Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Sådär, nu är tre lågnivåkablar samt tre högtalarkablar dragna på högersidan - mid, 6,5 och sub. Diskanter körs på huvudenheten. Flera av kablarna räckte precis, precis. Gött med lite flyt.

    Lyckades också få loss ena dörrsidan, men lätt var det inte. Fick ta i så jag trodde hela skiten skulle gå sönder och den ena kontakten satt rätt dumt till. Nu är den borta i alla fall.

    Skönt att ha lite flyt för en gångs skull. Min DLS Ultimate 6,5 passar klockrent i originalbaffeln om man bara sågar bort de två små stiften (de håller originalelementet lite men lär knappast göra varken till eller ifrån).

    Några undringar också:

    1) Chriz: är det så illa att montera i originalbaffeln i dörrsidan? Inte precis gjort i en handvändning att göra en egen baffel med den formen. Kan man kanske förstärka den på nåt sätt? Dra ett lager glasfiberspackel, plast, dämpmatta eller nåt? DLS har stabiliseringsringar i stål på 2 mm. Kanske köpa såna? Jag siktar inte lika högt som du och har inte hur mkt tid som helst heller. Ring, armerad plast och dämpning borde väl göra nån skillnad, tycker jag?

    2) Att strunta i att dämpa dörrarna när man ändå har dem öppna är bara korkat, antar jag?

    3) Grovlek på kablar! Kablarna till original-6,5-orna ser ruggigt tunna ut. Jag tänkte köra 1,6 till diskanterna, 2,5 på mid och 4 till 6,5-orna, men kan inget alls om proportionering. Tjockare kabel för längre sträcka, va’? Räcker 2,5 till dörrarna, och kanske 1,6 till domarna? Nu pratar jag bara mellan element, filter och huvudenhet, mellan slutstege och filter ligger 4 mm till mid och 6,5-or.

    4) Strömkabel på ena sidan, lågnivå- och högtalarkablar på andra. Har jag glömt nåt? Remote också, va’? Vad för kabel till det? Det är bara en 12-voltssignal, va’? Och antennkabeln, vad är bäst respektive enklast där egentligen, att ta originalantennen eller dra ny?

    Comment


    • #92
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      1) Dom funkar helt klart, sätt ett lager dämpmatta på dom och gärna en sträng innan du sätter dit högtalaren så blir det tätt och stumt.

      2) Japp! Även originalhögtalarna kan faktist prestera rätt bra om man dämpar dörrarna, så det finns mycket att vinna där.

      3) Originalkabel ut i dörrarna är nånstans runt 1mm2, och det ska till rätt mycke effekt innan den kabeln begränsar. Räknade lite på det där och jag skulle kunna köra 1,5mm2 kabel till mina basar (matade med 1200Wrms) utan att tappa nämnvärt mycket effekt.

      4) Remoten kan du ta nån tunn, 1,5-2,5mm2 räcker finfint. Dra den tillsammans med strömkabeln för minsta risk för störningar. Antennkabel kan du använda original med adapter.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #93
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        1) Grymt. En sträng vad, förresten? Dämpmatta? Tänkte försöka sätta dubbelhäftande tejp eller nån tätningslist där, men så länge det sviktar lite funkar det väl.

        2) Ok. Jo jag ska försöka hitta STP Silver på BRL i Gbg i morrn - 3,9 kvadrat bör räcka till framdörrar, hjulhus och bagagegolv. Eller får nog räcka iaf. Blir lätt dyrt.

        3) Okej. Borde förstått att det var så. Såg att vi använt vad jag tyckte rätt tunn kabel i förra installationen, men min kamrat Lars brukar veta vad han gör. Men det blir inte sämre med grövre kabel? Kör nog 1,6 till dörrarna om det är trångt i så fall (eller skarvar original, har inte kikat på det än) och låter 1,6-2,5-orna sitta kvar till diskanter och mids. Hade lite 2,5 över.

        4) Remote: gott mos, tack.
        Antenn: då måste jag förstås ta ut originalenheten, men det kan vi ta senare när jag kommer dit. Gött att kabeldragningen i alla fall är i stort sett klar.

