Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad skulle ni valt för slutsteg? :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vad skulle ni valt för slutsteg? :)

Jag är lite nyfiken på hur de bättre vetande skulle välja slutsteg!

Det ska driva en hertz hx380 2x4ohm.

Ska man köra mono eller ska man satsa på ett 2ch som är bryggbart i 2ohm?

Jag vill spela kontrollerat, snyggt, rappt! Basen sitter i en sluten låda.

Finns det något vettigt steg i 4000kr-klassen som man inte behöver skämmas för?

Mvh
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Re: vad skulle ni valt för slutsteg?

Den basen verkar vilja ha MYCKE effekt i sluten låda! En kompis hade en som fick 1200Wrms och basen klagade inte.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Själv skulle jag köra ett 2-kanals steg till det då dom flesta 2-kanals stegen går att brygga till 2ohm mono och sedan kan du ju även använda det till framsystem i framtiden vilket biir svårt med ett mono steg. Själv så tycker jag det brukar låta bättre.

MVH Simon jonsson

Comment

"Dom flesta 2-kanalssteg går att brygga till 2Ohm mono"? Njae, 4Ohm brukar dom flesta tåla i bryggat läge, 2Ohm är desto mer sällsynt. En till nackdel är att man brukar tappar en väldig massa dämpfaktor om man lastar ner ett bryggat 2-kanalssteg till 2Ohm. Sen så gäller det att hitta ett som ger nog med effekt.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag håller med.......det är lättare, billigare och bättre att hitta ett passande monoblock till basen än ett tvåkanals då det har blivit mer sällsynt med steg som kan bryggas i två ohm...
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

http://www.bilradiohuset.se/sv/product/1328/Hertz-HDP1

Råkade hitta den där nu när jag kikade lite. Samma märke som basen, men, det behöver inte betyda att detta steg skulle låta bra?

Mosconi har ju något 2kanals-steg som ger 1000wrms bryggat i 2ohm för under 5000kr iaf.

Men det är ingen som får upp något speciellt slutsteg i huvudet för den pengen som jag tänkte på, där ni känner "ja jävlar det där skulle nog jag köra och känna mig hyfsat nöjd iallafall" hehe ja ni förstår vad jag menar

Det finns ju lite större utbud om man sträcker sig till ca 5500kr, men det finns ju även lite billigare steg med hyfsat effektuttag, men de kanske låter skit!?
            Sponsor:

Comment

Förstår inte varför vissa måste ha åsikter om produkter de inte har erfarenhet av!

Vi har sett att Mosconi trivs fantastiskt bra med 2Ohms basar i bryggat läge.
              Ljudmässigt känns dom värmare och betydligt köttigare än konkurerande digitala monoblock utan att tappa kontrollen.

Låt oss jämföra ......

Kraften är som 2 bilar med samma effekt, den ena är en 100Hk diesel och den andra är en 100Hk bensinare!

Vid de tester som genomförts har testpanelen föredragit bryggat 2kanals steg framför jämförbart digitalt monoblock.
              Nu ska man inte dra alla steg över en kant.
              Det finns undantag i den digitala världen, fast dessa är betydligt dyrare allternativ med mer effekt på pappret mot 2 kanalaren.

Om man behöver ett antal KW ska man satsa på de digitala stegen då dessa har andra fördelar.
              Gör man detta val är det säkerligen inte ljudkvaliteten man är ute efter!
              Last edited by Ljudbyggaren AB; January 29, 2012, 10:54.
              sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                Förstår inte varför vissa måste ha åsikter om produkter de inte har erfarenhet av!

Vi har sett att Mosconi trivs fantastiskt bra med 2Ohms basar i bryggat läge.
                Ljudmässigt känns dom värmare och betydligt köttigare än konkurerande digitala monoblock utan att tappa kontrollen.

Låt oss jämföra ......

Kraften är som 2 bilar med samma effekt, den ena är en 100Hk diesel och den andra är en 100Hk bensinare!

Vid de tester som genomförts har testpanelen föredragit bryggat 2kanals steg framför jämförbart digitalt monoblock.
                Nu ska man inte dra alla steg över en kant.
                Det finns undantag i den digitala världen, fast dessa är betydligt dyrare allternativ med mer effekt på pappret mot 2 kanalaren.

