Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillnad med lådor till midbas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Skillnad med lådor till midbas?

Hej!
    Har lov nu så jag tänkte göra ett ryck i bilen. Har en Volvo 945 med ett Dls 3-vägs kit. 5,25" middarna har fram tills nu suttit i en spånbaffel som är limmad bakom dörrpanelen. Dock så har inte detta blivit helt tätt/stumt så jag tänkte ordna det genom att antingen så förstärker jag den med mer spånskivor och silent coat eller bygger lådor till middarna, i manualen står det att de vill ha cirka 5 liter var. Problemet är att det inte finns så mycket plats när rutan är nere, så tror ni att det är värt att bara kunna köra ner fönstrena halvvägs och bygga lådor eller räcker det med att göra en helt stum och tät montering?
    /Lillalilja
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Re: Skillnad med lådor till midbas?

Svårt att förklara skillnaden på ett rättvist sätt. Sitter allt benhårt och stumt, väldämpat och tätat kan du dra på ordentligt och få en stenhård midbas, men med låda kommer fokus och stereobilden bli mycket stabilare.

Comment

Originally posted by andreas_gbg_ View Post
      Svårt att förklara skillnaden på ett rättvist sätt. Sitter allt benhårt och stumt, väldämpat och tätat kan du dra på ordentligt och få en stenhård midbas, men med låda kommer fokus och stereobilden bli mycket stabilare.
      Förstår jag dig rätt nu så menar du att lådor är bättre för sq, men en bra montering ger högre partykänsla, alltså det spelar högre/mer?

Comment

Jag tror allt blir bättre bed lådor. Tror även Andreas menade det...

Comment

Jag har också en Volvo 945 och gjorde slutna baslådor till mina Focal 6,5", jag tror dom blev runt 6 liter (minns inte helt) och det blev otroligt bra midbas tycker jag oavsett vad man tänker spela för musik. Det tar ju lite tid att göra men verkligen värt tycker jag.
          Attached Files

Comment

Originally posted by Namenlos View Post
            Jag har också en Volvo 945 och gjorde slutna baslådor till mina Focal 6,5", jag tror dom blev runt 6 liter (minns inte helt) och det blev otroligt bra midbas tycker jag oavsett vad man tänker spela för musik. Det tar ju lite tid att göra men verkligen värt tycker jag.
            DU gjöt alltså hela nederdelen till en låda så den blev ganska lång och inte så djup? Antar att det är ända sättet att göra för att slippa krångel med fönstret. Dock har jag aldrig provat att plasta något, vilket man iof skulle ha lärt sig men just nu har jag iaf börjat göra adapterringar eller vad man ska kalla de för som jag har limmat ihop och har även dämpat mer i dörren.

Tyvärr har jag blivit sjuk nu senaste dagarna så jag har inte kunnat göra klart än Tänkte först prova skillnaden med ena sidan seriöst gjord jämnfört med hur det var innan och sedan med bägge och är jag inte nöjd då får jag prova mig på att bygga någon liknande låda som du har gjort namenlos!

Comment

Ja självklart menade jag att allt blev bättre med låda, ljudvolymen blev inte högre med låda, men ljudet blev bra mkt stabilare. Är det partyvan räcker det kanske att spela ut i dörren. Kräver dock mycket jobb att få det bra även utan låda.

Comment

Ja precis, jag tog bort kartfacket och ersatte det med lådan som jag skruvade fast i dörrsidan. Anledningen till att den är så lång är för syns skull men lådan är inte så stor att den går hela vägen men det går att göra om man vill ha mer liter. Det var första gången jag plastade men fick hjälp av brorsan som sysslat en del med det där. Jag har massor med bilder på hur vi gjorde så om det blir aktuellt kan du höra av dig så kan jag maila eller något. Sen är det perfekt om man ska byta dörrsidor eller bil då det bara är att flytta över lådorna som är fastskruvade i dörrsidan så får man tillbaka originalutseendet. Spara dig tid och gör riktigt med en gång om du ändå vill lägga tid på ljudet.

Mvh, Namenlos

Originally posted by Lillalilja View Post
                DU gjöt alltså hela nederdelen till en låda så den blev ganska lång och inte så djup? Antar att det är ända sättet att göra för att slippa krångel med fönstret. Dock har jag aldrig provat att plasta något, vilket man iof skulle ha lärt sig men just nu har jag iaf börjat göra adapterringar eller vad man ska kalla de för som jag har limmat ihop och har även dämpat mer i dörren.

Tyvärr har jag blivit sjuk nu senaste dagarna så jag har inte kunnat göra klart än Tänkte först prova skillnaden med ena sidan seriöst gjord jämnfört med hur det var innan och sedan med bägge och är jag inte nöjd då får jag prova mig på att bygga någon liknande låda som du har gjort namenlos!

Comment

Är klar med dörrsidorna nu, blev stor skillnad faktiskt. Nu låter det iaf som att det kommer bas framifrån också Hittils är jag nöjd, dock kör jag middarna på ett billigt monoblock jag hade liggandes. Skulle tro att det ger ca 100 wrms/mid just nu och det räcker ju. Det enda är att jag kan bara ställa lpf på 90 hz, är det för lågt tycker ni? Kan ställa hpf mellan 60, 80 och 100 hz i stereon.

Comment

90Hz LP låter lite väl lågt om du ska möta upp med ett par domar ja, högpassen bör du kunna köra 60Hz eller 80Hz beroende på hur högt du nu ska spela.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      90Hz LP låter lite väl lågt om du ska möta upp med ett par domar ja, högpassen bör du kunna köra 60Hz eller 80Hz beroende på hur högt du nu ska spela.
                      Det var det jag också tyckte, får nog ordna ett annat steg så småningom, det var ju lite trist när jag hade det där liggandes men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet hehe

Comment

Working...
                      X