Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

    Hej
    Ny på forumet så med viss risk för att jag inte lyckades hitta rätt i gamla trådar ställer jag denna fråga ;-)

    Jag har en bil som jag bara använder som ban-racing och solskensbil. Den är från fabrik levererad utan radio och jag vill inte installera någon huvudenhet. Det sitter dock två små tweeters som man skulle kunna komplettera med några enklare högtalare. Tanken var att mata dess via ett enkelt slutsteg och en Iphone.

    Jag kan dock inte hitta någon "klar" lösning för detta men gissar att det jag söker egentligen är ett slutsteg som kan slå på/av sig via in-signalen från telefonen samt kablage för laddning. Är det någon som gjort liknande lösningar eller vet vem man kan fråga?

    Hälsningar
    Johan

  • #2
    Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

    Om du kör en switch som går både till remote på slutsteg och "cigguttag för IPhone",
    så kan du även använda slutsteg utan autostart.

    Viktigt är att steget har bra ingångar så du kan styra steget "fullt ut".

    Liknande testade jag i shopen så sent som igår. (ingen rekommendation direkt)
    Ipod+5m 3.5tillRCA+2st Genesis Miniblock. Låter super, men det såg helt "galet" ut.

    Appropå racing, det finns ett litet, lätt, välljudande steg som sitter i supersportbil.

    Pierre
    Last edited by Horsyhorse; February 17, 2012, 10:05.
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Om du kör en switch som går både till remote på slutsteg och "cigguttag för IPhone",
      så kan du även använda slutsteg utan autostart.

      Viktigt är att steget har bra ingångar så du kan styra steget "fullt ut".

      Liknande testade jag i shopen så sent som igår. (ingen rekommendation direkt)
      Ipod+5m 3.5tillRCA+2st Genesis Miniblock. Låter super, men det såg helt "galet" ut.

      Pierre
      Hej Pierre
      Kan du förklara lite mer i detalj vad du menar, det var länge sedan jag pysslade med bilradio ;-)

      Min plan var att lägga/montera en iphone mellan stolarna och dra fram en laddsladd till iphone samt en hörlursplugg för inkoppling till slutsteget som kan ligga under instrumentpanelen strax framför. Borde inte bli någon lång kabeldragning eller så...

      Kan du definiera "såg helt galet ut..."

      /Johan

      Comment


      • #4
        Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

        Originally posted by johan6504 View Post
        Hej Pierre
        Kan du förklara lite mer i detalj vad du menar, det var länge sedan jag pysslade med bilradio ;-)

        Min plan var att lägga/montera en iphone mellan stolarna och dra fram en laddsladd till iphone samt en hörlursplugg för inkoppling till slutsteget som kan ligga under instrumentpanelen strax framför. Borde inte bli någon lång kabeldragning eller så...

        Kan du definiera "såg helt galet ut..."

        /Johan
        Från batteriplus till en liten säkring, vidare till en "switch", och därifrån till "remote in" på slutsteg och till + på nytt? cigguttag eller telefonhållare/laddare.
        Laddning och slutsteg går på samma påslag(glöm inte att slå av) och så kan du ju även välja bland slutsteg som inte har "autostart".

        Galet i definitionen osannolik setup.
        På väggen 2st sådana STEG, direkt drivna via 3.5pluggtillRCA av en pytteliten SÅN, musiken strömmade ut från ett par sådana HÄR

        Galet blev bra, då det kommer kommer att snyggas till med en hållare plus Hi-End-kablage precis intill stegen.
        Bild kommer på Seastreams Garage FB när det är klart.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

          Originally posted by Horsyhorse View Post
          Från batteriplus till en liten säkring, vidare till en "switch", och därifrån till "remote in" på slutsteg och till + på nytt? cigguttag eller telefonhållare/laddare.
          Laddning och slutsteg går på samma påslag(glöm inte att slå av) och så kan du ju även välja bland slutsteg som inte har "autostart".

