Kommer inte åt... det är försänkt 30mm och det är inte så att det är enkelt att se... det är lite oklart vart det börjar och slutar...
Därimot har jag en annan eventuel lösning med dämp matta som vi kör vibro paddor på att skäöra ut en ring av det, som sluter tätt men ger efter så basen får wett jämt tryck och korgen hannar rakt
Låter som ett ganska märkligt problem om det skulle vara så att elementet satt någon grad snett och därför spräckte konen. Har lite svårt för att köpa den hypotesen.
Men till problemet efter din beskrivning. Jag kom att tänka på att använda transfereringspapper eller något liknande och montera tillbaka högtalaren, sedan demontera och kolla avtrycken på baffeln och justera om det behövs tills anhållsytan blir plan. Finns möjlighet skulle jag dock klart överväga att fräsa om baffeln.
Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?
problemet är att lådan är byggd på platts så det måste fräsas på platts och det är SKIT trångt helt enkelt..
det är jag som helt enkelt inte tänkte genom innan.
Jag har ju byggt under ett par åt och hunnit mer ett par lådor och basar. och jag trodde det skuklle fungera då det är inte Så snett och jag drog inte åt för kung och fosterland direkt just för att undvika det...
Vill bara inte kona om och råka ut för samma sak.
där av att jag vill dubbel kolla och göra det 100% rätt onte bara 98% säker att det borde fungera..
problemet är inte att hela allt är snett utan att det är en knöl som skuter ut vilket teoretiskt borde kunna ge förskutning i korgen..
Annars vet jag itne vad det skulle kunna vara 35 serien ska ju inte slå i efter 5-6 mm slag längd.. där av att jag misstängte att den var sneda monteringen som ställde till det,.
Låter som ett ganska märkligt problem om det skulle vara så att elementet satt någon grad snett och därför spräckte konen. Har lite svårt för att köpa den hypotesen.
Men till problemet efter din beskrivning. Jag kom att tänka på att använda transfereringspapper eller något liknande och montera tillbaka högtalaren, sedan demontera och kolla avtrycken på baffeln och justera om det behövs tills anhållsytan blir plan. Finns möjlighet skulle jag dock klart överväga att fräsa om baffeln.
Kanske tolkat din skrift helt fel innan eftersom jag läste det som att chassiet satt monterat mot en knöl, men menar du att det istället är själva konen/högtalarmembranet som tagit i knölen?
utan att det är en knöl som skuter ut vilket teoretiskt borde kunna ge förskutning i korgen..
Annars vet jag itne vad det skulle kunna vara 35 serien ska ju inte slå i efter 5-6 mm slag längd.. där av att jag misstängte att den var sneda monteringen som ställde till det,.
Nej nej.. min tes är att när jag skrivade i högralaren i hålet som inte var 100% plant, så har korgen vridigt sig/ slagit sig lite då knälen stuckigt ut, och gjort att talspolen inte har haft fri rörlighet hela slag längden.
Kanske tolkat din skrift helt fel innan eftersom jag läste det som att chassiet satt monterat mot en knöl, men menar du att det istället är själva konen/högtalarmembranet som tagit i knölen?
Ta en sväng till Kungsängen på lördag så ska jag känna med "tummen".
Stämjärn och ny morakniv har löst liknande nivåproblem (om än trångt)
Pierre(ringar och matta bättrar, men flyttar problemet)
Håller med, jag har löst en del såna problem med en mattkniv ( endast sån med vändbart rakblad, inte brytblad)
Bara snitta ner längs yttre delen av det frästa så tjockt som felet är och sen in med bladet och skär.
Går inte att skruva på en ny baffel bara hadde det gjort det så har jag fräst en löst sj och skruvat in...
Då bafen är 66mm tjck och slutar dikt an mot baksätet, där av att jag har försänkt basarna 30mm så dom kan lidda skyddade när jag stänger baksätet och håller volymen låg
Då bafen är 66mm tjck och slutar dikt an mot baksätet, där av att jag har försänkt basarna 30mm så dom kan lidda skyddade när jag stänger baksätet och håller volymen låg
Så skulle inte jag våga montera en DD3518, alla element måste alltid kunna gå helt fritt.
DD anger själva en möjligt rörelse för membranet på hela 80mm så risken för ett haveri verkar uppenbart med endast 30mm utrymme till godo framåt. T.ex. en låg ton i musiken på lagom volym och man mosar konen mot ryggstödet, vilket rent hypotetiskt skulle kunna besvara varför ditt högtalarelement gått sönder. http://www.ddaudio.com/products/mobi...00-series.aspx
Last edited by trop de; May 11, 2012, 12:15.
Reason: Äpplets automatiska felstavningsfunktion gjorde sig påminnd igen
Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?
Comment