Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitt Alpine-steg stänger av sig, varför?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mitt Alpine-steg stänger av sig, varför?

Hej! Jag köpte ett Alpine 3554 steg för ett par år sedan och det har alltid krånglat till och från så nu frågar jag er här på forumet om ni vet vad det är för fel eller om det helt enkelt är trasigt.

Problemet är att sporadiskt går slutsteget i Protection mode, då följande händer: lampan på steget går från grön till röd, till orange/gul och sedan grön igen och det fungerar som vanligt. Detta brukar vara i 2-10 sek ungefär, oftast sker det på dåliga vägar när det studsar lite men även när bilen står stilla och det har ingen betydelse hur länge jag har haft på det eller vilken volym och steget blir aldrig för varmt. Jag har googlat för fullt och sett att fler verkar ha haft samma problem men hittade inget konkret svar på varför det händer. Det får ordentligt med ström och är bra jordat så där är det inte heller några problem. Jag trodde det hade med remote-kabeln att göra men även om den var loss från steget så hände det samma sak. Hittar inget glapp någonstans och det är inte cd-spelaren heller då mitt Phoenix gold steg fungerar perfekt under tiden som Alpine-steget går i Protection. Har provat att bara ha Alpine-steget ikopplat ifall det fick för lite ström men det blev ingen skillnad. Jag har provat de mest långsökta grejerna jag kan tänka mig.

Varför byter det färg på lampan och går i protection? Jag har mailat återförsäljare för Alpine i Sverige och frågat efter en manual till detta slutsteget så hoppas på svar då jag kanske kan läsa mig till vad problemet är men vill gärna höra här om någon vet något eller har haft samma problem.

Det är ett kanonsteg som fungerar perfekt för midbasarna och jag vill helst inte behöva byta det men det är sjukt störande när det bara bryts ibland, jag tror alla kan tänka sig hur förbannad man blir efter ett tag.

Är tacksam för alla svar och förslag!

Med vänlig hälsning, Namenlos.

Re: Mitt Alpine-steg stänger av sig, varför?

Förslag på problem som visar dessa symtom:
    *Högtalarkabel som jordas, kanske klämd eller skavd någonstans?
    Prova att koppla ur en högtalare i taget på steget, så märkar du vilken som kanske, krånglar.
    *Ålderdom, det steget har några år på nacken, kanske behöver en översyn? Glapp i lödningar etc.

thn = Trollhättan?

Dåligt jordpunkt, men då brukar felet snarare dyka upp med höjd volym.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Dåliga lödningar samt sliten kondensatorbank är väl det troligaste. Billigt att fixa om man gör det själv.
      Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
      Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
        Förslag på problem som visar dessa symtom:
        *Högtalarkabel som jordas, kanske klämd eller skavd någonstans?
        Prova att koppla ur en högtalare i taget på steget, så märkar du vilken som kanske, krånglar.
        *Ålderdom, det steget har några år på nacken, kanske behöver en översyn? Glapp i lödningar etc.

thn = Trollhättan?

Dåligt jordpunkt, men då brukar felet snarare dyka upp med höjd volym.
        THN brukar stå för det ja.........då skulle iaf jag peka mot en viss butik på Anes väg 5 mitt emot Preem och ovanför McD
        Var det det du tänkte på Jonas?
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Något sådant var det jag tänkte. Eller på en fd Alpinare...
          Last edited by Nordenmark; February 25, 2012, 23:50.
          Vis vobiscum sit!

Comment

Något sådant var det jag tänkte. Eller på en fd Alpinare...
            Ah du tittar på dig själv i spegeln

Comment

Thn står för Trollhättan, som ni sa

Nordenmark: Jag provade igår att koppla ur varje högtalare för sig men spelade ingen roll om alla eller ingen högtalare var ikopplad, det hände samma sak ändå. Jordpunkten utgår jag från att den är bra eftersom att funkar kanon att poppa när steget inte krånglar.

Expoze: Jag har ingen aning om vad en kondensatorbank är för något men är det något man kan laga? Vore ju typiskt om det var nån lödning som är dålig för det där ger jag mig inte på, då gör jag sönder grejerna med största sannolikhet.

Jag har verkligen ingen lust att lämna in det på BRL då det kommer kosta mig lika mycket som ett nytt har jag en känsla av.

Jag har även försökt få tag på en manual under veckan men det är ingen som har sparat på manualer till så gamla steg så det kan jag nog glömma.

Tack för alla svar hittills i alla fall.

