Announcement

Collapse
No announcement yet.

Port och baslåda till 4st gas alpha 12"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Port och baslåda till 4st gas alpha 12"

Tjena! Tänkte försöka få lite råd och hjälp av er kunniga då jag är ganska ny när det gäller ljudbyggen. Det är så att jag har skaffat mig 4st gas alpha 12or, den billigaste gas varianten. Det hade säkert räckt med 2 basar men tycker att det skulle vara lite roligt att prova 4 basar.

Jag ringde iallafall BRL och hörde vad dom hade för rekommendationer för en bas och då fick jag svaret ungefär 40liter/bas med 4" port på ca 25cm. Jag vet inte om det är bra eller inte men iallafall.
    Jag hade tänkt bygga en typ fyrkantig låda med basarna spelandes uppåt till en början men då till frågan. Hur gör man med port/portar när det är en stor låda till 4 basar? kan man köra en eller 2 portar till alla basar istället för 1 port/bas vilket blir 4 portar? Och när man räknar på en låda, hur ska man räkna för att få in bas och port i själva lådvolymen så inte lådan blir för liten om man glömt räkna in bas och hela köret.

Hoppas ni förstår vad jag har skrivit och jag ber om ursäkt ifall jag ställt dumma frågor men är man nybörjare så. Mvh Patrik

Re: Port och baslåda till 4st gas alpha 12"

Du kan köra en port till alla basar om du vill det, eller en port till två basar, eller en port per bas. Det spelar egentligen ingen roll så länge som portarean är rätt. I ditt fall skulle det funka med dubbla 6" portar, eller en slotport om du vill slippa betala en massa för port. Dne volym som porten tar upp brukar ska läggas till på lådvolymen, men det beror på hur man räknat, kan hända att BRL räknat 40L med port och bas så du inte ska lägga till nåt.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Du kan köra en port till alla basar om du vill det, eller en port till två basar, eller en port per bas. Det spelar egentligen ingen roll så länge som portarean är rätt. I ditt fall skulle det funka med dubbla 6" portar, eller en slotport om du vill slippa betala en massa för port. Dne volym som porten tar upp brukar ska läggas till på lådvolymen, men det beror på hur man räknat, kan hända att BRL räknat 40L med port och bas så du inte ska lägga till nåt.
      Okej schysst då är jag med lite mer.. har du räknat ut på något vis från 4 mindre portar till 2st 6" portar eller är det kanske bara något man vet om man är kunnig inom billjud? Hur bör jag gå tillväga om jag ska köra 2st 6" portar? Tänkte då på längden på portarna. mvh

Comment

Ett 4" rör har innermåttet 10.2cm, arean blir därmed ca 81cm2 (r*r*Pi, 5,1*5,1*3,14). Ett 6" rör har innermåttet 15.5cm, arean 189cm, alltså lite mer än dubbla 4". Så om du kör dubbla 6" istället för 4st 4" så bör du öka på längden något för att få samma avstämning, runt 30cm borde bli bra.
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ett 4" rör har innermåttet 10.2cm, arean blir därmed ca 81cm2 (r*r*Pi, 5,1*5,1*3,14). Ett 6" rör har innermåttet 15.5cm, arean 189cm, alltså lite mer än dubbla 4". Så om du kör dubbla 6" istället för 4st 4" så bör du öka på längden något för att få samma avstämning, runt 30cm borde bli bra.
          okej tackar så mycket. jag kanske provar dubbla 6" då, men kan man köpa något billigt alternativ till att börja med och prova labba lite istället för att gå på dyra portar på en gång? dock har jag svårt att tänka ut hur jag ska räkna lådan med port och basar men jag får kanske leta på och läsa på lite om det.. kanske är lätt
          Last edited by Patrik023; April 5, 2012, 17:08.

Comment

Rör bör gå att få tag på via nån VVS firma, portar är det sämre med. Men du kan ju köpa ett par kompletta satser och nåt löst rör att labba med.
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

okejokej, fick tipset av dig om biltemas nå platsrör som fanns i 4 tum som jag kunde prova att labba lite med men då är det 4st rör som gäller eftersom det är 4"?

Comment

Stämmer, dom har 2" 3" och 4", men inte 6". Så isåfall får du köra på 4st 4". Men om du får tag på nån VVS firma så bör dom ha 6".
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

okej brabra! Om jag kör 4st 4" portar, ska jag prova runt 25cm/port då? Och kan man sätta alla brevid varandra eller ska dom sitta på olika ställen runt om varje bas typ?

Comment

Du kan börja med något längre, t.ex. 30cm och sen kapa av 5cm och testa. Placeringen är inte så viktig, se bara till så dom får plats. Men jag tror inte riktigt på din idé med basar och portar uppåt mot hatthyllan, isåfall så skulle du kapat hål i hatthyllan och kört upp allt genom den.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Gissar att det gäller ALPHA 1226. Med tanke på basens höga Qts (1,058) så är ju inte basreflex någonting att rekommendera ifall man vill ha ljudkvalitet, sluten låda bör i så fall användas.

Eftersom föregångaren 1225X inte hade bra ljudkvalitet i basreflex med ett Qts på 0,72 (enligt vissa som provade) så borde inte den här basen ha bra ljudkvalitet heller, däremot dunkar det säkert ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på dessa basar själv.

Comment

Du kan börja med något längre, t.ex. 30cm och sen kapa av 5cm och testa. Placeringen är inte så viktig, se bara till så dom får plats. Men jag tror inte riktigt på din idé med basar och portar uppåt mot hatthyllan, isåfall så skulle du kapat hål i hatthyllan och kört upp allt genom den.
                        Okej så jag kör på lite längre och kapar av lite eftersom. Egentligen är det väl inte nån bra ide kanske men jag provar och ser om jag blir nöjd annars får ja försöka göra om det på något vis tack iallafall

Comment

Originally posted by Optima View Post
                          Gissar att det gäller ALPHA 1226. Med tanke på basens höga Qts (1,058) så är ju inte basreflex någonting att rekommendera ifall man vill ha ljudkvalitet, sluten låda bör i så fall användas.

Eftersom föregångaren 1225X inte hade bra ljudkvalitet i basreflex med ett Qts på 0,72 (enligt vissa som provade) så borde inte den här basen ha bra ljudkvalitet heller, däremot dunkar det säkert ganska ordentligt. Har dock inte lyssnat på dessa basar själv.
                          Jaha hmm, provar och ser hur det blir med portat annars får jag bygga om och prova slutet Ska tänka på saken!

Comment

Working...
                          X