Announcement

Collapse
No announcement yet.

Driva två högtalarkit med ett tvåkanals-steg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Driva två högtalarkit med ett tvåkanals-steg

Hej!

Tänkte driva:
    (DLS Gothia 6.3) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=423784
    (DLS Ultimate US 6.2) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=276338
    Med:
    (Kicker 550.2) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=310704

1. Men jag undrar vilken ohm-belastning som respektive högtalare få?
    2. Letar beggat fyrkanals-steg, vilken "watt range" bör jag leta inom för högtalarkitten ovan?
    3. Om det nu funkar, bara är att koppla som på bilden nedan då?

Tacksam för svar!

Re: Driva två högtalarkit med ett tvåkanals-steg

Högtalarna belastar steget, som får en last på runt 2 ohm.

2. Letar beggat fyrkanals-steg, vilken "watt range" bör jag leta inom för högtalarkitten ovan? Leta inte kvantitet utan kvalitet. Matchande steg hittar du i prisklassen 10 - 15 kkr. Högtalarna du har skall ha ett, eller flera riktigt bra steg.

Ja, men frågan är varför? Skall du ha 3-vägs kitet fram och 2-vägarna bak?
    En av nackdelarna med att koppla så här är att du inte kan "fadera" ljudet mellan högtalarna fram och bak.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
      Högtalarna belastar steget, som får en last på runt 2 ohm.

2. Letar beggat fyrkanals-steg, vilken "watt range" bör jag leta inom för högtalarkitten ovan? Leta inte kvantitet utan kvalitet. Matchande steg hittar du i prisklassen 10 - 15 kkr. Högtalarna du har skall ha ett, eller flera riktigt bra steg.

Ja, men frågan är varför? Skall du ha 3-vägs kitet fram och 2-vägarna bak?
      En av nackdelarna med att koppla så här är att du inte kan "fadera" ljudet mellan högtalarna fram och bak.
      Tack för svaret! Ska bara köra med 550.2:an temporärt.
      Detta steg har knappt nå watt alls, kan jag fortfarande spela högt med det?
      http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267437

Mvh

Comment

När jag läst dina inlägg så känns det som om du vill spela på ordentligt!
        Med planer att spendera tiotusentals kronor gäller det att hitta rätt från början.
        Har någon väglett dig till dina val eller har du fastnat för respektive högtalare vid demolyssning?

Att spendera tusentals kronor på högtalarkit bak gör man bara om man ska köra 5.1 för att klangmatcha systemen!

Ett hyfsat kit för halva summan av ett framsystem räcker gott och väl!
        sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
          När jag läst dina inlägg så känns det som om du vill spela på ordentligt!
          Med planer att spendera tiotusentals kronor gäller det att hitta rätt från början.
          Har någon väglett dig till dina val eller har du fastnat för respektive högtalare vid demolyssning?

Att spendera tusentals kronor på högtalarkit bak gör man bara om man ska köra 5.1 för att klangmatcha systemen!

Ett hyfsat kit för halva summan av ett framsystem räcker gott och väl!
          Det billigare kittet sitter just nu fram, tänkte byta ut det och flytta bak de nuvarande. Det är snarare begagnat, inge guidning.
          Har även också nästan alltid fullsatt bak, vill dela det lilla extra till dem som sitter där. Sen har jag dämpmatta över från fram som jag tänkte jag kunde börja bruka. Sen tycker jag väldigt mycket om att mecka

Jag vill kunna spela högt, svårt att säga hur högt, så det kanske känns lite i öronen, inte sådet gör ont och inte för att tävla heller.

Mvh

Comment

Originally posted by strepz View Post
            Tack för svaret! Ska bara köra med 550.2:an temporärt.
            Detta steg har knappt nå watt alls, kan jag fortfarande spela högt med det?
            http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267437

Mvh
            Vad menar du med att spela högt, skall du tävla i SPL eller Poppa på stan?
            Pioneer steget är ett av de steg som matchar dina högtalare kvalitetsmässigt men jag tror inte att det tillverkas längre.

