Announcement

Collapse
No announcement yet.

middar spelar ej lågt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• middar spelar ej lågt

Hej!
    Provspelade lite i bilen idag efter en del ombyggnad
    Gick väl ganska bra förutom att basen ej fick någon signal, så det ska jag klura lite på. Sedan så tyckte jag att middarna i dörrarna inte gick ner på låga frekvenser.
    Det är en 9-3a från 01 och det sitter dubbla cdt es 6.5or i varje dörr, 2 vägskit så de går på filter.

Är det känsligt hur tät dörren är för att man ska uppleva middarna rätt?
    Dom spelar öppet i dörren och jag har inte tätat den något specielt än då jag bara skulle testa så grejerna lät Så det är i stora hål rakt ut i kupén liksom.
    Man såg att middarna rörde sig vid lägre frekvenser, men det lät i princip ingenting! Tyckte det verkade skumt Kan det verkligen bli så stor skillnad när jag tätat dörren helt?

Feedback? Kom inte och säg att jag är dum som inte har tätat osv för det ska jag göra, som sagt, provspelade bara

I övrigt så verkade det grymt, med riktigt skön klang!
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: middar spelar ej lågt

Hej. Med dubbla midbasar har du flera alternativ till fasfel. Kolla det först.
    Om konerna rör på sig ordentligt men det inte kommer ljud spelar de kanske så att de tar ut varandra.

Comment

Originally posted by ppk
      Dom spelar öppet i dörren och jag har inte tätat den något specielt än då jag bara skulle testa så grejerna lät Så det är i stora hål rakt ut i kupén liksom.
      Du får gärna förtydliga det där.

Hur menar du att det är "stora hål rakt ut i kupén"?

Comment

Jag är helt 100% säker på att + och - sitter som det ska från steget till middarna :P Men jag kan ju pröva vända utifall det är felmärkt någonstanns :S
        Sponsor:

Comment

Originally posted by ppk
          Hej!
          Provspelade lite i bilen idag efter en del ombyggnad
          Gick väl ganska bra förutom att basen ej fick någon signal, så det ska jag klura lite på. Sedan så tyckte jag att middarna i dörrarna inte gick ner på låga frekvenser.
          Det är en 9-3a från 01 och det sitter dubbla cdt es 6.5or i varje dörr, 2 vägskit så de går på filter.

Är det känsligt hur tät dörren är för att man ska uppleva middarna rätt?
          Man såg att middarna rörde sig vid lägre frekvenser, men det lät i princip ingenting! Tyckte det verkade skumt Kan det verkligen bli så stor skillnad när jag tätat dörren helt?

Feedback? Kom inte och säg att jag är dum som inte har tätat osv för det ska jag göra, som sagt, provspelade bara

I övrigt så verkade det grymt, med riktigt skön klang!
          Kommer bli skillnad som dag och natt när du tätat till dörrsidan.
          Är det som du säger stora hål ut i kupen nu så är det ju ungefär som att spela en bas liggandes på kaffebordet, mao inte direkt upphetsande.
          Tätt och stummt ska det vara!

Comment

Originally posted by Optima View Post
            Du får gärna förtydliga det där.

Hur menar du att det är "stora hål rakt ut i kupén"?
            Alltså middarna sitter monterade i bafflar i en mellanplåt på dörren, sedan bakom den plåten är ett stooort utrymme som är tänkt att agera som en låda.

Dock så är det skitstora hål i den "mellanplåten" som jag hade tänkt att täppa igen sedan så det blir slutet. Middarna sitter inte monterade i sjävla dörrsidan alltså, de sitter monterade i mellanplåten och dörrsidorna är ej monterade
            Sponsor:

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
              Kommer bli skillnad som dag och natt när du tätat till dörrsidan.
              Är det som du säger stora hål ut i kupen nu så är det ju ungefär som att spela en bas liggandes på kaffebordet, mao inte direkt upphetsande.
              Tätt och stummt ska det vara!
              haha jasså det är så Jag kan iof förstå det för ljudet lär ju i princip bara tyna bort eftersom det inte är något överhuvudtaget i princip som tar emot trycket från middarna.

Jag ska dämpa färdigt dörrarna och täta dem imorgon så får vi väl se om det blir bättre
              Sponsor:

Comment

Det var ungefär så där jag misstänkte att du hade gjort, men ville ha mer säkert svar. Akustisk kortslutning kallas det för när luften från konens baksida kommer i kontakt med konens framsida, det blir de låga frekvenserna (våglängderna som är större än avståndet mellan konens bak/framsida) som släcks ut och ljudet blir bara som ett mellanregister.

Comment

Ahh okej, med andra ord så bör det bli mycket bättre med en tätad dörr?
                  Sponsor:

Comment

MYCKET!!!

/Freddi
                    Projekt #sqnewbeetle
                    http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

Comment

Schysst, kom hem från jobbet nu, ska iväg och fixa lite om ett tag så jag återkommer ikväll med resultat

Någon som har en idé varför basen ej fungerar? Steget startar, kablaget till steget är rätt kopplat. Steget lär ju typ vara pajj om inte det är något fel på lågnivån... suck
                      Sponsor:

Comment

Sådär då var dörrarna fixade! Blev GRYM skillnad! Fick igång basen med. Helt sjukt vilket ljud jämfört med när man åker runt med vanligt orginalljud till vardags. Längtar till sommarn när bilen ska ut!
                        Sponsor:

Comment

Gött mos! Kul att du fick ordning på det!

Comment

Ja det känns riktigt skönt! Med ett sånt jävla rottbo med kablar som jag har så är det otroligt att ingen av dem hade hamnat fel!
                            Sponsor:

Comment

Working...
                            X