Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olika bud om aeroportlängder i WinISD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olika bud om aeroportlängder i WinISD

    Tjena!

    Jag har inte så stor erfarenhet av att bygga portade lådor då jag hållt mig till den slutna sidan. Tänkte ge mig på att bygga en seriös portad låda till min B2 ES15MKII nu. Har sökt runt både här och på Google huruvida WinISD räkar med portarna eller ej (dvs om det visar total längd eller bara rörlängd), men lyckas inte får klarhet i det. Är det någon som vet säkert?

    Vad jag förstår när det gäller 4" Aeroport så ska man räkna bort 4 cm per port på tilltänkta rörlängden. Dvs att den totala "standardlängden" på dem uppgår till 38 cm (30+4+4), är det rätt? Eller ska man räkna åt andra hållet (ta bort 4 cm per port, dvs 30-4-4)?

    Till min bas tänkte jag hur som helst bygga en låda på 150L brutto (blir ca 140L netto), med två 4" Aeroportar. För att få 35hz avstämning tycker WinISD att jag ska ha drygt 20cm långa portar. Då är frågan huruvida det är med portarna eller ej.

    Tack på förhand!
    // Daniel G

  • #2
    Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

    Prova dig fram, programmet räknar ändå inte med alla parametrar som krävs för ett exakt svar.

    Comment


    • #3
      Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

      Jag har kollat dels i BassBox pro och dels med portuträknaren hos Carstereo.com, det verkar som att ungefär 19-21 cm borde stämma. Detta är alltså om man endast använder rör, dvs inga trattar alls. Ska man ha trattar så kapas röret med 4 cm per tratt, med andra ord kapas 8 cm bort från dessa 19-21 cm och kvar blir 11-13 cm rör. Sedan sätts trattar i båda ändar.

      Min gissning är att WinISD, precis som flera andra beräkningsprogram, bara räknar på att man använder rör utan trattar. Man får då själv ta reda på hur mycket av röret som ska kapas bort för att kompensera för trattarnas inverkan.

      Men jag håller också med Jonhny att ett program inte räknar exakt, någon cm hit eller dit skiljer det. Den portlängd som räknas fram kan utgöra en grundlängd och sedan kan man prova sig fram som sagt.

      Comment


      • #4
        Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

        Originally posted by Optima View Post
        Jag har kollat dels i BassBox pro och dels med portuträknaren hos Carstereo.com, det verkar som att ungefär 19-21 cm borde stämma. Detta är alltså om man endast använder rör, dvs inga trattar alls. Ska man ha trattar så kapas röret med 4 cm per tratt, med andra ord kapas 8 cm bort från dessa 19-21 cm och kvar blir 11-13 cm rör. Sedan sätts trattar i båda ändar.

        Min gissning är att WinISD, precis som flera andra beräkningsprogram, bara räknar på att man använder rör utan trattar. Man får då själv ta reda på hur mycket av röret som ska kapas bort för att kompensera för trattarnas inverkan.

        Men jag håller också med Jonhny att ett program inte räknar exakt, någon cm hit eller dit skiljer det. Den portlängd som räknas fram kan utgöra en grundlängd och sedan kan man prova sig fram som sagt.
        Ja, och gör man det rätt så kommer man i 99 fall av 100 ALDRIG hamna på den längd som programmet föreslår. Många har dock inte en aning hur man skall göra, och vad än värre är, de flesta vet inte ens om att man måste testa olika längder. Och värst av allt; de flesta hör inte ens skillnad när det är fel och när det är rätt.......
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

          Sen har nog många missat att för att få rätt längd att korta på en aeroport så varierar det med frekvensen. Och parametrarna på din bas varierar med ±10% på grund av variation i tillverkningen. Och sen ändras den faktiska portfrekvensen när lådan monteras på plats.

          Så för att vara helt säker så måste portningen trimmas in med lådan i bilen.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

            Tack för svaren! Nog för att jag är en glad amatör men jag förstår att teori är teori, som i de flesta fall här i världen.. Man lär ju förstås prova sig fram, men det kan ju vara en fördel att försöka få det någorlunda rätt från början..

            Hur hör man om det inte låter riktigt som det ska? Spelar det någon roll att rören nu blir så korta som 11-13 (19-21) cm? Är 35 hz en lagom allroundavstämning på lådan?

            Tack på förhand!
            // Daniel G

            Comment


            • #7
              Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

              38-40 Hz kan i flera fall fungera ganska bra som "allroundavstämning", men där inverkar även kupestorleken och hur pass peakad lådans frekvensåtergivning är. Hos en låda som har peakad återgivning så kan skillnaden mellan 35 och 40 Hz vara relativt tydlig, medan en låda som har jämn återgivning inte får lika stor skillnad mellan dessa avstämningar.

              Jag har inte provat den basen och kan bara utgå ifrån teoretisk beräkning i ett program. Där visar det att ES15MKII i 140 liter netto får "inte jättepeakad men inte heller jämn" återgivning, du kan nog börja med 35 Hz avstämning och sedan kanske kapa några cm av rören ifall det spelar för mycket djupbas.

              Comment


              • #8
                Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

                Originally posted by jonash View Post
                Ja, och gör man det rätt så kommer man i 99 fall av 100 ALDRIG hamna på den längd som programmet föreslår. Många har dock inte en aning hur man skall göra, och vad än värre är, de flesta vet inte ens om att man måste testa olika längder. Och värst av allt; de flesta hör inte ens skillnad när det är fel och när det är rätt.......
                Lite nyfiken på hur ni som lyssnar er fram bär er åt, jag håller själv på att bygga lådor här hemma och två stycken har jag som testlådor för att optimera portlängden och dämpmaterial, jag hör ingen skillnad alls när jag provar olika rörlängder (och då kan jag ändå koppla om mellan lådorna snabbt) utan måste mäta mig fram.

                I bil borde det väl vara ännu svårare där förstärkningen vid vissa hz kan vara ganska brutal och då svårt att veta om det är port eller bil som är felet?

                Har du några bra tips så vore jag tacksam.

                Mvh

                Comment


                • #9
                  Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

                  Originally posted by Jimma72 View Post
                  Lite nyfiken på hur ni som lyssnar er fram bär er åt,

                  Erik Robsarve och
                  JonasH (som har ett ganska burdust sätt här på forumet) men ej att förglömma de båda har Många års erfarenhet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olika bud om aeroportlängder i WinISD

                    Tack!

                    Jag är också intresserad att veta det som Jimma72 tar upp.

                    Vad det gäller min låda så funderar jag på att prova 30hz avstämning till att börja med (portlängd på ca 30 cm totalt). Får en jämnare kurva som inte är lika peakad och dessutom en i mina ögon trevligare group delay på användbara frekvenser i WinISD. Det jag är rädd för är att det skall bli alldeles för mycket djupbas för en "allroundlåda", vad tror ni?
                    Last edited by DiskBengt; August 6, 2012, 00:11.
                    // Daniel G

                    Comment

                    Working...
                    X