Comment

Originally posted by Namenlos View Post
                Thn står för Trollhättan, som ni sa

Nordenmark: Jag provade igår att koppla ur varje högtalare för sig men spelade ingen roll om alla eller ingen högtalare var ikopplad, det hände samma sak ändå. Jordpunkten utgår jag från att den är bra eftersom att funkar kanon att poppa när steget inte krånglar.

Expoze: Jag har ingen aning om vad en kondensatorbank är för något men är det något man kan laga? Vore ju typiskt om det var nån lödning som är dålig för det där ger jag mig inte på, då gör jag sönder grejerna med största sannolikhet.

Jag har verkligen ingen lust att lämna in det på BRL då det kommer kosta mig lika mycket som ett nytt har jag en känsla av.

Jag har även försökt få tag på en manual under veckan men det är ingen som har sparat på manualer till så gamla steg så det kan jag nog glömma.

Tack för alla svar hittills i alla fall.
                PMa Nordenmark så kanske han kan hjälpa dig

Comment

Gjorde precis det nu så får hoppas att han kan ta sig tid att hjälpa mig

Jag "öppnade" precis steget nu och kollade om jag kunde se något tydligt fel men såg ingenting som jag misstänkte men då vet jag heller inte hur det ska se ut när det är bra eller dåligt så därför bifogar jag lite bilder här och ser om någon kan se något på bilderna.
                  Attached Files

Comment

Starta steget när det är öppet. Använd en 2-5A säkring eller något annat för att begränsa strömmen. Ta en plastbit eller något icke elektriskt ledande och tryck på olika komponenter och ställen på PCBet. Likriktardioderna långt ner till vänster i sista bilden kan krångla. Att vibrationer triggar problemet pekar åt glapp/dåliga lödningar. Svårt att säga något vettigt utan att kunna mäta. Jag utgår från att du inte vill lägga några större pengar på felsökning. Men du känner kanske någon som har ett oscilloskop och vet hur det ska användas?

Comment

Nu har Namenlos varit ute i skogen och hälsat på. Vi hittade inte mycket förutom en lödning som gjort sitt vid en trafo. Hoppas att det är den och att han får ihop steget igen =/

Jag vet inte exakt hur gammalt ett 3554:a är, men jag tyckte dom var gamla när jag började hos Alpine/Lava under hösten 2000. Men det står sig bra rent konstruktionsmässig, och rent och snyggt var det med
                      Vis vobiscum sit!

Comment

Nu har Namenlos varit ute i skogen och hälsat på. Vi hittade inte mycket förutom en lödning som gjort sitt vid en trafo. Hoppas att det är den och att han får ihop steget igen =/

Jag vet inte exakt hur gammalt ett 3554:a är, men jag tyckte dom var gamla när jag började hos Alpine/Lava under hösten 2000. Men det står sig bra rent konstruktionsmässig, och rent och snyggt var det med
                        Ja jag får tacka så mycket för hjälpen igen, Nordenmark!

Jag lagade ett par lödningar, bl.a den vi såg som var dålig, för en stund sen och fick ihop det utan problem så imorgon ska jag provspela det Jag gör en uppdatering här så fort jag provat!

Comment

det var mitt första steg 1989 så steget är från 87-89 år .gammalt ät gött själv kämpar jag med 3558 class a steg starta efter en ca 30 min vilket är surt

Comment

Originally posted by fcmg View Post
                            det var mitt första steg 1989 så steget är från 87-89 år .gammalt ät gött själv kämpar jag med 3558 class a steg starta efter en ca 30 min vilket är surt
                            Vilket minne du har

Steget är från 1988!
                            Attached Files
                            Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

Oj, då har det betydligt fler år på nacken än jag trodde! Det visar ju verkligen vilken kvalité det är på Alpines grejer

Jag var ute imorse och provade slutsteget i ca 35-40 min och under dom minuterna fungerade det felfritt! Jag körde över ett par fartgupp lite provocerande och kollade om steget reagerade på det (som det tidigare kunde göra) men det hände inget idag. Jag vågar inte ta ut segern i förskott men det känns verkligen som att det är lagat nu. Jag ska låta det gå någon vecka innan jag kan försäkra mig om att det fungerar bra, förhoppningsvis så kommer jag kunna ha detta slutsteg ett par år till! Helt otroligt att ett så gammalt slutsteg kan vara så bra fortfarande och att det bara är några lödningar som släppt

Comment

Working...
                              X