Announcement

Collapse
No announcement yet.

koppla polerna fel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• koppla polerna fel

Om man skulle koppla polerna fel så att plus hamnar på minus och vice versa kan huvudenheten gå sönder eller finns de ingen risk pga av säkringar mm?

Re: koppla polerna fel

Om det är matningen till enheten du pratar om så ska säkringen lösa ut, men det finns alltid en risk för att enheten går sönder. Om det däremot är högtalarkablarna så finns det ingen risk alls.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Om det är matningen till enheten du pratar om så ska säkringen lösa ut, men det finns alltid en risk för att enheten går sönder. Om det däremot är högtalarkablarna så finns det ingen risk alls.
      Jag håller inte med om det där med säkringen. HUn kan smälla ändå, och slutsteg kommer garanterat smälla.

/Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

I många HU finns det ett kortslutningsskydd i form av en diod precis där spänningen matas ner på kretskortet. Diodens uppgift är att skapa en kortslutning ifall man kopplar fel vilket ska göra att säkringen löser direkt. Tyvärr händer det att dioden går sönder vid dessa tillfällen oxå och då kommer säkringen fortsätta att smälla även när man kopplat rätt. Lätt lagat dock för den som vet hur man gör.
        Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
        Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by jonash View Post
          Jag håller inte med om det där med säkringen. HUn kan smälla ändå, och slutsteg kommer garanterat smälla.

/Jonas
          Jag håller inte med igen :P steg har jag faktiskt missat och kopplat fel en gång... säkringarna i det small men steget höll prima kan ju varit tur dock!
          http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Originally posted by Maximilian View Post
            Jag håller inte med igen :P steg har jag faktiskt missat och kopplat fel en gång... säkringarna i det small men steget höll prima kan ju varit tur dock!
            Har också varit med om att jag har kopplat tokigt på slutstegtet men de höll åå säkringen small så det stog härliga till

Comment

Om man nu vill försäkra sig om att inte smälla sönder huvudenheten för ja säg 5-6 tusen, finns det något man kan göra det så säkert som möjligt ifall de skulle ske en kortslutning?

Comment

Originally posted by Ticcen View Post
                Om man nu vill försäkra sig om att inte smälla sönder huvudenheten för ja säg 5-6 tusen, finns det något man kan göra det så säkert som möjligt ifall de skulle ske en kortslutning?
                Ja, dra kablarna ordentligt och skydda anslutningarna.

Gör man det ordentligt ordnar det sig, slarvar man får man skit. Så är det.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Maximilian View Post
                  Originally posted by jonash View Post

/Jonas
                  Har också varit med om att jag har kopplat tokigt på slutstegtet men de höll åå säkringen small så det stog härliga till
                  Jag har varit med om både och.....
                  Har man otur så smäller enheten/steget även om säkringen gått....
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

se till att det alltid är rätt kopplat INNAN man stoppar i huvudsäkringen, (under mina 17år som ja hållit på å installerat har jag ALDRIG lyckats polaritetvända strömmen varesig till cd, steg eller nå annat.

Men om man är osäker på om de blivit rätt så stoppa i en klenare säkring först å se att allt går igång, skadorna blir ju rimligtvis mindre med en 1amp säkring än en 15amp *om vi nu snackar cd spelare*
                    De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Working...
                    X