Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Tack Chriz. Vet inte hur vanligt det är med störningar från bilens egna kabelstammar, men ibland säger man ju att man ska undvika att dra där. Annars känns det ju egentligen smidigast. Rätt sak på rätt plats s.a.s. Taket känns lurigt men det är kanske för att jag är ovan. Känns som hela skiten ska ramla ner.

    Ju mer jag tänker på det, desto mer lockande känns ett helt nytt system. Fasen, jag har inte haft bra ljud på åtta år. Det känns lite som att när jag har grejerna, vill ha det installerat, känns det nästan som helgerån att inte göra det. Det är egentligen bara placering av min huvudenhet och fibern som oroar mig. Visst, det kanske blir lite pill med bafflar, trångt här och där och klurig montering av steg och annat, men det är ändå görbart steg för steg även för mig. Kabeldragning är en tidsfråga men ju relativt enkelt slanvgöra, och sen får nån koppla och ställa in.

    Comment


    • #62
      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Jag har då inte haft nåt problem med störningar från originalkablaget, se bara till att köra med någorlunda lågnivåkabel och inte billig "lakritskabel". Innertaket är inga som helst problem, det krävs en del våld för att få ner det så att bara pilla upp lite kablar på det kommer inte bli något som helst problem.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #63
        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
        Vet inte hur vanligt det är med störningar från bilens egna kabelstammar, men ibland säger man ju att man ska undvika att dra där
        Med dagens produkter och rätt utförd jordning så brukar det inte vara några problem!
        Dock finns det ett antal bilar folk brukar misslyckas med, SAAB 9-3 är en sådan!!


        Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
        Det är egentligen bara placering av min huvudenhet och fibern som oroar mig.
        RÖR INTE FIBERN!!

        Originally posted by Tompa Tveskägg View Post
        Visst, det kanske blir lite pill med bafflar, trångt här och där
        Trångt är det om du ska montera i orginalbaffeln, särskilt om du ska ha en riktig biff till 6 och 1 halva!
        sigpic

        Webshop

        Besöksadress butik

        Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

        Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


        Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

        Comment


        • #64
          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          I morgon presenterar jag en uppgradering i en 9-3 2003!
          sigpic

          Webshop

          Besöksadress butik

          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

          Comment


          • #65
            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Chriz:

            Har för mig att lågnivåkablarna jag har är rätt bra, så det borde vara lugnt. Strömkabeln är nog Biltema men den spelar väl mindre roll för störningar, ska ju leda bara.

            Ska kika på taket sen. Det är ju rätt mkt kablar som ska upp med ström- och högtalarkablar på ett och samma ställe. Lutar nog åt golvet iaf, om det inte blir för knepigt vid stolarna och från baksäte till bagageutrymmet. Där är det ju en fördel med taket faktiskt - färre hinder på vägen.

            Ljudbyggarn:

            Nej jag vet att fibern är svår. Sätter jag min huvudenhet där får nån av Chriztoffers dignitet fixa det. Jag pillar inte på den.

            Angående bafflar: mina DLS 6,5-or har ganska stort monteringsdjup så jag får se om det går att lösa. Lite dumt eftersom dess storlek förmodligen gör det omöjligt att göra "riktiga" bafflar av typ mdf. De flesta som eftermonterar i 9-3-dörrarna verkar slipa ner baksidan av bafflarna i dörrsidorna och ev. på utsidan också för att få plats. Får se hur det ser ut när jag öppnar.

            2003-bygget blir kul att se!

            Comment


            • #66
              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Biltemas ström och högtalarkablar duger finfint! Deras lågnivå är jag dock inte jätteimponerad av, skitkontakter rent ut sagt.

              Strömkabeln drar du helst i golvet, det finns absolut plats för det. Jag tänkte mer på att man kan dra högtalar och lågnivåkabel i taket för att minimera risken för störningar.

              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
              I morgon presenterar jag en uppgradering i en 9-3 2003!
              Låter intressant! Men jag har en känsla av att det bara är en 6to8 kopplad via högnivå från originalet...
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #67
                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Är ganska säker på att de grå, mjuka fina sakerna som ligger i påsen är riktningsbestämda lågnivåkablar från DLS, och sen är ström, säkringshållare och lite sånt tjafs Biltema. Högtalarkablar från DLS, Biltema och BRL, har jag för mig, och utöver det system jag beskrivit tidigare en 1-fardskonding från DLS också.

                Ah, såklart. Ström i golvet, resten eller nåt av dem där uppe. Logiskt. Ska ha det i åtanke när jag börjar. Jag får nog köpa nytt kablage - dragningen i Saaben lär vara längre än i den Peugeot 206 det satt i innan. Hoppas lågnivåkablarna räcker, ström och högt. kostar ju inte så mkt.

                Chriz: tror du man vågar montera ett steg under golvet, liggande på undergolvet (du vet det för kassar m.m.), eller blir det för varmt? Det är ju en ganska stor yta där ändå, och jag har ju inga monstergrejer. Hade passat mig väl, då kommer det undan och det är nära med kablar upp till baslådan som kommer stå längst in till vänster mot baksätets rygg sett från bakluckan. Kondingen kan jag säkert skruva fast på sidan av lådan, den ska väl stå upp om jag minns rätt.

                Nu ska jag gå ut med en styck huvudenhet och se hur den passar i handskfack eller annan plats. Inte alls, gissar jag. Undrar hur många som har gjort som du Chriz, att montera i originalenhetssloten och fixa fiberbiten. Kan ju finnas nån STCS-are i Götet som klarar det, kanske. Ja, jag vill gärna ha min enhet där som ni förstår. Men jag rör inte optiken själv.

