Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

    Chriztoffer: visst snackade du om att du hade satt varningsljud ex. back-/sätesbältesvarnare på centerhögtalaren? Var det svårt eller gick det genom att bara switcha nån kabel eller liknande? Om jag nån gång framöver drar ut originalenheten för att norpa auxkabeln, tänkte jag ev. kika på det samtidigt i så fall.

    Nu är dörrsidorna med mina 6,5-or i också. Skönt att få tillbaka dem. Fick inte riktigt in dörrsidan så några clips har inte tagit, men jag ska köra med det lite och se. Låter eller märks det inget, eller släpper mer, låter jag det vara. Tror det beror på att silent coaten tar nån millimeter och clipsen inte bottnar. Skulle slutat ett par millimeter längre in på dörren med mattorna tror jag.

    Comment


    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

      Stämmer! Normalt sett så går dom ljuden ut i högtalarna på sidorna av instrumentbrädan, så det enda jag gjort är att skarva en av dom kablarna och istället dra den till centern. Busenkelt!

      Du kan behöva byta några klips till dörrsidorna om dom inte fäster riktigt, kostar inte många kronor hos din SAAB-handlare. Dom blir slitna med tiden och dessutom lite spröda.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

        Fint Chriz, då vet jag det när jag kommer dit.

        Fasen, jag blir inte klok på mina kablar. Kvar från min förra installation finns fyra långa kablar som gått från bagage och fram. Men tittar man på de filter jag har verkar det ju bara som det ska gå en kabel till varje filter bak från skuffen, till "Input". Då har jag två över, vilket får mig att tro att vi inte drog så senast. (Har dessutom ett ganska tydligt minne att det gick en jäkla massa kablar fram.) Jag snackade med DLS som snabbast idag på telefon och de var spontant inne på att endast en kabel per filter går mellan steg och filter, men ville se bilen förstås.

        Jag gissar att det har att göra med vilka kanaler vi använt på steget och inte. Och det var inte felkopplat i förra bilen för det lät tokbra och DLS hade dessutom inne bilen och finjusterade. Fattar inte.

        Tre element per sida fram gör ju sex totalt, på fyra kanaler. Jag har för mig att vi gav 6,5-or och mids en kanal var och lade diskanterna på en, vilket ju blir fyra och kan stämma. Den femte är dedikerad till subben och löper bara i bagaget. Kan vi ha dragit en kabel per kanal från steget och fram till ena filtret, bryggat mellan filtren och sen dragit vidare till varje enskilt element eller nåt åt det hållet?

        Den viktigaste frågan är ju dock vilket som ger bäst ljud, oavsett hur man drar. Är det att använda kanalerna på steget eller filtren? För som jag ser det använder man ju inte båda om man bara drar två kablar mellan steg och filter, right?

        Jag hade tänkt att dra färdigt allt, löda m.m., och sen dra in til DLS så de kan kika på finlir som filter, inställningar, konding m.m. Men jag får nog fasen åka in och visa som det ser ut nu, för jag hajar inte. Möjligt att min kompis som var med och drog kanske minns annars.

        Comment


        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

          Det var inte som så då att midbasarna kördes separat på eget steg utan filter, sen mellan och diskant via filter på det andra steget?
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

            Nope. Bara ett (femkanals)steg. Mycket märkligt. Sitter och läser manualerna nu och blir inte klok på det. Ska snacka med kompisen, men det är många år sen och han minns knappast det rakt av.

            Men du sade nåt... kan vi ha dragit kablar från nån av kanalerna på steget direkt till ett par av elementen? Det finns ju filter i steget också. Men varför? Vad skulle vi ha vunnit på det? Kanalen blir ju upptagen i båda exempel menar jag.

            Jag har som sagt för mig att vi använde en kanal per 6,5-a respektive mid dome. Då stämmer i alla fall antalet kablar från skuffen:

            En kabel från steg till input på filtret (x 2 filter)
            En kabel från steg direkt till X element (x 2 element)
            = fyra kablar. Men i så fall har man ju redan använt två kanaler, och måste ha lagt ex. två mid domar på en kanal och diskanterna på en. Och för att göra det måste man väl i så fall också ha bryggat filtren på nåt sätt?

            Om det skulle vara så är ju frågan vilka element vi drog direkt till, och om och i så fall hur det påverkade ljudet. Fasen att man aldrig, aldrig, aldrig kan lära sig att märka upp skiten man pysslar med. Fem minuter då hade sparat mig en jäkla massa krångel nu.

