Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

    Min bilstereo är defekt och ljuder bara ur höger sida.

    Efter lite felsökning så långt jag behärskar så har jag kommit fram till att den inbyggda förstärkaren till vänstersidan är paj.

    Varje förstärkare har sju stift, 4 till högtalarna med ca 6V, två med 12V och en med ungefär 2-6 mV. Den sistnämnda stiger i spänning när man ökar volymen på stereon. Kan man plocka en användbar lågnivåsignal därifrån?
    Är det normala värden för resp signal?

    Båda förstärkarna har samma värden på alla stiften, men det kommer inte ut ett ljud från högtalarna? Jag har testat att koppla om högtalarna och det är inte fel på dom.

    Sen undrar jag ang lågnivåkabeln, den består ju av signal och skärm. Hur nödvändig är denna skärmen egentligen? Jag testade på kompisens bil att bara ansluta signalen, det kom ljud men mycket tystare än när man anslöt skärmen.
    Mina förstärkare har ingen uppenbar koppling för en skärm så hur gör jag?

    Jag har både bilder och uppmätta värden om det behövs.

    Tar tacksamt emot tips och ideer.

  • #2
    Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

    Vad är det för nått? E39 med professional?
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

      Med rätt produkter får du fullgod signal i normala system om du kör omvandling från högnivå till lågnivå med adapter, eller så kan man använda förstärkare med Högnivå ingång.
      Tyvärr är det inte alla fabrikat eller modeller som låter tillräckligt bra med den signallösningen!

      Men om jag förstått det rätt så kommer det inte att fungera då din inbyggda förstärkare gett upp hoppet!

      Om det går att hämta signalen innan förstärkaren så är det Herr Robsarve som kan svara på det!
      sigpic

      Webshop

      Besöksadress butik

      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

      Comment


      • #4
        Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

        Det är en E65 med mellanpaket, ingen extern förstärkare till högtalarna.

        Som sagt, de finns ingen högnivå att plocka. Ända räddningen är att hitta en hanterbar lågnivåsignal.

        Comment


        • #5
          Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

          Kan inte e65 modellernas bilstereos men gissar att de är snarlika de andra modellerna jag är mer hemma på, e60, e90 och e87.
          På dem är det bara att programmera om en parameter i stereon för att stänga av most bussen och aktivera den inbyggda förstärkaren.
          Kan försöka kolla upp parametrarna på e65 modellen när jag är hemma.
          Har du navigering eller utan?

          Comment


          • #6
            Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

            Jag tar med stor tacksamhet emot all hjälp jag kan få.

            Vad jag förstår det som efter att ha läst utrustningslistan och ETK så har jag mellan ljudpaket. Steget under Logic7 som innehåller 7 högtalare och slutsteg till samtliga högtalare.

            Min bil har (mig veterligen) en cd-stereo med inbyggd förstärkare till 4st högtalare +2st basar med extern förstärkare för dessa.

            Navigering, menar du GPS? Jag har Navigering Pro.

            Comment


            • #7
              Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

              Jag kollade lite hur systemet är uppbyggt och vad jag förstår så är det ASK enheten som driver mellan och diskant och sedan skickas det analoga signaler till en hifi förstärkare på 40W som driver de två basarna.
              Är det enbart basen som är borta på en sida eller är det samtliga högtalare som är borta?
              Stämmer ditt system med det som står beskrivet på sid 31 i länken?
              http://share.qclt.com/bmw%E8%B5%84%E...ikation-en.pdf

              Comment


              • #8
                Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

                Det där va ett mycket trevligt dokument! Har inte hunnit läsa hela än men man borde ju kunna få ut en och annan info.

                Mitt system är det som beskrivs på sidan 31, ja.
                som jag beskrivit tidigare är jag 99% säker på att det är den ena inbyggda förstärkaren i ASK (CD-spelaren) som är trasig. Basarna fungerar på båda sidor, men mellan och högregister fungerar bara på högersidan.

                Comment


                • #9
                  Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

                  Då kan det ju vara en ide att ta lågnivån vid steget.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

                    Håller med Erik. Testa och se om du har en riktig (fullftekvens) lågnivå signal till stegen eller om den är beskärd redan i ask enheten

                    Är det hela sidan som är borta på både fram och bakhögtalare eller enbart framhögtalarna?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Behöver hjälp med inbyggd förstärkare BMW.

                      Jag hittade signalen till slutsteget till basarna och funderar nu på om det inte är något fel med själva signalen istället. Det är nämligen så att signalen till höger bas är död, och övriga högtalare är döda vänster sida?! Hade det varit samma sida borde ju felet kunna härledas dit signalen skapas, var nu det är? Men nu är det ju olika sidor vilket får mig att misstänka att det är något mjukvarufel istället.

                      Vad tror ni?

                      Comment

                      Working...
                      X