Om man behöver ett antal KW ska man satsa på de digitala stegen då dessa har andra fördelar.
                Gör man detta val är det säkerligen inte ljudkvaliteten man är ute efter!
                Fast kör man med 15" så är man nog mer ute efter tryck än SQ....
                Dock får jag säga att prisbilden på steg som klarar det har förändrats (efter att jag kollade upp ett visst märke).
                4.7K ÄR inte farligt för ett tvåkanals AB-steg som klarar två ohm bryggat (som dessutom specar 1KW då). Men tillhör inte detta märke undantagen?

Comment

Finns ju ett DD S2 till salu här på forumet, den lämmnar ju duktigt med effekt i 2ohm bryggat! Till ett rent skammligt lågt pris med http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=9509
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                    Dock får jag säga att prisbilden på steg som klarar det har förändrats (efter att jag kollade upp ett visst märke).
                    4.7K ÄR inte farligt för ett tvåkanals AB-steg som klarar två ohm bryggat (som dessutom specar 1KW då). Men tillhör inte detta märke undantagen?
                    Fast i beskrivningen låter det som att han vill köra sql, vilket jag tycker att han har valt en utmärkt bas för. Håller med, han får nog leta steg i den prisklassen om han ska få det ljud han vill ha. Har inte testat Hertz-steget som någon länkade, men jag hade kört på det då jag har hört enbart positiva saker om dessa, samt att det är kul att köra på samma märke
                    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Saxat ur första inlägget

Men tillhör inte detta märke undantagen?
                      Helt klart att Mosconi sticker ut, inte som DB steg som många tror utan renodlade HiFi steg med brutal kraft som ruskar om på ett behagligt och kontrollerat sätt!
                      sigpic

Webshop

Besöksadress butik

Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec

Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

Comment

Originally posted by ppk View Post
                        Mosconi har ju något 2kanals-steg som ger 1000wrms bryggat i 2ohm för under 5000kr iaf.

Men det är ingen som får upp något speciellt slutsteg i huvudet för den pengen som jag tänkte på
                        Ja men då behöver du inte leta längre.

Det speciella har ju redan "poppat upp"

(Mosconi 200.2 AS)

Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Lillalilja View Post
                          Fast i beskrivningen låter det som att han vill köra sql, vilket jag tycker att han har valt en utmärkt bas för. Håller med, han får nog leta steg i den prisklassen om han ska få det ljud han vill ha. Har inte testat Hertz-steget som någon länkade, men jag hade kört på det då jag har hört enbart positiva saker om dessa, samt att det är kul att köra på samma märke
                          Precis jag är inte direkt ute efter en massa dB...

Hertz-steget är helt klart intressant, med tanke på priset också.
                          Mosconi som man verkar höra en del positiva saker om är också intressant

Har begränsat utrymme där steget ska sitta men jag tror det är precis att båda dem får plats med längden som ligger på ca 350mm

Kom gärna med fler förslag! Som sagt det ska spela SNYGGT! Jag vet att en 15" är lite overkill för ren SQ men jag vill ha lite av båda
                          Sponsor:

Comment

http://www.audiopipe.com/products/am...apsm-1300.html

Litet nätt steg med goda ljud och effektegenskaper!
                            Niklas Bengtsson

LjudiBil.Com

Comment

Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                              Saxat ur första inlägget

Helt klart att Mosconi sticker ut, inte som DB steg som många tror utan renodlade HiFi steg med brutal kraft som ruskar om på ett behagligt och kontrollerat sätt!
                              Jag bugar och ber om ursäkt....läste inte HELA texten...

Jo den bilden har man fått av vad folk sagt om dem, dock har jag själv inte lyssnat tillräckligt på dem för att kunna uttala mig fullt ut.

Däremot så kan jag säga att om specen stämmer så är det ett 200.2 AS han bör köra på.

Dock är jag LITE skeptisk till byggkvalitén då steget jag klämde och kände på inte kändes lika gediget som det väldigt mkt billigare SRx 5.....
                              Plastpanelerna satt löst och rasslade....bottenplåten glappade i ena hörnet och anslutningspanelen kändes lite lös den med... Stress-ex som slunkit förbi kontrollen? Troligen...

Comment

Working...
                              X