Announcement

Collapse
No announcement yet.

Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

    Takantennen på min Celica behöver bytas, men hur hittar jag en antenn som är som både sitter snyggt och ger bra signal?

    Jag har blivit rekommenderad en glasantenn, men har ganska dålig erfarenhet från en sådan sedan tidigare och har sedan blivit rekommenderad en rejälare antenn som säkert ger mycket bra signal, men som tyvärr tar plats (470 mm lång och lutar 60 grader från x-axeln). Monterad på Celican tror jag det kan komma att upplevas som ”att åka radiobil på Skansen”.

    Är ny på forumet och ber om ursäkt ifall frågan har tagits upp i tidigare trådar.
    Attached Files

  • #2
    Re: Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

    Kanske en hajfena? Kan dock inte ge något utlåtande om dom är bättre eller sämre än traditionella masterna
    http://www.hova.com/universal/antenner-c-319-1.aspx

    Comment


    • #3
      Re: Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

      Originally posted by JPH
      Takantennen på min Celica behöver bytas, men hur hittar jag en antenn som är som både sitter snyggt och ger bra signal?

      Jag har blivit rekommenderad en glasantenn, men har ganska dålig erfarenhet från en sådan sedan tidigare och har sedan blivit rekommenderad en rejälare antenn som säkert ger mycket bra signal, men som tyvärr tar plats (470 mm lång och lutar 60 grader från x-axeln). Monterad på Celican tror jag det kan komma att upplevas som ”att åka radiobil på Skansen”.

      Är ny på forumet och ber om ursäkt ifall frågan har tagits upp i tidigare trådar.
      Om optimal radiomottagning är det primära, skall du ha antennen monterad mitt på taket och rakt upp. Gärna då också en antenn med gain och rätt lång.
      Men det är ju en radiobil du inte vill ha!

      Använd värmartrådarna i bakrutan?

      Skaffa en radio med diversity och två mindre antenner?
      Många originalinstallationer har ju direkt från biltillverkaren diversity för bra mottagning.
      Jag antar att alla premium HE har diversity, sunkigt vore det annars?..
      Gitarrsmörgås!

      Comment


      • #4
        Re: Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

        Originally posted by gkar View Post
        Om optimal radiomottagning är det primära, skall du ha antennen monterad mitt på taket och rakt upp. Gärna då också en antenn med gain och rätt lång.
        Men det är ju en radiobil du inte vill ha!
        Reklamradion sänder vertikalt och den statliga radion sänder horisontellt. Och för att det skall fungera hyfsat på båda så har man antennen lutande... Ungefär 80cm skall en kvartvågsantenn vara för rundradiobandet...
        HU: Pioneer DEH-P88RSII
        Framsystem: MB Quart 6.5
        Basar: 2 x DD1508
        Steg: MDS APH1 och APH2

        Comment


        • #5
          Re: Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

          Det finns bra glasantenner och så finns det bättre glasantenner.
          En av de bättre ligger på ca 400:-
          Om en glasantenn ska fungera ska man inte ha värmetrådar eller blyglas!
          sigpic

          Webshop

          Besöksadress butik

          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

          Comment


          • #6
            Re: Antennval - en balansgång mellan funktion och estetik?

            Originally posted by DD8 View Post
            Reklamradion sänder vertikalt och den statliga radion sänder horisontellt. Och för att det skall fungera hyfsat på båda så har man antennen lutande... Ungefär 80cm skall en kvartvågsantenn vara för rundradiobandet...
            Det där skulle jag vilja se en referens till.

            Ontopic:
            När det gäller glasantenner så kan jag rekommendera en från Blaupunkt/Bosch som består av två tunna trådar och en "puck" på typ 2cm. Vi hade en sån i vår Astro o den fungerade grymt bra. Kostade ~4-500:-
            __________________
            Mvh Jonas
            Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
            8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

            Comment

            Working...
            X