        Nu blir det dörrsidepill ett tag, remote, skruva fast säkringshållare och kabelstump i motorrummet och jord i bagaget samt kika på var kondingen ska sitta.

        Comment


        • #94
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          1) Tänkte mer än jag skrev, skulle ha stått butyl, alltså det svarta som dämpmattan är uppbyggd av. Riv lös lite från dom skräpbitar som blir över och sätta mellan baffel och högtalare för maximal tätning.

          2) Det räcker nog för ett lager ja, men det går lätt mer än man tror när man väl kommer igång...

          3) Ingen fara att köra grövre nej. Jag kör dock 0,75mm2 till diskant, 1,5mm2 till mellanregister och 2,5mm2 till midbas, mest för att det känns bra rent psykiskt och är enkelt att hålla reda på vilken kabel som går vart.

          4) Originalenheten är enkelt att ta ur ifall du vill lös med antennbalen. Dra ut AC-panelen (använd t.ex. en smörkniv eller annat tunt och platt å bänd med på sidorna så hoppar den ur) och koppla ur den. Sen tar du ett par små spårmejslar och bänder lös metallflärparna som håller originalenheten på plats i konsollen, när det är gjort kan du dra ut den och koppla ur antennkabeln.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #95
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Någonting man kan kolla innan man rekommenderar kabeldimensioner är att ta en 5 m lång 0,75 mm² och koppla in en 55 W glödlampa på. Mät spänning vi batteri och vid lampan.
            Fundera nu på om du vill ha den effektförlusten i ditt system... Så dyrt är inte några extra kvadratmillimeter i det hela.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #96
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
              2) Ok. Jo jag ska försöka hitta STP Silver på BRL i Gbg i morrn - 3,9 kvadrat bör räcka till framdörrar, hjulhus och bagagegolv. Eller får nog räcka iaf. Blir lätt dyrt.

              BRL i Gbg! Har jag missat något?
              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • #97
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Originally posted by Nordenmark View Post
                BRL i Gbg! Har jag missat något?
                Nej....men han kanske lever kvar i gamla minnen


                Tompa> Prova Trollhättan istället. Men det kanske var det du menade.
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • #98
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Haha. Nu ska vi inte vara såna, Lonefox. Det var väl inte sååå länge sen? Men okej, CD Bilradio eller vad de nu heter. Fast fasen, jag trodde de höll hela BRL:s sortiment, men det gjorde de ju inte. Skit! De verkar inte ha STP dämpmtrl alls. Hade tänkt köpa dämp och lite kabel i stan idag och STP Silver var det dyraste jag kunde tänka mig. Vare sig DLS eller MDS har nåt lika bra för samma pengar. Då blir det nog två paket SC 41 från Blekinge iaf, även om jag måste vänta till nästa vecka. Bajs. Ville ha det idag. Inga andra butiker i stan eller Kungälv jag glömt som har STP eller likvärdigt?

                  Lonefox: Trollhättan är aningen långt för att köpa dämpmatta, tyvärr.

                  Robsarve: intressant. Jag har tänkt köra 1,6 mm till diskanter (direkt på spelaren), 1,6 eller 2,5 till mid mellan filter och element och 4 mm slutsteg-filter, samt 4 hela vägen till midbasar, om jag får igenom skiten i dörren, annars så grovt det går där. Vad tror du om det?

                  Chriz: 1) Misstänkte det. Jag gör så.
                  2) Jag hör dig... Funderar faktiskt på att komplettera dämpningen av hjulhus och bagage med billigare skumplastmassa från Biltema. Dels eftersom tjockt är bra, och dels är det snorbilligt i jämförelse. Kan bli musproblem däremot. Såg att de festat lite på diverse cellplastgrejer i bagaget redan.
                  3) Ok.
                  4) Uppfattat! Får se om jag vågar mig på det när det blir dags.

