Announcement

Collapse
No announcement yet.

Friskt kopplat hälften brunnet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Friskt kopplat hälften brunnet

Halloj.
    Stoppade in min stereo i min bil idag i hopp om att kunna spela musik. Men efter ett bra tag av att luska reda på kablar bakom original stereon (inget var logiskt) så fick vi till det.
    Men sen sket det sig.
    Basen rörde sig YTTERST lite även med full bas på stereon. Och sedan började det lukta bränt.
    Kan inte lokalisera exakt vart det luktade bränt dock. Och jag kände ingenting som var varmt.
    Men jag röck ur stereon ur hålet igen och körde hem den (5 minuter) utan att det luktade bränt någonstans.

Allt jag vet som KAN ha blivit fel är remoten. Kopplade in den där jag trodde att det var och så var det med det men icke.
    Samt så kopplade jag in på +12v matningen och den där +12v memory på samma kabel (som matades med 12v efter lite mätning).
    Det är dom enda två konstigare sakerna i mitt tycke.

Hjälp! Vad blev fel?
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

Re: Friskt kopplat hälften brunnet

låter som spolar som är felkopplade...säker på att du har dom rätt?

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

Ja det är jag... Tror jag.
      Vore förjävligt om jag kopplat det fel.
      Kopplade bara mellan + och - på mitt DLS A6 steg på ena plinten.

Dubbelcheckade nu: Rättkopplat på steget enligt manualen iallafall.
      Last edited by Tim; May 16, 2012, 19:22.
      Lincoln Mark Viii
      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

Comment

Jag känner mig som ett retard just nu...
        Tror jag kopplade remoten till något heeeeeelt galet.
        I bra fall stektes stereon och allt annat är helt. I bästa fall stektes stereon lite och fungerar fortfarande
        Har inte testat än då jag saknar en typ stick kontakt som ska in. Men är vääääldigt säker på att det var det som strulade.
        Jag känner mig efterbliven. Slå mig någon snälla.
        Lincoln Mark Viii

Comment

Vad har du för bil?
          sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

1995 Lincoln Mark Viii

Du kan inte ana hur jobbigt det var att hitta information om vilka kablar som var vad i den bilen
            Hittade en sida som hade total fel information där inte en enda kabel ens fanns bakom stereon i dom färgerna dom radade upp sedan var det typ 98 sidor med information från den första sidan (alltså felaktig) och till sist en sida efter en timmes letande med rätt information (som bara var halva delen av kablaget).
            Lincoln Mark Viii

Comment

Röd kabel från stereo till 12v. Antingen vid tändningsläge eller konstant ström (beroende på om stereo ska starta när nyckel vrids om)

Gul kabel från stereo till ständig ström.

Blå/blå-vit kabel är remote. Ska kopplas till remote på slutsteg för att steget ska hoppa igång när stereon slås igång.

Givetvis lågnivå mellan stereo och slutsteg, samt + & - inkopplat på slutsteg. Och sist men inte minst kabel mellan bas/högtalare till slutstegets kontakter.
              Om du har svårt att hitta vilka kablar som ska kopplas in på stereon så kan du alltid dra nya kablar från batteri till gul och röd kabel, och sen jorda svart (minus kabel)
              Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
              --------------------------------------------------------------------------------
              Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
              PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

Hehe vet du vad som är roligt?
                Det är inte så på denna Av någon otroligt konstig anledning.
                Ström matningen är grön/svart och jorden är svart.
                Gul kabel är däremot passagerar sidans högtalare negativ om jag inte minns helt fel
                Remoten kopplas direkt in i huvudenheten med en stickkontakt.
                Kopplade inte in remoten direkt in i HU'n där den skall kopplas in utan jag kopplade på något helt käpprätt åt helvete i något jag inte har någon aning om.
                Ska köpa sån där stickkontakt på Hot Rod Heaven (biltema) imorrn och koppla remoten på det och se om det fungerar.
                Lincoln Mark Viii

Comment

Har du Premium sound ?

Du hade sparat en del arbete med följande kablage!
                  Attached Files
                  sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Nope, har JBL systemet men fick det att fungera. Fanns två stycken blå/vita kablar och ena är inte och andra remote. Väldigt dumt :/
                    Men men. Tvivlar nästan på att det var från min bil det luktade bränt elektronik för när det hände var ingenting varmt, och det finns ingeting runt stereon, steget osv som är bränt eller ens missfärgat.
                    Kopplade om det och nu fungerar det iallafall
                    Tack för all hjälp!
                    Lincoln Mark Viii

Comment

Working...
                    X