Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor ang Ground Zero GZHW 20X

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• frågor ang Ground Zero GZHW 20X

Tja, vet inte om jag lyckats hitta på rätt forumsdel men försöker ändå annars så får väl någon snäll moderator flytta tråden
    har en Ground Zero GZHW 20X och tänkte höra om det vore oerhört dumt att köra den i 1 ohm med ett zachry r1500d steg? vet inte riktigt vad den lämnar för ärliga watt men 1000w+ i 1ohm skulle jag nog våga dra till med?
    basen är speccad till att tåla 400w rms men som blekinge bilradio beskriver "Är du ute efter en bas som tål massvis med effekt och som spelar högt och endå riktigt bra, då tror vi att du kommer att gilla denna basen." så blir jag lite sugen på att prova..

Skulle ni avråda mig?

Re: frågor ang Ground Zero GZHW 20X

Du styr ju hur mycket effekt du får ut av steget genom volymkontrollen
    på din stereo.

Så det är ingen fara, men du får ju lyssna på hur det låter och så
    fort det låter dåligt så måste du skruva ner volymen.
    sigpic

Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

Comment

Jag körde min sån bas med ett steg på 800wrms i 1ohm och den höll länge innan ena spolen gav upp, hade jag sänkt volymen när det började lukta skulle den fortfarande va hel, hade bara orginalbatteri i bilen med mkt blinkande lysen osv då så steget fick inte så bra förutsättningar att spela med heller.

Jag tyckte den spelade bra den lille basen, en bit över 140dB blev det i min saab 900 med det steget och den grävde bra neråt i basregistret med.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Okej kul att höra! Det måste innebära att nånting jävlas för mig. Hör knappt basen om jag inte gör något tråkigt, full gain, full boost och full loud på stereon.. :S känns inte som att jag vill åka omkring och spela så.. Inget fel på steget, var liknande problem med gamla steget. Kör den i 4 ohm och kopplat dom kablarna enligt manualen.
        Nästa steg att felsöka bör väl vara att mäta upp strömmen på steget och kolla över jorden eller har ni något bättre förslag?

Comment

Kolla upp så att du inte har ena spolen fasvänd, då tar de ut varandra och det brukar inte höras speciellt mycket. Vrider man då upp volymen rejält så överhettas talspolarna lätt eftersom konen i princip står still.

Comment

har kopplat så här http://www.rockfordfosgate.com/rftec...hmDVC_4ohm.png

slutsteget är ett zachry r1500d dvs monosteg men med dubbla + och - utav någon anledning, spelar det någon roll vilken av + kanalerna man kopplar in på steget?

Comment

Originally posted by lindberg88 View Post
              har kopplat så här http://www.rockfordfosgate.com/rftec...hmDVC_4ohm.png

slutsteget är ett zachry r1500d dvs monosteg men med dubbla + och - utav någon anledning, spelar det någon roll vilken av + kanalerna man kopplar in på steget?
              De flesta nya monosteg har dubbla + - utgångar för att lättare ansluta tex två basar utan behöva koppla ihop dem i lådan eller trycka in bägge i samma anslutning.
              Dessa utgångar är paralellkopplade inne i steget så det kvittar vilken av de du använder.

Låter skumt det inte spelar så mkt för dig, vilken bil har du det i och vad för låda? Om det nu inte är felkopplat nånstans, testa kör det i 1ohm och se om det inte vräker på mkt mer.
              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

skoda octavia -98 och http://blekingebilradio.se/product.h...ategory_id=110

Comment

testa att bara koppla in ena spolen å se om problemet försvinner,

Comment

Ska se till att prova en talspole, köra 1 ohm, se över jorden och se om det blir något bättre!
                    För har jag fattat rätt så bör den här basen spela bra och högt för sin storlek..

Comment

kopplade in bara en talspolen och problemet försvann ej, blir att kolla över jorden istället

Comment

slipat bort färg vid jorden, visst blev bättre men är inte nöjd.
                        Konan rör sig knappt vid full gain, inte förens man vrider på djävulens påfund (boosten) så börjar den röra sig "normalt"

Comment

får djup men ingen vidare kontroll i basen.. kanske är man kräsen eller så är det ett fel som är trasigt

Comment

Är signalnivån ut från stereon inställd rätt?

Tänkte om just den lågnivåutgången har ställbar utnivå och att den står på lägsta nivå. Även fast steget belastas med 4 Ohm så ska basen göra ordentliga konrörelser utan att man vrider på loudness och "djävulens påfund", det är ju trots allt bara en 8".

Comment

Originally posted by Optima View Post
                              Är signalnivån ut från stereon inställd rätt?

Tänkte om just den lågnivåutgången har ställbar utnivå och att den står på lägsta nivå. Även fast steget belastas med 4 Ohm så ska basen göra ordentliga konrörelser utan att man vrider på loudness och "djävulens påfund", det är ju trots allt bara en 8".
                              stereon är en pioneer modell billig 1300 nånting heter serien, en lågnivå och ingen ställbar lågnivå volt på steget

Comment

Working...
                              X