Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga eget slutsteg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga eget slutsteg?

Hej! Jag undrar om det är möjligt att bygga ett eget slutsteg till bilen? Att bygga slutsteg är ganska vanligt i hem hifi sammanhang ...men jag har aldrig sett detta i bilsammanhang....varför är det så?

Mvh

Re: Bygga eget slutsteg?

det första jag kom å tänka på är ju att det är såå mycket enklare å går snabbare och bara köpa ett då det finns så mycke att välja på att det borde finnas ett som passar just dig..

Comment

Jag har byggt slutsteg till bil. Hemma är strömförsörjningen oftast en 50Hz-trafo, dioder och kondingar. Enkelt. Det är krångligare att bygga en DC/DC-omvandlare. Jobbigt att få det snyggt ifall man inte har tillgång till CAD och liknande för att göra kretskort.

Comment

sjobas..De är sant.. Men ofta brukar man ju bygga en så kallad "klon" i hemma sammanhang ...dvs en kopia av ett high end steg till en mer rimlig peng..finns de inte liknande byggen till bil?

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          Jag har byggt slutsteg till bil. Hemma är strömförsörjningen oftast en 50Hz-trafo, dioder och kondingar. Enkelt. Det är krångligare att bygga en DC/DC-omvandlare. Jobbigt att få det snyggt ifall man inte har tillgång till CAD och liknande för att göra kretskort.
          Har du några bilder på dessa steg...samt va tycker du de presterar jämfört med vad du lagt ut för dem?

Comment

Originally posted by Jakisen View Post
            Har du några bilder på dessa steg...samt va tycker du de presterar jämfört med vad du lagt ut för dem?
            Jag är inte så mycket för att ta bilder på byggena.
            Fördelen jag ser med att bygga själv är att man kan bygga i vilken typ av fläns man känner för. Så att det passar på en given plats.

När det gäller prestanda så anser jag att distorsionsmätning är ett väldigt effektivt verktyg. Bygger man ungefär efter Douglas Self's bibel i klass AB-förstärkare så blir det bra. Jag har inte engagerat mig väldans mycket i att få absolut bästa prestanda. Det två-kanalsteg jag gjorde för något år sen distade ganska precis lika mycket som ett DD C2a jag mätte upp. Bra eller dåligt är väl upp till var och en. Jag skulle ha det till ett par midbasar, så det lämnade 2x230Wrms i 4ohm med 11,5V in. Midbasarna gick sönder ganska fort och steget hamnade i någon gömma...

Det var kanske främst för att få 2x250W med låg inspänning som jag byggde själv. Att köpa färdigt kostade för mycket då.

I övrigt är det nog enklast att handla något färdigt. Men klart roligare att klura lite själv. Det finns schema på DC/DC-omvandlare på nätet. Sen funktionen beror ju på hur bra kretskort man gör osv.

Comment

Kanske är detta av intresse?
              http://valveaudio.tripod.com/Membuatsendiri.htm
              sigpic

Comment

Jag vet att det finns en gubbe i Vingåker som har byggt ett eget slutsteg till bilen.... Såg det en gång, nästan lika stort som mitt SS XXX6500. Han hade en Celica Supra som han tydligen tävlade med i finljud om jag inte minns fel. Detta var för kanske 3 år sen. Kommer inte ihåg vad han heter, men finne var han iaf
                Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Tyvärr är det bara att glömma de kommer att bli mycket dyrare än att köpa färdigt. Troligtvis kommer det även att bli fulare och sämre. Snackar av egen erfarenhet.

Ända motivet för att bygga eget steg är att det är kul och lärorikt
                  www.sp-engineering.se

Comment

Working...
                  X