Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor Budgetlåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarfrågor Budgetlåda

    Jag hade tänkt mig att äntligen ta tag och bygga något av delarna som har legat hemma och dammat ett tag. Är en total nybörjare, så jag tar emot alla tips med glädje.

    Bilen som jag ska bygga lådan till är en 940 sedan. Bygget är ett amatörbygge och jag vill att det ska låta bra inuti bilen.

    Basen är en Veres audio 122 med parametrarna:
    1,5-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 92dB. Frekvensomfång 25Hz-2,5kHz.
    Effekttålighet 240W max. 120W RMS. 30 oz magnet.
    Monteringshål 280mm. Monteringsdjup 116mm. Magnetdiameter 120mm. Vas 150 liter. Fs 25Hz. Qts 0,86. BL 7,72.

    Steget Zachry R2160:
    Effekt: 2x160 W RMS 4 Ohm. 2x190 W RMS 2 Ohm. Bryggat 1x350 W RMS 4 Ohm

    Har läst runt lite om Q-värden, men jag har svårt att förstå vad som gäller.
    Qtc blir 1.8.

    1. Enligt Probox ska lådan vara 44liter, Låter det rimligt?

    2. Är det sluten låda som gäller?

    3. Gör jag rätt i att spela lådan mot skidluckan eller måste det vara 100% tätt mot skiljeväggen till bagaget. Eller gäller detta endast om man ska tävla och få ut maximalt tryck?

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

    Med ett Qts på 0,86 så är det slutet som gäller om man vill att det ska vara någorlunda ljudkvalitet. För att få in ljudet ordentligt i kupen så får man bygga tätt mellan baffel och ryggstöd, annars "smiter" ljudet bakåt i skuffen och det börjar ofta skramla extra mycket i nummerplåten. Även om man inte tävlar så bör man göra på det sättet.

    44 liter kan nog fungera, trots ett högt Qtc, men frågan är vilket ljud du ungefär vill ha (dvs djupbas eller kanske mest dunkadunka). 60 liter som utgångspunkt är annars ett förslag från mig, sedan kan du labba dels med dämpmaterial och dels att minska lådvolymen med tex träklossar ifall det spelar för djupt.

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

      Trevligt med snabbt svar!

      Hur tätar man på bästa sätt utan att förstöra originalutförandet för mycket?
      Har sett varianter på folk som bygger en ram framför lådan sen har jag sett dom som sätter en vägg bakom lådan. Finns det något bättre alternativ? Hur gör man egentligen utan använda fogskum osv?

      Mindre än 44 liter är alltså inte att rekommendera?

      Jag kommer att spela allt från Metal till Hiphop, Trance, Dubstep.
      Vill helst inte lägga ner för mycket arbeta på att dämpa väggar osv.

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

        Ram runt lådan som sluter tätt mot ryggstödet är nog bäst.
        Sen kan man ha en vägg bakom ändå,för att dölja lådan & få dit slutstegen snyggt )
        Min projekttråd om olika bilar.
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
        Äkta bio ljud
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
        http://mr-nonplus.blogspot.se/

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

          Det får bli en ram då, sen får vi se om jag gör en vägg också....

          Tror ni att min högtalare klarar av att köra bryggat i 350watt? Eller borde jag endast gå på 1 kanal?

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

            Det är inte bra att bara använda en kanal, kör du bryggat och ställ in stegets gain på rätt sätt så ska basen hålla.

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

              Vi går från klarhet till klarhet här känner jag

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

                Originally posted by Optima View Post
                Med ett Qts på 0,86 så är det slutet som gäller
                Får man låna lite?
                Vad ska man ha för qts för slutet respektive portat?

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

                  Originally posted by haapppoooo View Post
                  Får man låna lite?
                  Vad ska man ha för qts för slutet respektive portat?
                  Jag skulle läsa stickyn där det står detaljerat om alla parameter värden. Sen kan du även kolla här http://nordicaudi.com/index.php?url=...kolan.htm&var=

                  En tumregel är ungefär att Lågt värde ska vara portat 0,3 och under. Högt värde 0,4 och över slutet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

                    0,4 brukar ibland vara en "gräns", men det finns lite variation på vad som anses vara gränsvärde enligt diverse läror. Över 0,4 så gäller slutet, under 0,4 kan basreflex vara bättre. EBP (Efficiency Bandwidth Product) är ett värde som kan användas för att lite grovt avgöra vilken lådtyp som bör passa bättre till en viss bas.

                    Man tar elementets Fs och delar med Qes, då får man fram en siffra. Den siffran är EBP-värdet. 50 och under betyder att slutet är lämpligast, 100 och över betyder att basreflex är lämpligast. 50-100 kan sägas vara "både och", dvs man kan använda både slutet och basreflex med hyfsat resultat.

                    Exempel: En bas har Qes=0,57 och Fs=28 Hz. Då tar vi 28 och delar med 0,57, vilket blir ca 49. En sån bas kan passa bättre i slutet alltså.

                    I länken till nordicaudi och i den klistrade tråden finns förstås mycket informtion.
                    Last edited by Optima; March 24, 2012, 23:48.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nybörjarfrågor Budgetlåda

                      Originally posted by heddan99 View Post
                      Jag skulle läsa stickyn där det står detaljerat om alla parameter värden. Sen kan du även kolla här http://nordicaudi.com/index.php?url=...kolan.htm&var=

                      En tumregel är ungefär att Lågt värde ska vara portat 0,3 och under. Högt värde 0,4 och över slutet.
                      Tack ...

                      Comment

                      Working...
                      X