                  Comment


                  • #99
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Du kan ju få hem STP till imorgon så helgen är räddad.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                      Robsarve: intressant. Jag har tänkt köra 1,6 mm till diskanter (direkt på spelaren), 1,6 eller 2,5 till mid mellan filter och element och 4 mm slutsteg-filter, samt 4 hela vägen till midbasar, om jag får igenom skiten i dörren, annars så grovt det går där. Vad tror du om det?
                      Det låter vettigt. Om du har lite klenare kabel en kort bit så spelar det ingen roll.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Horsyhorse: aha! Fast varför är ni 200 spänn dyrare än BRL?
                        Jag har pendlat mellan att köpa ett 10-pack STP och ett SC eller två SC, men jag kör nog på två SC. Jag tycker det blir lite mkt pengar enbart för dämpning. Men tack för förslaget! Ska ha det i åtanke till en annan gång.

                        Rob: ok, låter bra. Jo, jag hade för mig att det var så: ju längre sträcka desto grövre kabel. Bra att veta ifall det blir snortrångt i dörrarna, t.ex. Bortsett från högerdörren är alla sträckor där jag har tunnare kabel kortare än en meter.

                        Comment


                        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                          Fast varför är ni 200 spänn dyrare än BRL?
                          1.Det finns en mycket god anledning.

                          2.Om du beställer från BRL så lägger dom på 149:- för frakt osv.
                          Om man beställer på Seastreams Webshop och betalar med kort så är affären "safe" och man får produkterna fraktfritt.
                          Då är jämförelse så BRL 998(REA)+149=1147:- vs. SG 1195:-

                          Oro att betala i förskott till SG?
                          Med några FÅ undantag/missar?, så finns allt i lager som det står just "i lager" på hos oss.

                          Men det är var man/kvinnas val var köpet görs.

                          Pierre
                          (Seastreams Garage)
                          Last edited by Horsyhorse; August 9, 2012, 11:24.
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Ingen fara alls, Pierre, ta inte illa upp. Jag trodde det helt naturligt hade med mindre lager hos mindre aktör, och därmed mindre marginaler, att göra. Men det spelar ju ingen roll eftersom jag köpte SC, så ingen skada skedd oavsett.

                            Comment


                            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                              Ingen fara alls, Pierre, ta inte illa upp. Jag trodde det helt naturligt hade med mindre lager hos mindre aktör, och därmed mindre marginaler, att göra. Men det spelar ju ingen roll eftersom jag köpte SC, så ingen skada skedd oavsett.
                              Det är lugnt, det gör jag inte, speciellt som att den mindre aktören(priset) i din mening är BRL.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment


                              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
                                Haha. Nu ska vi inte vara såna, Lonefox. Det var väl inte sååå länge sen? Men okej, CD Bilradio eller vad de nu heter. Fast fasen, jag trodde de höll hela BRL:s sortiment, men det gjorde de ju inte. Skit! De verkar inte ha STP dämpmtrl alls. Hade tänkt köpa dämp och lite kabel i stan idag och STP Silver var det dyraste jag kunde tänka mig. Vare sig DLS eller MDS har nåt lika bra för samma pengar. Då blir det nog två paket SC 41 från Blekinge iaf, även om jag måste vänta till nästa vecka. Bajs. Ville ha det idag. Inga andra butiker i stan eller Kungälv jag glömt som har STP eller likvärdigt?

                                Lonefox: Trollhättan är aningen långt för att köpa dämpmatta, tyvärr.
                                Jo det var SÅ längesedan BRL låg i Sisjön och Backaplan

                                Nol....har inte du närmare till Thn än jag? Jag har ca: 5 mil till Gbg och 6 mil till Thn....och jag tar GÄRNA de 12 milen till och från Trollhättan för att kika inom BRL. Heck....jag kan om jag är uttråkad ta den trippen bara för att dricka kaffe, tjöta o lyssna på leksaker utan att ens ha i åtanke att köpa ngt

                                SÅ otrevliga är de pojkarna

                                Kan ju tillägga att om du tar dig tiden och bensinkostnaden så lönar det sig på mer än ett sätt eftersom du kan få en del tips och råd på vägen av tex. Patrik...och det kan vara guld värt Iaf enligt min mening.
                                Last edited by Lonefox; August 9, 2012, 11:48.
                                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                                Comment

                                Working...
                                X