Announcement

Collapse
No announcement yet.

köpa bas o slutsteg till moppebil (8/10)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• köpa bas o slutsteg till moppebil (8/10)

Tjena hade tänkt mig att inköpa min första bas samt slutsteg. (8 eller 10tums)
    Funtar på detta kit: http://www.mds.se/product.html/mds-e...96#prettyPhoto

Duger detta om någon vet?

Kom gärna med andra förslag på bas o slutsteg, det ska vara så prisvärt så möjligt runt 2 lax

Off Topic: vad är skillnaden på monoblock, 2kanals , 4 kanals osv?

// Fredd

Re: köpa bas o slutsteg till moppebil (8/10)

Grattis till bil!
    Jag vill ej ha och göra med de billigare mds sakerna och rekommenderar att spara ihop till något lite dyrare/bättre... Iallafall något ur fantastic serien.

Lite of topic men vad är det för mopedbil?
    Last edited by haapppoooo; July 21, 2012, 22:06.

Comment

Jag tror det är dags att bläddra lite i instruktionsboken/manualen på moppebilen, och kolla hur mycket effekt som generatorn levererar.

Det är stor skillnad på en moppebil och en riktig bil, jag är säker på att strömmen inte kommer räcka till några kraftigare slutsteg.
      Min 125cc MC har en generator på ca 150w. Tänk på att effekten ska även ska räcka till för att ladda batteriet, driva belysningen, instrumenteringen mm.

Börja med att leta rätt på de siffrorna, då blir det lättare att komma med konkretare rekommendationer.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

orginal så brukar mopedbil ha 15-50 ah laddning men på vossa modeller går det eftermontera riktig generator.

Comment

Batterikapacitet är inte lika intressant som vilken effekt generatorn levererar. Att hans batteri är större (3-5ggr större än mitt MC-batteri) betyder bara att kan kommer några km längre spelandes på stereon innan strömmen är slut i batteriet och bilen troligen får tjuvstopp.

Dubbelkolla generatorns kapacitet, och välj strömförbrukare efter det (eller byt generator).
          Eller montera ett stort fritids-batteri som man kan ladda separat när man inte använder mopedbilen.

Satsa på Klass-D slutsteg, de är betydligt energieffektivare är klassiska slutsteg.
          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

RF's PBR steg är strömsnåla. En 8" bas med 4Ω spole kommer att dra runt 10A vid full volym på steget. Se till att lådan blir ordentligt byggd/räknad så du får maximal verkningsgrad/känslighet på den.
            Ska själv köra PBR300X1 och DLS W308B i en bandpass låda, ska sitta i en husbil där strömförbrukningen också är intressant. Finns intresse kan jag återkomma med resultat (blir senare i höst).

Peter
            Last edited by wolw; July 24, 2012, 21:04.

Comment

Working...
            X