Announcement

Collapse
No announcement yet.

baslådeberäkning 3512

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• baslådeberäkning 3512

hejsan undrar om någon har lust att hjälpa till med beräkningar av en baslåda till min DD 3512 2x4 ohm. tror jag har tänkt att spela mot ryggstödet, eller va tror ni blir bäst? bilen i fråga är en saab 900 -98.

ska man köra portat eller slutet?
    vill ha avstämt till ganska låga Hz.

öppen för alla förslag och ideer. säg vad ni tror är den bästa lådan :P

Re: baslådeberäkning 3512

Originally posted by karlss00nn View Post
    hejsan undrar om någon har lust att hjälpa till med beräkningar av en baslåda till min DD 3512 2x4 ohm. tror jag har tänkt att spela mot ryggstödet, eller va tror ni blir bäst? bilen i fråga är en saab 900 -98.

ska man köra portat eller slutet?
    vill ha avstämt till ganska låga Hz.

öppen för alla förslag och ideer. säg vad ni tror är den bästa lådan :P
    Om det inte är en specialbyggd sedanversion av 900'an, tycker jag att du ska bygga med basen bakåt.

Får hjälp med djupbasen av utrymmet bak mot bakluckan sk "kupéförstärkning".

Vad ska du använda basen till? I 9 fall av 10 så passar en sluten låda bäst till musiklyssnande. Du får säkert en massa förslag från "dB-extremisterna" om portade lådor, men som sagt en sluten låda är vad jag provat först.
    Tror ca 35-40 liter borde räcka.
    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Baslådevolymer enligt "Hedde"
      12"(0512-9912) : 60 liter totalvolym. 120cm2 port 33cm lång. Fb 40-41hz / F-3 36hz

Basen spelande bakåt

Detta är vad jag läst mig till angående volymen
      Hedde är duktig och har mångårig praktisk erfarenhet

Comment

Inte lådan framåt. Bakåt eller uppåt, helst bakåt om det inte blir för lite luft mellan baffeln och skuffluckan
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Mats H View Post
          Om det inte är en specialbyggd sedanversion av 900'an, tycker jag att du ska bygga med basen bakåt.

Får hjälp med djupbasen av utrymmet bak mot bakluckan sk "kupéförstärkning".

Vad ska du använda basen till? I 9 fall av 10 så passar en sluten låda bäst till musiklyssnande. Du får säkert en massa förslag från "dB-extremisterna" om portade lådor, men som sagt en sluten låda är vad jag provat först.
          Tror ca 35-40 liter borde räcka.
          vad menar du med specialbyggd? basen ska spela mest musik men vill få ut djupbasen.
          ok tack

Comment

Originally posted by Softis View Post
            Inte lådan framåt. Bakåt eller uppåt, helst bakåt om det inte blir för lite luft mellan baffeln och skuffluckan
            tar jag den bakåt så får ja nog iaf 40cm till bagageluckan så det borde inte va några problem

Comment

Originally posted by The one n only View Post
              Baslådevolymer enligt "Hedde"
              12"(0512-9912) : 60 liter totalvolym. 120cm2 port 33cm lång. Fb 40-41hz / F-3 36hz

Basen spelande bakåt

Detta är vad jag läst mig till angående volymen
              Hedde är duktig och har mångårig praktisk erfarenhet
              ok tack för infon
              tycker du jag ska ha portad låda då? de är de ja inte kan bestämma mig om riktigt. :P

Comment

ok tack för infon
                tycker du jag ska ha portad låda då? de är de ja inte kan bestämma mig om riktigt. :P
                Det är ju en smaksak. Men en portad blir mer lättdriven och spelar högre
                Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                  Det är ju en smaksak. Men en portad blir mer lättdriven och spelar högre
                  ok
                  ja då blir det väl att gå på detta då: 12"(0512-9912) : 60 liter totalvolym. 120cm2 port 33cm lång. Fb 40-41hz / F-3 36hz

om ingen vet nåt bättre förslag, men tycker att det låter rimligt

nån som kan räkna på portar, hade tänkt att ja skulle ha 2 rör. (diameter och längd) ja är värdelös på sånna uträkningar

Comment

vad menar du med specialbyggd? basen ska spela mest musik men vill få ut djupbasen.
                    ok tack
                    Man brukar spela framåt i sedaner, men vad jag vet så finns det bara combi-cupéer av 900'an.
                    sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                      Man brukar spela framåt i sedaner, men vad jag vet så finns det bara combi-cupéer av 900'an.
                      aha du menar så, ja de här är ju en combicoupe.

Comment

60L låda + 6" port som är 343mm lång för en avstämning på 45hz, eller 465mm lång för 40hz, å jag skulle då spela allt bakåt i den bilen, ev uppåt om det låter bättre, bara testa sig fram.

Comment

Originally posted by sjobas View Post
                          60L låda + 6" port som är 343mm lång för en avstämning på 45hz, eller 465mm lång för 40hz, å jag skulle då spela allt bakåt i den bilen, ev uppåt om det låter bättre, bara testa sig fram.
                          ok tackar för det! bara börja bygga låda nu då,

vad blir bäst, rör eller en slotport?

Comment

ok tackar för det! bara börja bygga låda nu då,

vad blir bäst, rör eller en slotport?
                            Jag skulle själv säga att slotport är bäst, enligt mina tester, men det är mycket smidigare med rör så kan du justera portlängden enklare, för att få till ljudet som du vill ha det.

Comment

Originally posted by thulle1 View Post
                              Jag skulle själv säga att slotport är bäst, enligt mina tester, men det är mycket smidigare med rör så kan du justera portlängden enklare, för att få till ljudet som du vill ha det.
                              ok, aa det har du rätt i

va anser ni om dämpning i lådan när man kör portat?

Comment

Working...
                              X