                Comment


                • #68
                  Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Låter intressant! Men jag har en känsla av att det bara är en 6to8 kopplad via högnivå från originalet...
                  En 6to8 är inte BARA!

                  Nu blev det inte en 6to8 utan ett G One 120.4 DSP!

                  Funka fin fint

                  Mer om det sen, UTAN bilder då det inte är gjort för en projekt tråd.

                  Men slutresultat blev riktigt bra!
                  sigpic

                  Webshop

                  Besöksadress butik

                  Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                  Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                  Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                    En 6to8 är inte BARA!

                    Nu blev det inte en 6to8 utan ett G One 120.4 DSP!

                    Funka fin fint

                    Mer om det sen, UTAN bilder då det inte är gjort för en projekt tråd.

                    Men slutresultat blev riktigt bra!
                    Är det inte för OEM-uppgradering de är framtagna i första hand?
                    Eller så har bara JAG fått den bilden
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #70
                      Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Originally posted by Lonefox View Post
                      Är det inte för OEM-uppgradering de är framtagna i första hand?
                      Eller så har bara JAG fått den bilden
                      6to8 är en av marknadens bästa DSP, detta oavsett inkopplingstyp.
                      Att den fungerar lika bra till OEM är bara BONUS!

                      Det finns bara en sak som talar emot 6to8 och det är priset.
                      Marknaden tar den inte på allvar, den är på tok för billig!
                      sigpic

                      Webshop

                      Besöksadress butik

                      Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                      Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                      Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        6to8 är en av marknadens bästa DSP, detta oavsett inkopplingstyp.
                        Att den fungerar lika bra till OEM är bara BONUS!

                        Det finns bara en sak som talar emot 6to8 och det är priset.
                        Marknaden tar den inte på allvar, den är på tok för billig!
                        Nu syftade jag INTE på 6to8 utan stegen med DSP.......
                        De känns spontant som att de ÄR framtagna mkt med OEM-intigrering i åtanke.

                        Dessutom kommer man upp en hel del i pris på 6to8 då man vill kunna använda den som jag använder min BitOne idag......runt samma pengar (hade jag dock inte haft min Bitetta idag så hade jag kikat mer på 6to8 det skall erkännas)
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • #72
                          Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Nu syftade jag INTE på 6to8 utan stegen med DSP.......
                          De känns spontant som att de ÄR framtagna mkt med OEM-intigrering i åtanke.
                          Och det är inte fel!
                          Att få både en kompetent DSP med 4-kanals förstärkare i samma förpackning är helt underbart!
                          Ljudmässigt klarar den duon sig hur långt som helst även i ett eftermarknads system!

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Dessutom kommer man upp en hel del i pris på 6to8 då man vill kunna använda den som jag använder min BitOne idag......runt samma pengar (hade jag dock inte haft min Bitetta idag så hade jag kikat mer på 6to8 det skall erkännas)
                          6to8 konkurerar inte om att vara billigast, syftet är att vara bäst!
                          En fullt utbyggd 6to8 hamnar på ca 10 000kr
                          Efter att kört ett tag med 6to8 så tar den plats i vårt nästkommande projekt, Alpine F#1 boxen få ligga på hyllan ett tag till!

                          Åter till vad tråden handlar om .... Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06
                          sigpic

                          Webshop

                          Besöksadress butik

                          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            Efter att ha måttat med huvudenheten är jag än mer besluten att inte ha den i handskfacket i alla fall. Värdelöst. Når inte att göra nåt under körning, sitter dumt till och känns bara allmänt kasst. Ska mäta noggrannare vid tillfälle, men den kan eventuellt få plats under den befintliga spelaren. Nån som prövat det? Panelen sneddar visserligen inåt och jag vet inte hur det ser ut innanför förvaringsfacket och ciggtändaren, men det kan gå. En annan placering som faktiskt passar men ju är väldigt knepig, är vid kickpanelen. Både höjd och bredd passar perfekt om man bygger nån typ av konsol och jag når den sittande. Det dumma är att jag gillar att ha foten där.

                            Nä, jag sparar HE-placering till senare då jag bestämt om jag ska ha kvar originalspelaren eller inte.

                            Nästa steg blir att försöka knö in Dremel eller nåt borr för att ta upp hål för diskanterna nere i brädan.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                              Om du monterar en HLA-SUM från Mosconi för 1195:- EFTER ditt orginalsteg så får du ut 4:a kanaler med summerad signal.

                              Efter det kan du koppla in ett 4-kanals steg utan problem!
                              Steget ger bara ut 40-800hz alt. 80-800hz så det blir ju lite tråkigt att använda den signalen då? Hur gjorde ni i 9-3an som du skulle presentera?
                              Såvitt jag vet så kan man få ut full signal genom:
                              Fibern
                              Huvudenheten
                              Löda in sig på amp1
                              Alla 3 innebär en del meck..

                              Comment


                              • #75
                                Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Det där med delningsfrekvenserna är lite skumt, bredbandarna fram och bak (3,5" på brädan och 4" i hatthyllan) har signalen skuren vid 120Hz, tror det är ett 12dB filter. Midbasarna däremot spelar från antingen 40 eller 80Hz beroende på system, men dom 9-3or jag byggt i har då inte haft nån delnin uppåt för midbasarna. Så dom är optimala att ta signal från, speciellt i bilar med mellansystemet, SS2 då man får en närapå fullregistersignal.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X