Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega Q-comp eller Audison voce?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• roger
    replied
    Re: Amega Q-comp eller Audison voce?

Originally posted by Horsyhorse View Post
    Kollade, Voces filter var ju "bara" två olika 2-vägs och det var ju ingen höjdare i DITT läge.
    T.ex som Hertz HSK:s 3-vägs filter är ju lite trevligare för 3"-aren(LP=500Hz) om du skulle köra 3"+diskant ihop på passivt filter och midden aktivt.
    Fast då blir det ju ingen lös lila Amega...

Pierre
    Då måste du reda ut lite åt mig..
    Vi skippar amegas 3.5" coax just nu o går på detta som kommit fram med trevägsfilter mm.
    Eftersom jag sitter med tre steg som inte har några filter så måste jag väl köra på trevägs på alpinen för att få med basen på low, 6,5" på mid, och 3"+diskant på high (med trevägsfilter).
    Då är fortfarande problemet kvar att alpinen inte går under 1khz på high o då hjälper inte det med LP=500hz på filtret.
    Innebär detta att det inte är möjligt med 9855:an att få ihop en trevägskombination av högtalare?
    Eller tänker jag helt galet?
    Fan, skulle behållt min eclipse 8445, den gick ner till 200hz på high vad jag har läst mig till..

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by roger View Post
    Innebär det att man skulle kunna köra den på high/Flat och den sköter sig själv i delningen neråt? Det sitter alltså ett passivt neråt på högtalaren?
    Kollade, Voces filter var ju "bara" två olika 2-vägs och det var ju ingen höjdare i DITT läge.
    T.ex som Hertz HSK:s 3-vägs filter är ju lite trevligare för 3"-aren(LP=500Hz) om du skulle köra 3"+diskant ihop på passivt filter och midden aktivt.
    Fast då blir det ju ingen lös lila Amega...

Pierre

Leave a comment:

• jokko23
    replied

Innebär det att man skulle kunna köra den på high/Flat och den sköter sig själv i delningen neråt? Det sitter alltså ett passivt neråt på högtalaren?
    Nej det finns ingen sån delning i 3rna eller i det passiva filtret, det är endast lp/hp delning..

Leave a comment:

• jokko23
    replied

Är inte det i samband med effekthanteringen, att dem haterar 100w max om man delar 250?? Så tolkar jag det iaf,effekttåligheten under det minskar......för fs ligger iaf på 160

Leave a comment:

• roger
    replied

Att det passiva filtret för 3" delar av neråt(mot midbas)

Pierre

Leave a comment:

• roger
    replied

Originally posted by jokko23 View Post
    Funkar det inte via stereon så går det ju lösa via steget, doch har du en fast branthet och så blir det lite bökigare att ändra men du vill nog ner under 200hz iaf..
    Såg att Genesis DA-100 inte har några inbyggda filter...suck igen.

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Att det passiva filtret för 3" delar av neråt(mot midbas)

Pierre

Leave a comment:

• roger
    replied

om man tittar på produktbladet till 3" så visar den nåt om highpass delning på 250hz 12db/okt.
    Vad menas med det tro?
    Attached Files

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Tolkar man manualen till den maskinen så blir enda skillnaden att du kan ändra brantheten till flat. Hur det funkar irl vet jag inte.
    Det kan man ju säga, men den BÖRJAR i flat och då är det bra att göra enligt det jag skrev.
    Och lägsta delning är 1kHz.

MEN det var ju ingen hjälp för 3"-aren på passivt...

Pierre
    Last edited by Horsyhorse; August 6, 2012, 22:23. Reason: Strulpelle! Vem? Jag?

Leave a comment:

• jokko23
    replied

Du kan få hp om du kör 2way mode istället men då får du ingen bandpass på middarna istället så det blir lite hugget som stucket, hur du än gör kommer du få dela något i steget tyvärr.

Leave a comment:

• jokko23
    replied

Funkar det inte via stereon så går det ju lösa via steget, doch har du en fast branthet och så blir det lite bökigare att ändra men du vill nog ner under 200hz iaf..

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Nejdå, men när man tryckt in "user" har man full bandbredd på "high" utgång,
    så volymen lär stå på 0 och sedan ställer man in en lämplig delningsfrekvens OCH branthet innan första låten.

Pierre
    Tolkar man manualen till den maskinen så blir enda skillnaden att du kan ändra brantheten till flat. Hur det funkar irl vet jag inte.

Leave a comment:

• roger
    replied

blir inte klok på detta men jag hittade en manual på pdf men kan inte få till det med just den sidan.
    Orkar ni så bläddra till sidan 18 tror jag det var o kolla där vad som sägs med delningen
    Attached Files

Leave a comment:

• Horsyhorse
    replied

Originally posted by Expoze View Post
    Eller låter det dig bara stänga av delningen helt på den maskinen?
    Nejdå, men när man tryckt in "user" har man full bandbredd på "high" utgång,
    så volymen lär stå på 0 och sedan ställer man in en lämplig delningsfrekvens OCH branthet innan första låten.

Pierre

Leave a comment:

• Expoze
    replied

Har kollat lite om delning neråt på 3"...
    Audisons tvåvägsfilter som finns till 3"mid+diskant delar vid 4khz till diskant men har inget neråt vad jag hittat.
    Tänkte att det löser jag i alpine 9855:an men det verkar tjurigt då det inte går dela på High i trevägs förrän vid 1khz o det borde bli alldeles för högt antar jag för 3".
    För det är väl så jag måste köra: trevägs delning, low till sub, mid till 6.5",high till 3"+diskant(med audisons tvåvägsfilter för dessa)??

Känns som om det blir rörigt det här....suck!
    Du får väl större möjligheter med filtret med tw-setup satt till user? Eller låter det dig bara stänga av delningen helt på den maskinen?

Leave a comment:

Working...
X