Re:s egen rekommendation är 90 liter avstämt till 40 Hz, men då vet jag inte om de menar netto eller brutto. Bygg lådan på 100 liter och använd 1 st 6" port, röret kan till att börja med göras 30 cm långt (ca 35 Hz) och sedan sätter du trattar i båda ändar. Spelar det för djupt så kortar du av röret några cm i taget och lyssnar.
Re:s egen rekommendation är 90 liter avstämt till 40 Hz, men då vet jag inte om de menar netto eller brutto. Bygg lådan på 100 liter och använd 1 st 6" port, röret kan till att börja med göras 30 cm långt (ca 35 Hz) och sedan sätter du trattar i båda ändar. Spelar det för djupt så kortar du av röret några cm i taget och lyssnar.
Jag har inte provat basen själv.
RE?
110L brutto med en 6" aeroport med två trattar och 30cm rör spelar rejält med djupbas iaf så 100L är säkert inte fel det heller.
110L brutto med en 6" aeroport med två trattar och 30cm rör spelar rejält med djupbas iaf så 100L är säkert inte fel det heller.
Ne B2 ska de va som sagt.
Nu när jag är ny inom bilstereo får ni ursäkta mig lite, vad menas med aeroport med två trattar?
Och det är av egna erfarenheter du fått fram detta, eller har du använt något slags program?
MVH
I "folkmun" menar man ett vanligt basreflexrör med tillhörande konade trattar (som sätts i varsin ände av röret), men det finns även ett basreflexrörmärke som heter Aeroport (registrerat namn).
I "folkmun" menar man ett vanligt basreflexrör med tillhörande konade trattar (som sätts i varsin ände av röret), men det finns även ett basreflexrörmärke som heter Aeroport (registrerat namn).
Har läst runt lite och fattat de som att basen ska spela in i kupeen genom skidluckan tätt mot ryggstödet. Men vart ska porten va då? ska den också spela in genom skidluckan och isf ska basen eller porten sitta mittför luckan. Eller ska man försöka få upp porten genom hatthyllan. Eller finns de bättre lösningar?
MVH
Bäst hade varit om både bas och port spelade genom skidluckan, men det får väl inte plats eftersom det gäller 15" bas. Man kan dra upp porten genom hatthyllan och låta basen spela genom skidluckan, en del gör så.
Det är speciellt viktigt att just porten har fritt utrymme en bit framför mynningen, annars påverkas funktionen tydligt. Porten ska dessutom mynna ut i det utrymme man befinner sig i, dvs kupen.
Comment