Announcement

Collapse
No announcement yet.

10" i Bandpass, förslag?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: 10" i Bandpass, förslag?

Okej det tackar vi för! och med byggvolymer menar du den totala volymen utan bas eller port på plats väl? mvh

Comment

Jo, så menar jag. Bruttovolym alltså.

Comment

Då får jag tacka så hemsk mycket för din hjälp. Beställt bas, aeroport och dämpmatta idag så kan återkomma med någon bild eller så när bygget är klart.
        Mvh

Comment

Har ytterligare en fråga. Blir ju så att jag måste kapa och vinkla röret för att få plats med 36cm rör i lådan. Tänkte självklart skarva i så trubbig vinkel som möjligt men ska jag vilka den öppningen av porten mot basen eller vänt ifrån basen?

Comment

Det bör inte spela någon större roll tycker jag, det viktiga är att själva portmynningen inte är närmare än 8-10 cm från närmaste föremål. Helst ska avståndet till närmaste föremål vara minst samma som rörets innerdiameter, men det fungerar att ha någon cm kortare avstånd utan större problem vad jag har hört.

Comment

Har du Optima tid och lust att räkna på en portad låda till denna bas också? Har 1st 4" aeroport att använda. Har köpt på mig för lite material för att bygga bandpass lådan denna helg så kör en vanlig portad så länge.

Comment

Och vad tror du om att ha basen framåt, spelandes in emot skidluckan och porten upp genom hatthyllan? hålet i skidluckan är så pass litet som kommer inte kunna rikta in bas och port nå vidare där igenom tyvärr.

Comment

Basen genom skidluckan och porten genom hatthyllan ska fungera.

Har kikat på 25 liter basreflex med 70 cm2 (25x2,8 cm i uträkningen) slotport som är totalt 45 cm lång, frekvensgången får i teorin en ganska markerad "knuff" vid 35-50 Hz. 1 st 3" port får lite väl höga lufthastigheter när man kör in 300 W och tar man istället 4" port så blir den ganska lång, därför räknade jag på slotport för att lättare kunna hantera en lång port.

1 st 4" port får ca 50 cm långt rör, sedan sätts trattar i båda ändar.

Comment

Tror jag hoppar iden med slotport och använder min 4" aero. Dock har jag bara material till ca 46-48cm rör plus trattarna beroende på hur jag sätter ihop dom. Antar avstämningen blir aningen högre då porten blir lite kortare? Kan jag kompensera det med större lådvolym/dämpmatta i lådan?
                    Last edited by Roppin_; May 12, 2012, 20:11.

Comment

Menar du att själva röret kan göras 46-48 cm?

I så fall ändras inte avstämningen speciellt mycket, runt 1-1,5 Hz bara.

Comment

Japp, men har fått tag i plaströr som jag kan få ut 50cm rör av nu så jag kör på det.

Comment

Working...
                        X