Vad vill du med din anläggning, vad har du för framtidsplaner/drömmar, vad för bil bygger du i, osv... Vi behöver veta mer för att kunna hjälpa dig
            Vis vobiscum sit!

Comment

Vad menar du med att spela högt, skall du tävla i SPL eller Poppa på stan?
              Pioneer steget är ett av de steg som matchar dina högtalare kvalitetsmässigt men jag tror inte att det tillverkas längre.

Vad vill du med din anläggning, vad har du för framtidsplaner/drömmar, vad för bil bygger du i, osv... Vi behöver veta mer för att kunna hjälpa dig
              Se kommentar ovan din
              Allt jag vill är att ha amatörens upplevelse av ett mycket bra ljud upp till ett volymtak matchande beskrivningen jag gav i föregående kommentar.

Tack som f*n för engagemanget ni lägger in till o hjälpa andra! +++karma!

Edit:
              Bygger i en golf fyra och kommer bli tvungen att hålsåga i dörrsidan fram för att kunna montera mellanregisterhögtalaren, men är det hela världen om denna inte sitter som "nitad i berg". Känns inte som magnetstyrkan/konvikten är tillräcklig för att orsaka "medsvängningar" ( kanske cyklar, hojta isf! )
              Last edited by strepz; May 1, 2012, 00:24.

Comment

Ett bra fyrkanals till kiten, leta efter ett med runt 75 - 150 watt per kanal.
                Och sedan en bra bas med rejält med effekt.
                Vis vobiscum sit!

Comment

Är det RMS watt i 4 ohm du menar?
                  Kör på dubbla 12" l7 kickers i mtx låda, kicker zx 1500.1 driver dem, så bas finns också

mvh

Comment

Jepp & rejält med bas finns det med
                    Vis vobiscum sit!

Comment

Ljudbyggaren här ovan har en del trevliga 4-kanal steg.
                      Slå honom en signal så kommer du att få hjälp med ett passande steg.

Eller ta en tur till hästen på seastreams garage som är i din närhet.
                      Last edited by Mikka; May 1, 2012, 22:55.
                      sigpicMS-SOUND
                      Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
                        Ljudbyggaren här ovan har en del trevliga 4-kanal steg.
                        Slå honom en signal så kommer du att få hjälp med ett passande steg.
                        Det har han definitivt, slå honom en signal.
                        Vill du även se/lyssna på dom, så finns stegen strax utanför Stockholm, närmare bestämt i Kungsängen.

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Åk ut till hästhästen, han är åf för alla mina tre favorittillverkare av slutsteg
                          Inte nog med det, du kommer att få en del tips med.
                          Vis vobiscum sit!

Comment

Förresten, hur räknar man om det inte är monosteg vi pratar?

Som exempel kan vi ta detta steg:
                            http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=184

Hur många RMS-watt i 4ohm får varje kanal med detta steget? 60w -RMS? Är det tillräckligt för mitt Gothia 6.2 och Ultimate US6.2?

Och när man köper högtalare, wattalet som ofta står i specifikationerna, är det för ett element eller alla?

Tacksam för svar!
                            Mvh!

Comment

Originally posted by strepz View Post
                              Förresten, hur räknar man om det inte är monosteg vi pratar?

Som exempel kan vi ta detta steg:
                              http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=184

Hur många RMS-watt i 4ohm får varje kanal med detta steget? 60w -RMS? Är det tillräckligt för mitt Gothia 6.2 och Ultimate US6.2?

Och när man köper högtalare, wattalet som ofta står i specifikationerna, är det för ett element eller alla?

Tacksam för svar!
                              Mvh!
                              Det står ju tydligt att varje kanal får 120wrms i 4Ohm

Angående högtalar element så är tåligheten angiven för en högtalare.
                              sigpicMS-SOUND
                              Micke7406

Comment

Working...
                              X