Announcement

Collapse
No announcement yet.

placering av Bas/port i golf mk2"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • placering av Bas/port i golf mk2"

    tjo, vilken är den bästa placeringen av bas/port i golf mk2? har en aq hdc3 15" och ska va för musik bas bakåt/port bakåt, bas uppåt/port uppåt? osv

  • #2
    Re: placering av Bas/port i golf mk2"

    Brukar oftast vara som du skriver;

    Bas uppåt , port uppåt
    Bas bakåt , port bakåt

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • #3
      Re: placering av Bas/port i golf mk2"

      Mitt rockade på rätt bra med musik med bas och port bak i den gamle golfen, hade en Ground Zero Hydrogen 15" och ett Mutant 1500 steg.

      Om du bygger det så är det ju enkelt att testa lägga lådan så den spelar med bas och port uppåt och låter det bättre tycker du, ja då ger du fan i att ställa lådan upp igen, annars reser du den upp och rockar vidare
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: placering av Bas/port i golf mk2"

        Hade en VW Golf Mk2 på 90-talet och i den så tyckte jag att 2st RFP1412 (RF Punch) i en basreflexlåda mellan fjäderbenstornen bak med bashögtalarelementen och portarna rakt bakåt funkade bra. Drevs med ett fläktstyrt större 4-kanals Rockford Fosgate Power slutsteg och var nöjd länge, sålde dock lådan till en ung kille för några år sedan. Rekommenderade samma tillvägagångs sätt och killen var jättenöjd, tyckte det lirade "som själva faen" men det tog inte lång tid innan han dödat basarna. Grejor som hållit för mig i sju år hade han ihjäl på typ 7v... Det är viktigt att skicka en ren signal till högtalare!
        Last edited by trop de; May 9, 2012, 21:26.
        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: placering av Bas/port i golf mk2"

          skulle nog säga bas/port bakåt, men det blir ett jädrans rassel i bakluckan.
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: placering av Bas/port i golf mk2"

            okeej tack för hjälpen, Blir nog som luffarn föreslog! Bas/port bakåt

            Comment


            • #7
              Re: placering av Bas/port i golf mk2"

              Det går att dämpa och sedan justerar man låskistan så den spänner fast luckan "extra" hårt, som grädde på MOS( F )ET!
              Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

              Comment


              • #8
                Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                Originally posted by Rydenaren View Post
                okeej tack för hjälpen, Blir nog som luffarn föreslog! Bas/port bakåt
                vill inte ha någon ära för det inlägget, det var flera före mig med samma förslag!
                \m/

                Comment


                • #9
                  Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                  hade redan fått förslag på "bakåt" innan ja gjorde inlägget, ville bara va säker

                  Comment


                  • #10
                    Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                    Vad jag mindes om dessa var ju längre bak man ställde basen mot bakluckan, ju högre spelade det (bas + port bakåt)! Minns vi hadde basarna ståendes mot bakluckan med typ 3cm imellan (högtalargallret)
                    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                      aha okeyy! får hålla på o labba lite innan ja skruvar fast lådan då, se vart de spelar högst!

                      Comment


                      • #12
                        Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                        Originally posted by AndrAAx View Post
                        Vad jag mindes om dessa var ju längre bak man ställde basen mot bakluckan, ju högre spelade det (bas + port bakåt)! Minns vi hadde basarna ståendes mot bakluckan med typ 3cm imellan (högtalargallret)
                        är det stora skillnader eller kanske bara något man ska tänka på i tävlingssyfte?
                        \m/

                        Comment


                        • #13
                          Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                          Originally posted by AndrAAx View Post
                          Vad jag mindes om dessa var ju längre bak man ställde basen mot bakluckan, ju högre spelade det (bas + port bakåt)! Minns vi hadde basarna ståendes mot bakluckan med typ 3cm imellan (högtalargallret)
                          Jag har hört att 10cm från port till baklucka på golf mk2 ska vara högst.
                          Om detta ger bättre resultat för musik i rydens syfte är jag osäker på.
                          SM 2a, Street 2K 2015.
                          SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                          SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                          SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                          Comment


                          • #14
                            Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                            Har för mig det skilde en hel del! På den tiden spelade dom en en 135db och tror detta ordnade en 3-5db! Men det ar länge sedan! Så kan ha fel! Sedan idag så kanske det det ger lika mycket för du spelar kanske redan så pass högt!
                            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: placering av Bas/port i golf mk2"

                              Originally posted by AndrAAx View Post
                              Har för mig det skilde en hel del! På den tiden spelade dom en en 135db och tror detta ordnade en 3-5db! Men det ar länge sedan! Så kan ha fel! Sedan idag så kanske det det ger lika mycket för du spelar kanske redan så pass högt!
                              Jo det är väl lite så.. Men den placering som blir bäst nere vid 135db kanske inte alls stämmer överens med de uppåt 145-150db.. Men är nog som du säger

                              Finns många som bygger i golf. "OBX" är nog bland de som spelat högst som jag vet om. 155.5db (rätta mig om jag har fel där). Han hade basar uppåt och port uppåt. baffel jämnhöjd med rutans underkant ungefär och sen porten längst bak uppåt.. Detta skulle säkert inte heller bli lika "bra" i detta bygge?? eller?
                              SM 2a, Street 2K 2015.
                              SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                              SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                              SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                              Comment

                              Working...
                              X