Announcement

Collapse
No announcement yet.

10" i Bandpass, förslag?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 10" i Bandpass, förslag?

Hallå, har köpt min första sedan modell i livet ( Volvo 740 ) men vart besviken som satan på hur pass mkt sämre trycket blev så jag ska nog dra igång ett nytt litet basbygge. Tänkte bygga en bandpass på den lilla "hyllan" bakom baksätet och en port genom hatthyllan för detta lär ge bäst resultat eller?

Hur som helst vill jag ha era förslag på vilken bas jag bör välja till detta. Jag har ett SPL Ice 4.150 jag ska driva detta med, 360wrms 4ohm och kör mest mainstream musik, typ pitbull osv.

De jag själv kikat på är:
    Alpine SWG-1044
    http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=19

Ground Zero GZTW 25TX

Phoenix Gold R1.10

SPL Dynamics V-250D2
    http://dbakuten.se/detail-item_id-318237

DD 0510
    http://www.mds.se/sv/product/16360/D...igns-DD0510-10

Men tar gärna emot era förslag om vad som kan lämpa sig till bandpass och min effekt osv. Kan ta begagnat också om någon skulle ha nåt lämpligt. Absolut max budget är dock 1500kr men helst runt 1000kr.

mvh

Re: 10" i Bandpass, förslag?

GZTW 25TX har jag kikat på, men tog mig även friheten att kolla GZIW 250X.
    ================================================== ================
    25TX:

Sluten kammare: 30 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
    Portad kammare: 30 liter netto, ingen dämpmatta
    Port: 1 st 4", röret görs 13 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar
    250X:

Sluten kammare: 20 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
    Portad kammare: 30 liter netto, ingen dämpmatta
    Port: 1 st 4", röret görs 13 cm och sedan sätts trattar i båda ändar
    Båda basarna får liknade frekvensgång, mesta trycket borde bli omkring 35-50 Hz och delningen uppåt kan vara 60-65 Hz. Lufthastigheten i porten gör att skarven mellan rör och trattar måste vara helt jämn för att minimera risken för flåsljud vid inmatad effekt på 350-400 W.

Beräkningarna är teoretiska, har inte testat någon av basarna.

Comment

okej får tacka för detta! Är det den basen av de ovanstående som är mest lämplig för bandpass eller var det bara en slump att du räknade på denna?

Comment

Jag har "för skojs skull" räknat litegrann på 250X förut, just för att den är relativt billig och eventuellt kunde användas till ett enkelt system liknande ditt. Här blev jag nyfiken på hur 25TX skulle bete sig, så jag har inte kollat de andra basarna.

Kan provräkna på dem också om du vill.

Comment

Givetvis får du gärna göra det, så kanske du "ser" vilket som skulle trycka på bäst i en bandpasslåda

Comment

ytterliggare förslag att fundera på kanske?
            RE SR10D2
            http://www.autohifi.se/?category_id=250&item_id=RE-210

JL W0-10
            http://www.ljudstudion.se/jl-audio--...131-c-189.aspx

Hur den fungerar i bandpass vet jag dock inte
            Last edited by Roppin_; April 19, 2012, 22:03.

Comment

Har själv SR10D4 i bandpass, den fungerar. Kan kika på de olika basarna i morgon om jag kommer ihåg.

Comment

RE basen ligger bra till då den har 2x2 spolar, det är bra för framtida bruk också

Comment

JL W0v3-4:

Portad kammare: 27 liter netto, ingen dämpmatta
                  Port: 1 st 4", röret görs 14 cm långt och sedan trattar i båda ändar
                  Phoenix Gold R1.10:

Portad kammare: 25 liter netto, ingen dämpmatta
                  Port: 1 st 4", röret görs 19 cm långt och sedan trattar i båda ändar
                  SPL V-250D2:

Portad kammare: 25 liter netto, ingen dämpmatta
                  Port: 1 st 4", röret görs 19 cm och sedan trattar i båda ändar
                  DD 0510b:

Sluten kammare: 10 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                  Portad kammare: 15 liter netto, ingen dämpmatta
                  Port: 1 st 4", röret görs 42 cm långt och sedan trattar i båda ändar
                  Alpine SWG-1044 finns inte med här eftersom jag tycker att den inte passade speciellt bra i 4:e ordningens bandpass, däremot 6:e ordningens bandpass kan nog fungera. En sån låda blir ungefär dubbelt så stor som övriga lådor och har en väldigt lång port i ena kammaren, känns lite opraktiskt.

DD 0510 får små volymer och förhållandevis lång port, kan bli knepigt att få plats med magneten i den slutna kammaren och porten måste ju sticka utanför lådan.

Comment

Okej stort tack till dig men om du bara ville kolla upp lämpliga volymer till RE SR10D2 basen också? Lutar åt den om den funkar i bandpass osv. Och när du anger volymen menar du då den totala volymen jag ska bygga eller ska jag lägga till för det som bas och port upptar?
                    mvh

Comment

Även SR10D2 får ganska små volymer och lång port.

Portad kammare: 18 liter netto, ingen dämpmatta
                      Port: 1 st 4", röret görs 36 cm långt och sedan trattar i båda ändar

De volymer jag skriver är den volym som ska bli kvar när alla saker sitter på plats, dvs du får lägga till den plats sakerna tar upp när du bygger lådan.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                        Även SR10D2 får ganska små volymer och lång port.

Portad kammare: 18 liter netto, ingen dämpmatta
                        Port: 1 st 4", röret görs 36 cm långt och sedan trattar i båda ändar

De volymer jag skriver är den volym som ska bli kvar när alla saker sitter på plats, dvs du får lägga till den plats sakerna tar upp när du bygger lådan.
                        Är den den här lådan du själv byggt också eller?
                        Om jag bygger den slutna på 15liter då, blir det bra med basen på plats tror du?
                        Portade delen är ju lätt att räkna ut hur stor volym röret upptar.

Comment

15 liter i slutna funkar nog bra, den spelar aningen djupare i så fall. Jag byggde inte riktigt de volymerna, men kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka volymer jag byggde.

Comment

Okej, siktar på det då. Du har inga möjligheter att mäta din låda? hade känts gött att bygga efter något som man vet fungerar
                            Och vart köper man dämpmatta billigast och bäst? antar du menar "taggmatta" eller vad det nu kallas?

Comment

Min låda har ca 13 liter i slutna kammaren och ca 22,5-23 liter i portade kammaren, byggvolymer alltså. Dämpmattan i min låda är helt vanlig vit polyestermatta som är 2-3 cm tjock, sånt som de flesta butiker säljer. Inget avancerat alls.

Comment

Working...
                              X