Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta kablar till batteri, koppla hur?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Byta kablar till batteri, koppla hur?

Hej!

Ska bygga ljud framöver när det blir lite varmare och planerar även uppgradera original kablarna för generator/jord till något större för att gardera mig.
    Har dock en fundering på de två olika lösningarna jag funderat på, bäst visat på bilderna nedan.

Alternativ 1

Alternativ 2

Med alternativ 1 undrar jag över om de kan bli problem (med bilens övriga elutrustning med dippar osv) i och med att laddströmmen från generatorn inte får gå "genom" batteriet utan kan gå direkt till 50mm^2 och bakåt då det är ett dist. block och inte två separata säkringshållare.

Har läst i diverse "big three upgrade" trådar osv att man ska avsäkra mellan generator > batteri men är detta verkligen nödvändigt? Om ja kan skippa den så blir allt mycke lättare då jag bara behöver en säkringshållare för 50mm^2 kabeln bak.

Tacksam för hjälp!
    2007 Audi A4 Avant 2.0 TQ 6MT S-Line

Re: Byta kablar till batteri, koppla hur?

Ingen avsäkring på generatorkabeln tack. Du rostar hela genaratorn om den går.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Ingen avsäkring på generatorkabeln tack. Du rostar hela genaratorn om den går.
      Tackar, då blev de hela genast mycket enklare..

Comment

Och om du nu ska ha en säkringshållare direkt på batteriet så behöver du ingen efter.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Och om du nu ska ha en säkringshållare direkt på batteriet så behöver du ingen efter.
          Ah, de va så jag menade.. Läste min egen post igen o förklarade mig väl lite knepigt, menade alltså att ja då skulle bara behöva en säkringshållare vid batteriet för kabeln som går bak..

Comment

Working...
          X