Announcement

Collapse
No announcement yet.

Få tyst på bilen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Få tyst på bilen.

    Hejsan! Tänkte höra era tips för att så mycket det bara går ta bort vägljud och motorljud som verkligen förstör förutsättningarna för bra lyssnande när man åker. Står man still med motorn av så låter ju grejerna kanon men mindre bra när allt oljud stör ut.

    Min tanke är väl Silent coat inuti bilen ett lager överallt och Silent coat isolator över. Även hört att rostskyddsmassa dämpar ljud men hur pass mycket? Desto mer massa desto mer dämpning? Är någon rostskyddsmassa bättre än den andra? Dinitrol vs plast padding, hagmans, biltemas osv. Köpt biltemas ljudisolerande matta men är skeptisk till hur den passar ihop med bilen med tanke på rykte.

    Tipsa på nu! Bara sett trådar om ljuddämpning i form av vibrations och resonans dämpning.

  • #2
    Re: Få tyst på bilen.

    Vad d gäller massan så verkar den som Joakim Skovlund från Norge använder sig av funka, finns en länk till tv reportaget om hans bil här på forumet om man söker lite.

    Kör själv med STP´s butylgummidämpmatta samt deras SPL matta som är som ett liggunderlag typ. På dörrsidorna har jag istället för SPL mattan deras Biplast matta som är mer porös, typ som en tempur madrass.
    Du kan hitta lite mer info om just STP o deras produkter och vart d ska användas här:

    http://www.stp-distribution.com/products.html

    Gjorde då detta någon skillnad?

    Ja.

    Men min Skoda blev ingen BMW eller Mercedes limousin...
    Men den blev betydligt tystare än innan, såpass tyst att jag numera märker vart oljud kommer in som jag inte kan påverka (typ via rutorna, backspeglarna osv..).

    Lycka till.

    Mvh
    Rutger
    Du lär så länge du lever, heter det.
    Jag tror att motsatsen är lika sann.
    Bengt Feldreich
    _______________________________________
    _______________________________________

    Comment


    • #3
      Re: Få tyst på bilen.

      Originally posted by rutger j View Post
      Vad d gäller massan så verkar den som Joakim Skovlund från Norge använder sig av funka, finns en länk till tv reportaget om hans bil här på forumet om man söker lite.

      Kör själv med STP´s butylgummidämpmatta samt deras SPL matta som är som ett liggunderlag typ. På dörrsidorna har jag istället för SPL mattan deras Biplast matta som är mer porös, typ som en tempur madrass.
      Du kan hitta lite mer info om just STP o deras produkter och vart d ska användas här:

      http://www.stp-distribution.com/products.html

      Gjorde då detta någon skillnad?

      Ja.

      Men min Skoda blev ingen BMW eller Mercedes limousin...
      Men den blev betydligt tystare än innan, såpass tyst att jag numera märker vart oljud kommer in som jag inte kan påverka (typ via rutorna, backspeglarna osv..).

      Lycka till.

      Mvh
      Rutger
      Gjort samma sak jag...
      Det enda jag inte gjort än är att dämpa hjulhusen på utsidan bilen (men det kommer) och extradämpar huv och torpen i motorrummet och jag upplever samma sak som du....vilket betyder att man gjort ngt rätt.
      Jo jag har samma produkter, förutom att jag kör med SPL-mattan även på dörrarna.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment


      • #4
        Re: Få tyst på bilen.

        Vart hittar man stps fulla utbud i handeln? Hur står sig Silent coats skummattor mot stps ljudisoleringsmattor? Deras är också som liggunderlag.

        Vad dämpar ni på utsidan i hjulhus osv med?

        Comment


        • #5
          Re: Få tyst på bilen.

          Originally posted by Fellow View Post
          Vart hittar man stps fulla utbud i handeln? Hur står sig Silent coats skummattor mot stps ljudisoleringsmattor? Deras är också som liggunderlag.

          Vad dämpar ni på utsidan i hjulhus osv med?
          utsidan vette fan om jag skulle ge mig på. Får du itne 100% tätt så kan jag garantera att det börjar rosta

          Comment


          • #6
            Re: Få tyst på bilen.

            Originally posted by Fellow View Post
            Vart hittar man stps fulla utbud i handeln? Hur står sig Silent coats skummattor mot stps ljudisoleringsmattor? Deras är också som liggunderlag.

            Vad dämpar ni på utsidan i hjulhus osv med?
            BRL har lite STPS saker.
            http://www.brl.se/sv/artiklar/dampmaterial-/index.html

            Comment


            • #7
              Re: Få tyst på bilen.

              Originally posted by heddan99 View Post
              De kan även få hem HELA sortimentet om man ber dem....dock måste man vara säker på att man skall ha det om det ej är normalt lagerförda varor.
              Iaf så vet jag att BRL Trollhättan kan det av ngn anledning
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: Få tyst på bilen.

                Någon som vet som har köpt och vet pris på STP SPL 8mm mattan? Verkar riktigt intressant tillsammans med ett lager silentcoat i hela bilen.

                Comment


                • #9
                  Re: Få tyst på bilen.

                  Originally posted by Fellow View Post
                  Någon som vet som har köpt och vet pris på STP SPL 8mm mattan? Verkar riktigt intressant tillsammans med ett lager silentcoat i hela bilen.
                  Ring ngn av BRL-butikerna.
                  Ett hett tips är Trollhättan då jag VET att de (iaf Patrik) har hyfsad koll på priserna.
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Få tyst på bilen.

                    Originally posted by Fellow View Post
                    Någon som vet som har köpt och vet pris på STP SPL 8mm mattan? Verkar riktigt intressant tillsammans med ett lager silentcoat i hela bilen.
                    Varför kör du inte STP Silver istället för silentcoat?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Få tyst på bilen.

                      Noxudol 3100 ljuddämpning funkar väldigt bra kan ja säga

                      http://www.auson.se/sv/noxudol-3100
                      Huvuddomare för db Dragracing/bassrace/Psychlone
                      sigpic
                      Tack till Ljudia AB

                      Comment


                      • #12
                        Re: Få tyst på bilen.

                        Originally posted by heddan99 View Post
                        Varför kör du inte STP Silver istället för silentcoat?
                        Haft silent coat och stp silver och märker ingen skillnad så kör då på det billigaste alternativet. Vibrationer och stomljud tar Silent coat bort riktigt bra för priset

                        Comment


                        • #13
                          Re: Få tyst på bilen.

                          Någon som testat dessa eller liknande produkter att lägga under original golvmatta, mot torpedvägg och i tak.

                          Http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...ta-2-m-p79721/

                          http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...450x15-p79715/

                          Alternativt filtmattan på biltema och deras gula med silverfolien på ena sidan. Hur är det med fukt i bilar under golvmatta osv?
                          Last edited by Fellow; March 3, 2012, 20:51.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Få tyst på bilen.

                            Originally posted by Fellow View Post
                            Någon som testat dessa eller liknande produkter att lägga under original golvmatta, mot torpedvägg och i tak.

                            Http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...ta-2-m-p79721/

                            http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...450x15-p79715/

                            Alternativt filtmattan på biltema och deras gula med silverfolien på ena sidan. Hur är det med fukt i bilar under golvmatta osv?
                            Biltemas med aluskikt är främst till att användas i motorummet då aluskitet skall vara värmeavledande.
                            Men filtmatta funkar hyfsat för buller, och ja de suger åt sig fukt som satans OM du har en läcka in i bilen. Men då har du ju som sagt var ett annat problem....nämnligen läckan (kan vara hål i golvet eller var som helst så att det kommer in vatten)
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment

                            Working...
                            X