Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

    Tjena! har tänkt lite löst nu efter en lång arbetsdag och vet inte om det är en konstig tanke eller om det har med saken att göra.. har gått elprogrammet på gymnasiet men kan inte tänka klart jusst nu..

    Det jag tänker på är att anslutningarna på mitt slutsteg är för små för 16mm2 men ska lämna 900RMS i 2 ohm. max säkring är väl 60A? steget är säkrat 90A och huvudsäkringen är 60A vilket är bakvänt, jag vet. men kan man ha större säkring på en kopparkabel än en aluminiumkabel med tanke på det överlägsna ledningsförmågan eller är det helt fel? som sagt så borde jag veta detta men jag är helt slut i huvudet jusst nu. :P
    \m/

  • #2
    Re: Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

    Originally posted by LuffarN
    som sagt så borde jag veta detta men jag är helt slut i huvudet jusst nu. :P
    Kanske smidigt med en länk för stunden isf så kan formler komma en dag när huvudet lite känns bättre.


    http://www.docentdecibel.se/faq/bera...ea/info_7.html
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #3
      Re: Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

      Kanske man kan, men man "får" inte om man ska gå efter avsäkringstabellerna som EMMA har. Då kvittar det vilket material kabeln är gjord av.....
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

        Att bedöma vilket material en kabel är gjord av är helt omöjligt på en tävling och därför bedöms kabeln enbart efter area.

        Den tabell som gäller på tävlingarna hittar du på SBFs hemsida
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Ledningsförmåga och säkringsstorlek?

          okej, i detta fall är det helt teoretiskt och inte enligt flera regler än att kabeln inte brinner!
          \m/

          Comment

          Working...
          X