Announcement

Collapse
No announcement yet.

JBL 1500 Gti, rekommederat steg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JBL 1500 Gti, rekommederat steg?

Tjenare igen.

Pga platsbrist så byggde jag en 81l sluten låda till min JBL men fick ingen djupbas alls i BMW'n, provspelade i tjejens Clio, men det var samma sak där.

Slängde i en aktiv 12"låda från MDS som jag vet hur den låter (90% mullrig djup bas) och visst fanns djupet där, men bagaget är så välisolerat så det var inte mycket som hördes fram. Konstigt nog inte ens när jag fällde sätena!?

Provade då att koppla ur MDS inbyggda steg, och köra basen på mitt externa, no-name, som "ska" lämna dubbla WRMS'en, men jag fick det kanske att spela hälften så högt som MDS inbyggnadssteg! :P

Så, nu blir det att bygga en större, portad låda till JBL'en, som jag tänkte från början, samt införskaffa ett nytt steg.

Och efterssom jag inte har budget till att köpa och testa hur det låter skulle jag vara väldigt tacksam för rekommendationer på steg i lite olika prisklasser, kanske kan jag få tag i ett begagnat om det nu går över budget.

Absolut maxgränsen går vid 4000:- inkl mtrl till nya lådan för mig just nu, åkte på bilreparationer för 9000:- som jag inte förväntat mig!

Jag ringde en kompis som satt på en 12" variant av samma sub en gång i tiden, och han sa att han fick mata den med 1000-1500 wrms, även fast specifikationerna på basen säger: 500wrms, och då börjar vi komma långt utanför min prisklass (åtminstone vad jag hittills hittat som levererar 1kw+ i 4ohm) Så kanske får jag tom kolla på att byta sub också :S

All hjälp uppskattas massvis!

MVH
    //Johan

Re: JBL 1500 Gti, rekommederat steg?

Originally posted by johank78
    Tjenare igen.

Pga platsbrist så byggde jag en 81l sluten låda till min JBL men fick ingen djupbas alls i BMW'n, provspelade i tjejens Clio, men det var samma sak där.

Slängde i en aktiv 12"låda från MDS som jag vet hur den låter (90% mullrig djup bas) och visst fanns djupet där, men bagaget är så välisolerat så det var inte mycket som hördes fram. Konstigt nog inte ens när jag fällde sätena!?

Provade då att koppla ur MDS inbyggda steg, och köra basen på mitt externa, no-name, som "ska" lämna dubbla WRMS'en, men jag fick det kanske att spela hälften så högt som MDS inbyggnadssteg! :P

Så, nu blir det att bygga en större, portad låda till JBL'en, som jag tänkte från början, samt införskaffa ett nytt steg.

Och efterssom jag inte har budget till att köpa och testa hur det låter skulle jag vara väldigt tacksam för rekommendationer på steg i lite olika prisklasser, kanske kan jag få tag i ett begagnat om det nu går över budget.

Absolut maxgränsen går vid 4000:- inkl mtrl till nya lådan för mig just nu, åkte på bilreparationer för 9000:- som jag inte förväntat mig!

Jag ringde en kompis som satt på en 12" variant av samma sub en gång i tiden, och han sa att han fick mata den med 1000-1500 wrms, även fast specifikationerna på basen säger: 500wrms, och då börjar vi komma långt utanför min prisklass (åtminstone vad jag hittills hittat som levererar 1kw+ i 4ohm) Så kanske får jag tom kolla på att byta sub också :S

All hjälp uppskattas massvis!

MVH
    //Johan
    Du skulle ju kunna hålla ögonen öppna efter ett begagnat alpine mrp 2000, det ska ge 1500 wrms i 4 ohm. Har inte själv provat det men det ska vara bra grejer som leverar!
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Vad är det för BMW du har?
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

325i sedan, -02 (E46)

Funderade på om jag kanske skulle vara avancerad och göra en ny hatthylla och dra basportarna ur, eller om jag ska nöja mig med att ta loss skidluckan. Spelar det stor roll hur jag riktar ljudet i en sedan?
        Fan vad korkad man känner sig när man ger sig in på okända områden :P
        Last edited by johank78; April 2, 2012, 11:31.

Comment

En kompis har ett Alpine MRV-1507 till salu, ska väl lämna runt 1kw i 4ohm?

Han har haft det sen det var nytt så de är i kanonskick

Comment

Matade mina med 550 wrms och lyckades med det att spela av matningstråden från högtalarterminalerna. Dåvarande generalagent bara garvade och skickade tillbaka dem med dubbla trådar per anslutning

Så runt 600 W rms duger bra, men det skall vara kvalite och strömstarkt även om man lastar ned, för den kan gå nefåt två ohm under drift.
            /tycker Erik.

Comment

Lol, spela av matningstråden Förstår att de bara garvade åt dig :P

mr_c: Kolla vad han vill ha för det, jag har kompisar i Köping som skulle kunna plocka upp det åt mig om det blir affär

/Johan

Comment

Originally posted by johank78 View Post
                Lol, spela av matningstråden Förstår att de bara garvade åt dig :P

mr_c: Kolla vad han vill ha för det, jag har kompisar i Köping som skulle kunna plocka upp det åt mig om det blir affär

/Johan
                Du har PM =)

Comment

Working...
                X