Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bildsök: w124 hatthyllor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bildsök: w124 hatthyllor

    Jag är i färd med att sätta in baslåda i min MB w124 sedan men jag vette tusan hur jag skulle gjort med hatthyllan..
    Basen kommer att monteras uppifrån hatthyllan och låda tänkte jag bygga under hyllan men jag har idétorka på hur jag skulle fått till det bra.
    Det rullar ju en hel del 124or på vägarna så någon inspirationsbild borde väl finnas =)
    Mvh

  • #2
    Re: Bildsök: w124 hatthyllor

    Originally posted by awsed
    Det rullar ju en hel del 124or på vägarna
    bara i norr och västerbotten som ungdomar (för det mesta) valt att köra med dessa, och dom flesta på det här forumet bor inte där

    Comment


    • #3
      Re: Bildsök: w124 hatthyllor

      Detta kanske kan vara intressant läsning?
      http://www.benzworld.org/forums/w124...ns-w124-6.html

      Har även sett hur dom har gjort om förstaförbands luckan med ett galler i och en 10"are under. Jag själv en gång i tiden hadde 2st Kenwood Db+ 12"are matade för fullt i skuffen av 2st lila Clarion steg, minns inte modell. Lät faktiskt rätt ok med Kenwood dual mag framsystem.. (ett framsystem jag verkligen saknar, lila och fina)

      EDIT: Tips nr 2, googla reda på lite skönhetsbilder från byggaren Lars K och kika hur han har gjort!

      Sedan så kan du ju ta dörrsidorna från kombin så få du in 5,25or där med lite våld, 8" får plats under originalgallren i hathyllan om man vinklar ovs.. listan kan göras långt!
      Last edited by Ballast; January 11, 2012, 07:47.

      Comment


      • #4
        Re: Bildsök: w124 hatthyllor

        http://www.carstereo.com/installs/ph...628&maxrows=12

        Nu stormar jag in med en länk till åt dig på ett rätt fint bygge sett inifrån iaf!

        Comment


        • #5
          Re: Bildsök: w124 hatthyllor

          Originally posted by sjobas View Post
          bara i norr och västerbotten som ungdomar (för det mesta) valt att köra med dessa, och dom flesta på det här forumet bor inte där
          Finns några i västernorrland också!
          men de flesta ungdomar här väljer ett par billiga 6x9: or och den största basen dom kan hitta.. för att den är stor och låter mycket. :P

          Jag har funderingar på att klämma in 2x15" i hatthyllan på min jetta så det skulle vara roligt att se lite bilder på liknande projekt!
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: Bildsök: w124 hatthyllor

            Originally posted by LuffarN View Post
            Finns några i västernorrland också!
            men de flesta ungdomar här väljer ett par billiga 6x9: or och den största basen dom kan hitta.. för att den är stor och låter mycket. :P

            Jag har funderingar på att klämma in 2x15" i hatthyllan på min jetta så det skulle vara roligt att se lite bilder på liknande projekt!

            Kolla invåran byggtråd på garaget som sagt... sitter 2st 12" i hatthyllan nu i den vita jettan

            Comment


            • #7
              Re: Bildsök: w124 hatthyllor

              Oj vad kul med många svar
              Tack för länkarna Ballast, en del intressanta idéer där, jag blev tvärsugen på att plocka bort armstödet i baksätet och sätta en liten baslåda bara för att men det vore synd på sportlineinredningen om det inte går att plocka bort armstödet utan slakt :P

              Tack för alla svar och keep it up!

              Comment


              • #8
                Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                Kolla in Nikko Blomkvists bygge i en W124 Cupé:
                http://mtx-mercedes.webs.com/apps/ph...lbumid=4274215
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                  Originally posted by awsed
                  Jag är i färd med att sätta in baslåda i min MB w124 sedan men jag vette tusan hur jag skulle gjort med hatthyllan..
                  Basen kommer att monteras uppifrån hatthyllan och låda tänkte jag bygga under hyllan men jag har idétorka på hur jag skulle fått till det bra.
                  Det rullar ju en hel del 124or på vägarna så någon inspirationsbild borde väl finnas =)
                  Mvh
                  Här ett alternativ på låda under hyllan:

                  http://www.autoala.net/autohifi/kuva.php?kuva=688

                  En 4-dörrars 124 med 2st JL Audio 10" i skuffen i slutna lådor. Lyssnade en hel del i den bilen och suben var långt ifrån dålig Monteringssättet på suben "borde inte" fungera, men det gjorde den. Bort med luckan mitt i hatthyllan och om jag inte minns fel så var det även andra hål upptagna/förstorade i hatthyllan.

                  Lycka till!
                  /Freddi
                  Projekt #sqnewbeetle
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                  Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                  http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                    Byggde en slotportslåda till en DD 508 för ett tag sedan som sitter i en polares coupe, där sitter lådan skruvad med vantskruvar från undersidan och basen och porten spelandes upp genom luckan.. En 8" rymms under luckan bara man kapar tillräckligt stort hål, och för att få det att se någorlunda oem ut så kapade vi hål i själva luckan och klädde den med ett par svarta cyckelbrallor (högtalarfronttyg ) så det märks knappt att det är något fuffens om man tittar innifrån bilen

                    Kan åka ock knäppa någon bild på det om det är av intresse?

                    Mvh
                    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                      Originally posted by Holst View Post
                      Kolla invåran byggtråd på garaget som sagt... sitter 2st 12" i hatthyllan nu i den vita jettan
                      Jo jag har sett det, ser riktigt bra ut!
                      men det skulle vara roligt att se fler varianter. det var så jag menade!
                      \m/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                        Originally posted by Freddi View Post
                        Bort med luckan mitt i hatthyllan och om jag inte minns fel så var det även andra hål upptagna/förstorade i hatthyllan.
                        Vilken lucka reffererar du till? Är det förbandslådan så är det bara en låda som ligger över förbandslådan. Hatthyllan är hel under denna. Man kan ju plocka bort högtalarna om man nu har några sådanna monterade från fabrik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                          Originally posted by Dräparen View Post
                          Vilken lucka reffererar du till? Är det förbandslådan så är det bara en låda som ligger över förbandslådan. Hatthyllan är hel under denna. Man kan ju plocka bort högtalarna om man nu har några sådanna monterade från fabrik.
                          Ja, det var den jag tänkte på. Visste inte att plåten var hel där under...men jag är rätt säker på att det var öppet i den bilen. Isf hade han kapat i plåten då...nå väl, funkade gjorde det!
                          Projekt #sqnewbeetle
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                          Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bildsök: w124 hatthyllor

                            Originally posted by Freddi View Post
                            Ja, det var den jag tänkte på. Visste inte att plåten var hel där under...men jag är rätt säker på att det var öppet i den bilen. Isf hade han kapat i plåten då...nå väl, funkade gjorde det!
                            Jo, den e hel på w124 eftersom halva lådan är ju luckan.. På W201 är det hål rakt ner och en plastbalja som används som låda.

                            Sitter alltid högtalare monterade bak på 124an från fabrik, finns dock olika varianter. blir rätt krångligt att dra t.ex. portar upp genom dom hålen, därför är det lättaste att kapa hål under lådan och låta "toppen" av lådan vara kvar.

                            Comment

                            Working...
                            X