Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tänkte bygga slottsport Hjälp tack!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tänkte bygga slottsport Hjälp tack!

Tjenare

Jo jag tänkte bygga en ny baslåda med nya basar och tänkte bygga en slottsport ( om de nu heter så?), och undrar då hur ska jag göra med väggarna hur räknar jag ut hur långa dom ska vara och hur stort hålet ska vara?

Detta är basarna http://www.billebro.se/myshop/myshop....php?PRID=3654
    köpte 2 st hihi

Re: Tänkte bygga slottsport Hjälp tack!

Har du en låda med rund port, men vill prova slotport?

Eller vill du ha ett lådförslag? Isf så kan lite mer info nog hjälpa. Vad ska du ha basarna till, vilken bil? SPL eller SQ?
    Vad har du för slutsteg? Varför vill du ha just slotport?

Sen verkar xmax-parametern fattas i specen på basarna. Det brukar tyvärr betyda att det inte är en långslagig bas. Eftersom det är Billebro så är risken stor att parametrarna inte ens är från den basen. Många osäkerheter blir det.

Comment

Dock var nog de där parameteruppgifterna de mest pålitliga hittills för den hemsidan enligt mig iaf, såna där "mätpapper" där man använt LMS ska väl vara tillräckligt pålitliga.

När upphängningen ser ut så där på en bashögtalare så brukar jag gissa på typ 5 mm i Xmax, tror inte det är orealistiskt. I så fall bör 1 st 4" port räcka till i en 40 liters basreflexlåda avstämd till 40 Hz, den lådan ser ut att bli en sorts "allround" i teorin.

Comment

Okey har just nu en låda med rund port men den tar så mkt plats i skuffen så ja ville göra en ny lite mer ordentlig denna gången också, bilen är en Audi 100 -88 sedan med skidlucka och jag vill ha tryck i kupén och har just nu en 12tum där men den är för stor så den lutar så in i he***tes...

SPL, SQ har jag ingen aning om vad de är så de kan jag inte svara på:/

Just nu har jag ett jensen 2x100w slutsteg men letar efter ett nytt som inte kostar skjortan
        Varför jag just vill ha en slotport är det att jag vill ju ha allt riktat mot skidluckan och då tänkte jag att en slotport borde vara lätt att sätta in mellan basarna och då måste jag inte köpa nya rörportar (går nämligen gymnasiet) dessutom går jag trä linje så ja kan få tag på mkt material att bygga med + CNC maskin

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Dock var nog de där parameteruppgifterna de mest pålitliga hittills för den hemsidan enligt mig iaf, såna där "mätpapper" där man använt LMS ska väl vara tillräckligt pålitliga.

När upphängningen ser ut så där på en bashögtalare så brukar jag gissa på typ 5 mm i Xmax, tror inte det är orealistiskt. I så fall bör 1 st 4" port räcka till i en 40 liters basreflexlåda avstämd till 40 Hz, den lådan ser ut att bli en sorts "allround" i teorin.
          okey tackar för detta svar har nämligen en 4 port just nu som ja kan använda :P

Comment

Om själva röret är 30 cm långt så kan du använda hela röret och sedan sätta trattar i båda ändar, då borde avstämningen hamna en liten bit under 40 Hz och det kan fungera som utgångspunkt. Lådans nettovolym ska vara ca 40 liter i det förslaget, dvs du får lägga till den plats som basarna och porten tar upp.

Man kan nog räkna på 1,5-2 liter för båda basarna tillsammans, röret tar upp 0,095 liter per cm.

Comment

Jag har räknat lite på slottsportar till dina basar, och presenterar mitt resultat nedan:

Förlåt, kunde inte låta bli....
              Vis vobiscum sit!

Comment

Lite väl "högt" avstämt kanske.

Nordenmark har iaf bra humor, sånt gillas (av mig iaf).

Comment

Nordenmark!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                    Jag har räknat lite på slottsportar till dina basar, och presenterar mitt resultat nedan:

Förlåt, kunde inte låta bli....
                    Hahaha =D=D=D

Om själva röret är 30 cm långt så kan du använda hela röret och sedan sätta trattar i båda ändar, då borde avstämningen hamna en liten bit under 40 Hz och det kan fungera som utgångspunkt. Lådans nettovolym ska vara ca 40 liter i det förslaget, dvs du får lägga till den plats som basarna och porten tar upp.

Man kan nog räkna på 1,5-2 liter för båda basarna tillsammans, röret tar upp 0,095 liter per cm.
                    <

Tackar Optima ska tänka på de du säger när lådan blir byggd!

Comment

Har en till fråga om slutsteg.
                      Vilket slutsteg passar bra till basarna? förstår verkligen ingenting av vad jag läser om slutsteg
                      Kanske ni har ett liggande hemma ni vill bli av med eller länka här och det ska helst inte kosta flera tusen

Comment

Originally posted by OggeE View Post
                        Har en till fråga om slutsteg.
                        Vilket slutsteg passar bra till basarna? förstår verkligen ingenting av vad jag läser om slutsteg
                        Kanske ni har ett liggande hemma ni vill bli av med eller länka här och det ska helst inte kosta flera tusen
                        Jag har ett ground zero titanium 1.800 mk2 till salu om du är intresserad :P Men det kanske är lite klent till de där basarna, om du ska köra dom i 4ohm? Steget ska ge 350wrms i 4ohm, 550wrms i 2ohm och 650wrms i 1ohm.
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Okey nja kanske lite klent men vad ska du ha för det?

Comment

1300kr hade jag tänkt mig
                            Sponsor:
                            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                            Tudor Batteries - www.tudor.se
                            Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Okey få se om det blir nått nytt ska först göra lådan och testa med det steget jag har och se hur det går :P

Comment

Working...
                              X