            Comment


            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

              Aah ett 5-kanals var det ja. Men då kan ni ju ha kört t.ex. midbasarna på två kanaler och domar tillsammans med diskanter via filter på andra paret kanaler, eller om nu körde midbasar och diskanter via filter på ett par kanaler och domarna på det andra kanalparet. Vinsten är att man kan ställa filter, nivå och tidskomp separat.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                Där undrar jag om vi inte har det! Jag har för mig att den ena kabeln var längre, och att den stump kabel + kabelsko som satt kvar på midbasarna dessutom var av samma sort. (De andra två var hela och vita, de här svarta.) Det talar för att vi drog kablar direkt till midbasarna och, antar jag, använde filtret på steget till dem, och sedan körde domar på en och diskanter på en men på separata filter. Det rimmar va'?

                Kan bli problem att nå dörren med den ena kabeln i och med att Saaben är större, men å andra sidan ska jag ju koppla in mig på originalkabeln och sparar därmed kanske 40 centimeter där. Bara att be en bön och testa.

                Om det är så, blir det alltså såhär?

                Kabel steg till midbas (använd stegets inbyggda filter)
                Kabel steg till midbas (använd stegets inbyggda filter)
                Kabel steg till "input" ena filtret
                Kabel steg till "input" andra filtret
                Kabel från respektive filter till middomar och diskanter (två per filter, totalt fyra)
                (Sub separat på femte - alla kablar i bagageutrymmet)

                Funkar det kan jag dra resten, vilket hade varit sjukt skönt.

                Comment


                • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                  Ser då rätt ut! Blir kanon också om man har möjlighet att tidskompa, eftersom avståndet till midbasarna i dörrarna inte är samma som avståndet till dome och diskant på brädan.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                    Jo precis. Och det gjorde jag i förra bilen - den funktionen finns i min Pioneer-spelare.

                    Men då fasen ska jag pröva att dra så . Så får vi se vad DLS-gubbarna säger sen när jag åker in. Ju mer jag har klart desto billigare för dem att fixa det sista. Vem vet, jag kanske rentav fixar allt själv. Fanken tro't.

                    Comment


                    • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                      Efter diverse skalning, tvinnande, krympslang och annat elände, är jag framme vid inkoppling av min huvudenhet. Eftersom den är helt fristående, blev jag fundersam på några grejer. De få gånger jag gjort det, har man ju dragit kablage till motstående i bilens förberedda kablage, vilket i princip är självförklarande.

                      Jag tänkte först att det i princip bara var att koppla in remote och lågnivå och köra, men sen såg jag att det ju finns batterikabel, jordkabel, mutekabel och lite annat pill. Innebär det att jag måste dra ytterligare en separat batterikabel mellan enhet-batteri, och även borra för en jordkabel till? Eller går det att dra ut originalenheten och nalla de kablarna från den? Vad är enklast?

                      Jag frågar dels eftersom jag inte vet såklart, men också för att jag har laddat och anslutit min konding, och det verkar som konding och batteri laddar ur sig snabbt. Läste att det ibland behövs en sluten krets med remotekabeln ansluten för att hålla laddningen. Är det alltid så, eller beror urladdningen på att min konding är kass?

                      Tacksam för alla tips. Bilen står nämligen på konstant underhållsladdning nu, vilket ju inte är så smidigt.

                      Comment


                      • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                        Du kan koppla in dig på kablarna som går till originalenheten ja, men då kommer du inte kunna få till lösningen med blinkers/varningsljud i centerhögtalaren. Dra istället en separat pluskabel från batteriet, jorden kan du koppla in t.ex. i bultarna som sitter längst ner i mittkonsollen, du kommer åt dom när du tar bort det stora plastsjoket vid passagerarens vänsterfot. Tändningsplus däremot är lite klurigare, jag tog min från cigguttaget då det inte finns någon riktig tändningsplus. Mute och andra kablar kan du strunta i.

                        Att batteriet laddas ur snabbt låter märkligt, men prova att koppla ur kondensatorn, är det en billig en så kan tydligen ligga och dra ström konstant, vet inte varför.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                          Okej, det låter vettigt. Ja, jag tänkte nog försöka ha kvar varningsljuden. Särskilt backvarnaren är praktisk ibland. Dessutom har jag svårt att tro att kablarna räcker från originalenheten ut till vänstersidan där jag ska ha min enhet.

