Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

    Efter att haft stereon igång ~5min så kommer en tinnitus ton krypande i diskanterna som efter nån minut till verkligen förstör hela ljudupplevelsen!
    Stänger jag av huvudenheten(Alpine 9887) och startar efter en minut så är tonen borta men kommer åter igen krypandes ganska snabbt.
    Har två steg till framsystemet(Audison VRX 4.300) och har provat skifta signalkablarna men tonen ligger kvar.

    Är det steget det är fel på eller huvudenheten som ger en tinnitus ton på båda signalutgångarna? Tips på felsökning?

    MVh Janne

  • #2
    Re: Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

    Passiva filter för nära något strömförande?
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

      Har filtrena liggandes i handsfacket, finns ju säkringshållare i närheten (BMW E39).
      Tonen finns även då bilen är avslagen och bara tändningen är på.

      Comment


      • #4
        Re: Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

        Förläng hgt-kablarna och flytta ut ett filter för att testa om det är det.
        Du har ju ström fram till säkringarna och tändningen är på.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

          Jag hade stora problem i kompisens BMW med störningar i enbart vänster diskant......det blev några timmars omdragning av den kabeln tills det funkade.....

          Så jag håller med Nordenmark...
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Problem med missljud/tinnitus ljud från steg

            Kopplade in vänster-fram diskant på höger-fram delningsfilter och då försvinner tonen.
            Men kopplar jag in diskanten på vänster-bak så är tonen kvar. Och då är det till det andra slutsteget

            Kopplar jag in höger diskant på vänster-fram delningsfilter så är tonen där.

            Båda slutstegen har separat signalkabel från spelaren Fram&Bak

            Kan det vara CD-spelarens vänsterkanal som är bränd? Inte så troligt att båda stegen har felet. Tonen är konstant och låter som termiskt brus kanske från en resistor.


            Får kasta om signalen, vänster-höger in i stegen och se om det blir skillnad

            Comment

            Working...
            X