Announcement

Collapse
No announcement yet.

Omräkning 4tums port till 2x 3tum

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Omräkning 4tums port till 2x 3tum

Någon som kan räkna ut detta?

Original = 1st 4tums rör 278mm

Jag vill ha 2st 3tums rör istället, längd?

Vänligen svara bara om du VET för jag kommer inte åt att korta ner rören i efterhand och det gäller 4st lådor.

Mvh

Re: Omräkning 4tums port till 2x 3tum

Exakt innerdiameter på röret skulle hjälpa.

Avstämningen är även beroende av placering av portarna i lådan med avseende på närhet till väggarna. Skiljer avstånden till väggarna mycket mellan 4" och 2x3" så blir inte avstämningen särskilt noga ändå.

Comment

[QUOTE=Jonhny;327667]Exakt innerdiameter på röret skulle hjälpa.QUOTE]

Vi utgår från att avståndet är samma till väggar.

4 tum = 101,6 mm innerdiameter

3 tum = 76,2 mm innerdiameter

Comment

Ett gammalt (därmed inte helt korrekt) talesätt är att 2x3" är samma som 4" eftersom det stämde ganska bra med aeroportar. Men eftersom du ej verkar ha aeroportar så stämmer det inte. Då är det läge att simulera/räkna om lådorna lite snabbt o lätt.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          Ett gammalt (därmed inte helt korrekt) talesätt är att 2x3" är samma som 4" eftersom det stämde ganska bra med aeroportar. Men eftersom du ej verkar ha aeroportar så stämmer det inte. Då är det läge att simulera/räkna om lådorna lite snabbt o lätt.
          Jag har testat två program och probox säger 260mm medans http://80.254.240.160/ElementCalc/vent.aspx säger 310mm samt att jag fått svar på ett annat forum 310mm så jag antar att det är rätt.

Ditt svar är alltså 278mm? Aeroportar har jag "typ" och lådorna går inte att räkna om eftersom all mdf är kapad. Jag kör på 310mm och monterar dom med butyltape så att jag efter mätning kan dra ut dom och kapa.

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
            3 tum = 76,2 mm innerdiameter
            Där är det dock inte på det viset med de portar man köper på de flesta ställen. Den vanligaste innerdiametern på 3" port brukar vara 68 mm så vitt jag vet, vilket innebär att 2 st 3" har mindre area än 1 st 4".

Comment

Working...
            X