Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor om 2x2 ohms spolar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • frågor om 2x2 ohms spolar

    Har en rainbow hammer 12" som jag fick av en polare tills jag har råd att köpa nytt, den har 2x2 ohms spolar, och har kopplat dom till 1 ohm bara för testa, men om jag kopplar och bryggar den i steget, då blir det 0.5ohm va? Är det lika värt att ha kopplat 2 ohm och brygga ner de till 1 eller ha 1 ohm och koppla som vanligt?

    Har ett signat Lab 2 steg, är stabilt ner till 1 ohm, längre vet jag inte, det tror jag inte,

  • #2
    Re: frågor om 2x2 ohms spolar

    Om steget är stabilt ner till 1 Ohm per kanal så tål det i så fall 2 Ohm bryggkopplat, du bör inte parallellkoppla spolarna till 1 Ohm och brygga steget eftersom stegets kanaler då belastas med 0,5 Ohm per styck och det tål de inte.

    Seriekoppla spolarna till 4 Ohm och bryggkoppla, då ska det inte bli några problem.

    Comment


    • #3
      Re: frågor om 2x2 ohms spolar

      Vill att det ska låta så bra som möjligt, är det inte bättre att då ha dom på 2 ohm och brygga till 1? Eller kan det bara bli 1 eller 4?

      Comment


      • #4
        Re: frågor om 2x2 ohms spolar

        Paralellkoppling = 1Ohm, Seriekoppling = 4Ohm. Finns inga andra vettiga alternativ.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: frågor om 2x2 ohms spolar

          så måste serie till 4 och brygga till 2?

          Comment


          • #6
            Re: frågor om 2x2 ohms spolar

            Vid seriekoppling av talspolarna så blir totala impedansen 4 Ohm, när du sedan bryggkopplar stegets kanaler så kommer varje kanal rent elektriskt att belastas med 2 Ohm eftersom de "sammankopplas" med varandra på ett speciellt sätt. Men talspolarnas seriekopplade impedans är fortfarande 4 Ohm totalt, det ändras inte.

            Comment


            • #7
              Re: frågor om 2x2 ohms spolar

              vad är bättre? Vad spelar bäst?

              Comment


              • #8
                Re: frågor om 2x2 ohms spolar

                Kör dem i serie. Du kommer att få tillräckligt med effekt med steget i det läget och bättre kontroll.

                Comment


                • #9
                  Re: frågor om 2x2 ohms spolar

                  jag hade seriekopplat och kört 4 ohm.. har du inte råd att köpa ny bas har du nog inte råd att bränna steget heller!
                  \m/

                  Comment

                  Working...
                  X