          Galet i definitionen osannolik setup.
          På väggen 2st sådana STEG, direkt drivna via 3.5pluggtillRCA av en pytteliten SÅN, musiken strömmade ut från ett par sådana HÄR

          Galet blev bra, då det kommer kommer att snyggas till med en hållare plus Hi-End-kablage precis intill stegen.
          Bild kommer på Seastreams Garage FB när det är klart.

          Pierre
          Tack, nu klarnade det :-)

          Comment


          • #6
            Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

            Någon som har tips på ett litet lätt slutsteg som skulle kunna passa till denna integration med Iphone?

            Comment


            • #7
              Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

              Originally posted by johan6504 View Post
              Någon som har tips på ett litet lätt slutsteg som skulle kunna passa till denna integration med Iphone?
              Va får det kosta?

              Spontant: http://www.carsound.se/visa_produkt....77&k=27&uk=108

              Alternativt detta om du vill komma riktigt billigt undan:
              http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...-k475-p333286/

              Annars kanske Pierre har något kul mer highend men då går nog prislappen upp lite.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment


              • #8
                Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                Här är den 2-kanaliga utförandet av samma serie som sitter i "supersportbilen". Bara nån hundring till.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                  Originally posted by Kulan View Post
                  Va får det kosta?

                  Spontant: http://www.carsound.se/visa_produkt....77&k=27&uk=108

                  Alternativt detta om du vill komma riktigt billigt undan:
                  http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...-k475-p333286/

                  Annars kanske Pierre har något kul mer highend men då går nog prislappen upp lite.
                  Det där första APSM-4080 så ju riktigt intressant ut! Var det en separat volymkontroll jag såg? Får titta närmare på detta. Tusen tack.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                    Originally posted by johan6504 View Post
                    Det där första APSM-4080 så ju riktigt intressant ut! Var det en separat volymkontroll jag såg? Får titta närmare på detta. Tusen tack.
                    APSM-2125 var ett annat alternativ, behöver nog inte mer än 2 kanaler.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                      rockford har även ett riktigt litet med måtten (BxHxD) 39x108x172mm

                      http://www.brl.se/sv/artiklar/rockfo...-pbr300x4.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                        Originally posted by sjobas View Post
                        rockford har även ett riktigt litet med måtten (BxHxD) 39x108x172mm

                        http://www.brl.se/sv/artiklar/rockfo...-pbr300x4.html
                        Ser ju också trevligt ut...

                        Innebär högnivåingång med autopåslag att jag skulle kunna styra detta slutsteg via insignalen från min Iphone eller är den signalen för svag?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                          Signalen är garanterat för svag, och även om du kan slå på steget med den så kommef du inte få ut nån vidare hög ljudnivå om du kör en hörlurssignal till en högnivåingång.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                            Det är ganska intressant, man undrar hur det är med egen erfarenhet när man tipsar om div. produkter.
                            Inte bara nu, utan vilda länkningar i övrigt. Sorry lite OT.

                            Nåja, tips kan vara bra på rätt sätt, men P2 låter riktigt bra.

                            Pierre(vet att jag är "partisk", men jag VET)
                            Last edited by Horsyhorse; February 17, 2012, 13:15. Reason: Ojj, kanske lät lite tjurig, nu e jag snäll.
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lättvikts lösning med iphone för banbilen?

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Det är ganska intressant, man undrar hur det är med egen erfarenhet när man tipsar om div. produkter.
                              Inte bara nu, utan vilda länkningar i övrigt. Sorry lite OT.

                              Nåja, tips kan vara bra på rätt sätt, men P2 låter riktigt bra.

                              Pierre(vet att jag är "partisk", men jag VET)
                              Alla råd får man väl ta med en nypa salt som vanligt ;-) Hur som helst måste man börja någon stans.

                              Det låter kanske lite knasigt på ett bilstereoforum men det är inte i första väl-ljud jag är ute efter. En enkel och smidig lösning är faktiskt viktigare. Målet är egentligen att slippa sitta med hörlurar vid transportsträckor... Det som låter bäst är trots allt motorn :-)

                              Comment

                              Working...
                              X