Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyda ProBox2000

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tyda ProBox2000

Hej!

sitter och leker med ProBox2000 och fått fram denna bild, men HUR ska man tyda den?

Lådan är av typen 5:e ordningens hifi-låda

Mest intressanta är grafen, vad jag kan förstå, som ska vara så rak som möjligt. Så är inte fallet i bilden (se attachment), utan den har en "bump" vid ca 84 hz, vilket inte torde bli ett problem då man borde dela av vid 60 - 70 hz.

Frågan är också vad F-3dB innebär?

Tacksam för svar, då mitt bygge jag planerade i höstas har fått stå åt sidan för andra saker, men nu vill jag komma igång :-)
    Attached Files

Re: Tyda ProBox2000

Är det där en frekvenskurva utan "roomgain"?

De flesta lådberäkningsprogram räknar ju ut frekvensåtergivningen för rum helt utan reflexer och med utgångspunkt från att elementet i sig har en rak återgivning ner till 0 Hz, men i en bil ger kupen en ordentlig förstärkning av de låga frekvenserna och därför ska frekvenskurvan inte vara helt rak ända ner till tex 30 Hz om man är ute efter en jämn frekvensgång.

F-3dB är den punkt i frekvenskurvan där ljudet har minskat med 3 dB, vilket motsvarar ungefär som att slutsteget skulle ge ut halva effekten.

Comment

Sen kan du kasta probox som uträkningsprogram då det 9 gånger av 10 räknar helt galet.
      Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Tackar för svaren.

@Optima Man vill ju inte ha "halva effekten" där. Kan man då ändra F-3dB att ligga "ovanför" där man bryter av frekvensen? Och, programmet är satt att räkna i stor kombi (745/945, har själv en 855:a)

En kompis som hade det liggandes, men inte rört på ååååår ... så, vilket program ska man ha? kan man räkna ut allt själv på något sätt?

Comment

Kom på en sak. Vad händer om man ändrar F-3dB till att ligga under frekvensen högtalaren klarar av och spela? I detta fall klarar högtalaren av att spela från 30 - 250 hz, så man skulle kunna lägga F-3dB på 29 hz ... eller är det en "dum ide"?

Comment

Precis som med allt annat i livet finns det ingen genväg som bara ger dig all kunskap sådär rakt av. Detsamma gäller för byggen av baslådor.

Det tar MÅNGA år och byggande av en massa lådor samt testande i bilar, och lägg till det en bra teoretisk bakgrund, innan man behärskar byggande av baslåda.

Mjukvarorna är enbart en vägledning, man kan använda dem för att snabbare komma fram till ett slutresultat, men där slutar nyttan med dem.

Dvs, du kommer ALDRIG kunna enbart förlita dig på ett förslag från ett baslåde-program, och i synnerhet gäller detta för bilbruk. Där måste du VETA vad överföringsfunktion är, du måste begripa hur kupén hjälper och stjälper dig för olika lådtyper etc.

Vi som har hållt på med det här i en 15-20 år lär oss fortfarande varje dag. Det kanske säger nåt om hur lång tid det tar...?
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Car n' Audio View Post
              Kom på en sak. Vad händer om man ändrar F-3dB till att ligga under frekvensen högtalaren klarar av och spela? I detta fall klarar högtalaren av att spela från 30 - 250 hz, så man skulle kunna lägga F-3dB på 29 hz ... eller är det en "dum ide"?
              Ja, det är en dum idé, om du inte har som mål att spela sönder grejerna.
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

@jonash jo, förstår att ett program endast är "halva sanningen", då ljudvågor kan ta ut varandra alt. förstärka varandra, beroende på utrymme.

Förstår också att programmen endast är "en bit på väg", så då blir det att testa lite olika typer av lådor och se vad som "låter bäst".

Är det "alltid farligt" att flytta på F-3dB?

Comment

Sen är det ju så att Probox2k inte är direkt känt för att räkna rätt. Jag hade aldrig använt den till bandpasslådor. Men den är bra på kapritningar.
                  /tycker Erik.

Comment

Får man fråga vilken bas det gäller och vilka parametrar den har?

I så fall kan jag göra en snabbkoll i mitt program utifrån de volymer som visas på bilden och se hur det i teorin ser ut då. Dock vill jag påpeka att mitt program inte har några färdiga kupekurvor att utgå ifrån, jag använder mig av en generell kupeförstärkning.
                    Last edited by Optima; May 18, 2012, 12:29.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                      Sen är det ju så att Probox2k inte är direkt känt för att räkna rätt. Jag hade aldrig använt den till bandpasslådor. Men den är bra på kapritningar.
                      Ha, ha ... gillar också kapritningarna ... men, vilket program ska man använda då?

Comment

Originally posted by Optima View Post
                        Får man fråga vilken bas det gäller och vilka parametrar den har?

I så fall kan jag göra en snabbkoll i mitt program utifrån de volymer som visas på bilden och se hur det i teorin ser ut då. Dock vill jag påpeka att mitt program inte har några färdiga kupekurvor att utgå ifrån, jag använder mig av en generell kupeförstärkning.
                        Parametrarna är dessa:

Vas: 62.22
                        FS: 30
                        Qts: 0.49

10"

Behövs det fler parametrar?

Comment

Då är det Marquant alltså, gissade på det.

Testa att göra den slutna kammaren 30 liter och portade kammaren 35 liter, sedan stämmer du av till 60 Hz. Kolla hur frekvenskurvan ser ut med de volymerna och avstämning, visa gärna bild också om du vill.

Comment

Vet inte märket, min svärson som hade något liggandes ... tänkte "öva" på hans 855:a, så jag gör rätt på min

Stämmer av vid 60 hz?

Ska se vad jag kan göra, i programmet :-)

Comment

Hmmm, går inte ändra lådvolym som man vill ... om man inte ändrar F-3dB ... men väldigt dålig precision för att få de olika kammrarna i den volym man vill ha :-(

Finns det något bättre program, men i övrigt samma enkla gränssnitt?

Comment

Working...
                              X