                          Hur tjock måste batterikabeln vara, cirka? Original är ju typ 0,75, men den här blir lite längre, kanske 1, 1,5 meter. Tror jag har några meter 1,5-kabel liggande, ev. 2,5 också. Funkar det?

                          Jorden: ah, bra idé! Där är ändå öppet nu, så det är ju enkelt.

                          Tändningsplus - inte samma sak som remote..? Antar att kabeln som kommer ur enheten och heter "System remote control" ska möta slutstegets remote i alla fall. Ser ut så på elschemat också.

                          Jag testmätte batteri och konding efter en timme tidigare idag, och då hade de inte laddats ur nämnvärt. Vore ju grymt skönt om det som hände igår hade att göra med att det dragit ström att ladda kondingen i sig, och så hade innebelysningen stått på länge. Däremot verkar mitt batteri vara i klenaste laget. Visst ska ett bra batteri ligga på en laddning av en bra bit över 12 volt, gärna närmare 13? Mitt låg på 10,5 igår. 12,7 idag efter laddning och 12,2 en timme senare.

                          Och så testade jag att jag klippt och skarvat rätt kablar till dörrarna idag också. Höll andan och det var rätt. Sweet!

                          Comment


                          • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                            1,5mm2 räcker gott och väl som matning till enheten, men har du 2,5mm2 så är det såklart inget fel i att använda den!

                            Tändningsplus och remote är två olika saker. Remoten är till för att slå på externa enheter (slutsteg, CD-växlare, signalprocessorer m.m.) när huvudenheten slås igång, tändningsplus är till för att slå igång huvudenheten när tändningen vrids på.

                            Du bör nog byta ditt batteri rätt omgående om du ska kunna ha nån glädje av ljudbygget! När batteriet är fulladdat så ska det hålla åtminstone 12,6V efter 8 timmar, gärna mer.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                              Har skarvat batteri- och jordkabel nu, men blir lite förvirrad av ACC/tändningsplusen. Den är nämligen ansluten till min batterikabel. Den går dock att ta loss. Batterikabeln förgrenar sig till två kontakter, och till den andra (den som inte går till batteriet, alltså) har någon anslutit ACC-kabeln. - Någon av mina kamrater som gjorde elen till den förra installation gissar jag, om det inte rentav var så från början. Kan man göra så? Kan den ta ström från batteriet konstant, eller blir nåt knas då? Jag förstår ju skillnaden i att enheten slås på när man vrider om tändningslåset eller att ström ligger på hela tiden, men jag vet inte om det är bra eller dåligt, och i så fall varför nån skulle satt den där om det inte funkade.

                              På mobilbilden ser man anslutningen till huvudenheten längst till höger. Två huvudsakliga kablage går ut från den. Den ena härvan är ISO-klumpen jag väl knappast kommer använda nåt av. Den andra har bl.a. en röd, en gul, en svart och en blåvit kabel.

                              Svart: jord
                              Gul: batteri
                              Röd: ACC
                              Blåvit: remote

                              För övrigt delar sig remotekabeln också, men den ena är avklippt. Jag antar att det räcker om jag skarvar på min remote från steget på den ene?

                              Mitt batteri visade 12,2 idag förresten, ett drygt dygn sedan laddning. Det är väl inte uselt i alla fall. Frågan är vad det visar om en vecka om jag inte kör. Ska mäta med intervaller tänkte jag. Kondingen visade dock lite mindre, 12,05 har jag för mig. Kan/ska den tappa gentemot bilen när inget är på?
                              Attached Files

                              Comment


                              • Re: Uppgradera ljud i Saab 9-3 SC -06.

                                Så som du har kopplat nu så kan du slå igång stereon utan att ha tändningen igång, rätt praktiskt men risken finns att batteriet dras ur då huvudenheten står i ett stand-by läge. Remoten ger bara ut 12V när huvudenheten är igång så hur du kopplar den spelar ingen roll. Klipp förgreningen du och koppla in din remotekabel till stegen.

                                12,2V efter ett dygn är väl lågt, iaf om inget stått och dragit onormalt mycke ström. Kondensatorn ska hålla samma spänning som batteriet eftersom dom är sammankopplade, men displayen på kondensatorn kan vara något felkalibrerad.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X