re: spl? sq? sql?

            Originally posted by jonash View Post
            Absolut!

            Jag hade en 10tums SQ bas i 20liters låda handskfacksbas i min Seat Leon som jag vann 2 raka SM guld med i SQ, och den spelade som mest 132.x dB mätt med TermLab vid 56Hz. Vid huvudposition var det 129.x dB. Dvs, väl över vad man bör lyssna på nån längre stund utan att åka på hörselskador..

            Den fick vid det tillfället sisådär en 800W.

            mvh Jonas

            Okey, ja det låter ju som jag anade

            Kört med lite över 2krms nu i två år, så man är ju van detta så vill ju kunna vrida på lite vid nästa bygge, men då vet jag hur jag ska planera bygget iallafall, bara att välja vad för produkter man skall köra med!

            Comment


            • #7
              Re: spl? sq? sql?

              2 stycken massive rk kitt i dörrarna och en gz hydrogen 10a i handsfacket
              drivet på ett massive audio NX5? borde ju spela hyffsat

              Comment


              • #8
                Re: spl? sq? sql?

                Originally posted by ville91 View Post
                2 stycken massive rk kitt i dörrarna och en gz hydrogen 10a i handsfacket
                drivet på ett massive audio NX5? borde ju spela hyffsat

                Låter ju helt klart som en utmanare! ej hört något från massive personligen, men har ju hört mycket bra om dom!

                Tackar för tips!

                Btw, såg att jensclaudius här på forumet kör med portad låda i handskfacket, är det värt extraarbetet eller lika bra på att köra med sluten? Beror väl lite på vilken bas man har, men generellt?

                Comment


                • #9
                  Re: spl? sq? sql?

                  Originally posted by justlikechuck View Post
                  Låter ju helt klart som en utmanare! ej hört något från massive personligen, men har ju hört mycket bra om dom!

                  Tackar för tips!

                  Btw, såg att jensclaudius här på forumet kör med portad låda i handskfacket, är det värt extraarbetet eller lika bra på att köra med sluten? Beror väl lite på vilken bas man har, men generellt?
                  har ett par rk kitt i min bil... spelar sjukt bra=) dock ger ja de 250 w rms st.. i en liten bil så kommer det spela hyffsat högt och ändå låta bra..

                  Comment


                  • #10
                    Re: spl? sq? sql?

                    Originally posted by ville91 View Post
                    har ett par rk kitt i min bil... spelar sjukt bra=) dock ger ja de 250 w rms st.. i en liten bil så kommer det spela hyffsat högt och ändå låta bra..
                    Ja 250rmsw borde trycka på bra! bra med kontroll på dom också?

                    Ja det lär ju bli en hel del dämpning så är ju litet utrymme som det ska spelas i

                    Comment


                    • #11
                      Re: spl? sq? sql?

                      Originally posted by justlikechuck View Post
                      Ja 250rmsw borde trycka på bra! bra med kontroll på dom också?

                      Ja det lär ju bli en hel del dämpning så är ju litet utrymme som det ska spelas i
                      Ett - två lager stp räcker... dämpa hela bilen och dörrsidorna. . Ja kommer köra en massive Audio toro 104 med impact steg

                      Comment


                      • #12
                        Re: spl? sq? sql?

                        Originally posted by ville91 View Post
                        Ett - två lager stp räcker... dämpa hela bilen och dörrsidorna. . Ja kommer köra en massive Audio toro 104 med impact steg
                        Fin bas! hur mycke kommer du mata den med?

                        Comment


                        • #13
                          Re: spl? sq? sql?

                          Originally posted by justlikechuck View Post
                          Fin bas! hur mycke kommer du mata den med?
                          1800 wrms. Impact hc550.2 . Kör impact hc250.2 till rk kittet

                          Comment


                          • #14
                            Re: spl? sq? sql?

                            Originally posted by ville91 View Post
                            1800 wrms. Impact hc550.2 . Kör impact hc250.2 till rk kittet

                            Ja då lär det ju spela på dugligt!

                            Comment


                            • #15
                              Re: spl? sq? sql?

                              Originally posted by justlikechuck View Post
                              Ja då lär det ju spela på dugligt!
                              Får hoppas. Den spela ca 138db med bara 700 wrms

                              Comment

                              Working...
                              X