Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

    Hej!

    Köpte mig ett beggat PDX 4.150 tidigare i veckan och installerade det i förrgår.
    Har lyssnat igenom lite skivor som jag känner väl och kan bara konstatera att det låter apa!
    Är det ett sunkigt steg ljudmässigt eller bara en dålig matchning med mitt framsystem (Polk db3000/db3065 första generationen)?
    Steget spelar bas relativt övertygande med de olika lågor jag testat så jag tror inte det är defekt.

    Steget ersatte ett tillfälligt monterat MTX Thunder 2300 från 1800 kallt vilket jämförelsevis låter som en dröm...



    /David

  • #2
    Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

    Tycker dom låter ok men väldigt kall karaktär..inget myspys direkt
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

      Originally posted by JohanH View Post
      Tycker dom låter ok men väldigt kall karaktär..inget myspys direkt
      Ja, kallt förvisso men det har jag egentligen inget problem med men det saknas bredd och djup i ljudbilden och mellanregistret är ju bara ett skämt!
      Klangen ligger lite åt Genesis Compact 4 men utan det stegets övriga kvalitéer.
      Tycker det är lite märkligt för jag har normalt inget emot "digitala" förstärkare. Kör ett antal med Tripath moduler hemma och har lyssnat på Bel Canto (B&O Ice baserade) med flera och gillat ljudet mycket. Blir till att montera tillbaka MTX:en och köra Alpine enbart till basen

      Comment


      • #4
        Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

        Har haft ett sådant, kan låta lite väl kliniskt rent och kallt men bra i detaljer. Tillsammans med rätt matchade högtalare låter det riktigt bra!
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

          Skumt. Hade då verkligen inga problem med att få tillräcklig värme i musiken. Nu gillar jag ganska hård karaktär, och det tycker jag att det klarade av någorlunda bra. Men drivet fanns. Åtminstone ihop med Amega med aktiv delning. Frågan är, har du pysslat något med stegets filter och vad är det för HU som får ge signal?

          9887R från Alpine matchade jäkligt bra som signalkälla åtminstone.

          Sen beror det nog mycket på hur pass högtalarna är monterade, och placering.

          Innan jag körde Amega så hade jag Hertz 3-vägs med passiva filter. Testade både med bryggat på bara 3-vägset och sen med en bryggad kanal till baslådan du köpte. Hade aldrig problem med att det lät illa, däremot saknades lite i det högre mellanregistret men efter lite vinkling av 3" högtalarna så försvann problemet. Så kan det ligga där nånstans?

          MvH Thomas
          Drömmer...

          Comment


          • #6
            Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

            Källan är iofs inget märkvärdigt utan stock in dash 6cd (tror det är en Pioneer).
            Saken är den att med mitt MC440 hade jag en fantastisk soundstage innan det brann och även med tidigare nämnda MTX steg lät det mycket bra. Ska testa att koppla bort aktiva HP filtret och köra frontarna full och se om det är filtret som sabbar för mig.

            Comment


            • #7
              Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

              Men att jämföra ett MC440 mot ett PDX är inte rättvist mot PDXet tycker jag.

              Om du kör aktivt idag, prova justera in gainen annorlunda, fick väldigt konstig ljudbild när jag glömde justera upp diskanterna, lät riktigt skumt. När man väl fick till det så blev det toppen.

              MvH Thomas
              Drömmer...

              Comment


              • #8
                Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

                Nej, det är inte fair att jämföra mot ett MC440 men ett gammalt Thunder 2300 borde det piska tycker jag Gain för kanal 1&2 är satt till normal (smäck i mitten alltså). Ska ut och inaktivera filtret strax och se om det hjälper, rattar litet på gain då också.

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

                  Gamla PDXen är kall, vass och hård i karaktären ja.
                  Nya serien har däremot mer värme och låter med AB om dem. Men de är fortfarande inte riktigt där med de digitala fullregisterstegen....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alpine PDX 4.150 ljudkvalitet?

                    Så, då var de inbyggda filtren ersatta med ett gammalt 24XS och det låter betydligt trevligare. Sänkt delningsfrekvens mellan midbas och sub gav lite mysigare klang i fronten också. Att ändra gain gav lite eller inget men nu går det iaf att lyssna utan att hea tiden störa sig på ljudet. Detta steg är nog för mycket "upp i ansiktet" för min smak tyvärr.

                    Tack för alla tips, åsikter och förklaringar!

                    Mv. David

                    Comment

                    Working...
                    X