Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dessa batteritrådar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dessa batteritrådar

Hittar inte mkt vettigt med sökfunktionen så jag gör väl ännu en sån tråd
    Va och handlade på mig 2 st blåa små banner idag.
    Tänkte väl mest kolla hur jag ska koppla prylarna.
    Antingen sätta ett fram och ett bak utan skiljerelä eller båda bak och ett litet feltema fram med skiljerelä..kommer mest att poppa medans jag åker och korvkioskdunk är helt uteslutet.
    Vilket val är vettigast?
    Framsystemet körs just nu i 2ohm så dom får 2x500wrms..
    basen kommer köras på ett DD m2 i 3ohm tills vidare och sen ner på 0.75 i sommar om man ska prova mäta lite
    Kommer troligtvis att inhandla ett till likadant batteri inom kort.
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

Re: Dessa batteritrådar

vilka Bannerbatterier är det du har köpt?

du har ca 3-3500 Wrms i stegeffekt lite snabbt räknat
    ett bra Batteri/ 1000 WRms är ganska bra tumregel

skulle köra på Biltema batteri fram och 4 banner bak

sen hur du ska koppla överlåter jag till de med kunskap

Comment

Det är bättre att ha två batterier i skuffen än att ha ett fram och ett i skuffen, ju närmare steget som batterierna sitter desto bättre. Men med tanke på att du troligtvis ska handla ytterligare ett likadant batteri så kan du förstås börja med ett fram och ett bak, under förutsättning att du inte spelar väldigt högt.

Skiljerelä tror jag egentligen inte att du behöver eftersom du inte har planer på att spela en massa med motorn avslagen.

Fast som The one n only skriver så kan stegen ge ut en hel del effekt och då är ännu fler batterier att föredra om stegen utnyttjas ordentligt.
      Last edited by Optima; February 12, 2010, 21:30.

Comment

oj, det är dom små blåa. 70Ah running bull.
        tanken är ju som sagt minst ett till men har lite för Kasst med pengar kvar nu
        men jag får väl underhållsladda ofta och försöka låta bli att poppa tills man får i 2 till då
        men om jag kör 2 bak så kan det väl vara bra att skilja fram/bak iaf med iom olika sorter och så?
        biltemat som sitter fram är ca 6mån gammalt..kanske funkar om man laddar upp det fullt så att man har samma spänning som dom nya innan man kopplar ihop allt?
        har inte mkt koll när det gäller batterier men det kanske märks
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

Vw up -12
        På gång..

Comment

Om du låter bli att spela väldigt högt under lång tid och att din generator med tillhörande kablage fungerar utan bekymmer, då fungerar det att ha kvar Biltemabatteriet fram.

Man kan ha olika batterityper fram och bak utan att få bekymmer, men då ska man hålla koll på batteriernas laddstatus och gärna underhållsladda dem någon gång då och då. Grejen är att om något av batterierna är ett renodlat startbatteri så tål inte såna batterier att djupurladdas många gånger, därför är det viktigt att hålla koll på sina batterier.

Ett enkelt sätt att ta reda på batteriernas laddstatus är att mäta vilospänningen på dem när de har stått orörda i minst 8 timmar eller helst ett dygn, ligger spänningen på 12,4 V eller lägre så bör man underhållsladda. Allra helst ska man koppla isär batterierna och mäta dem individuellt för att se om spänningen skiljer sig märkbart mellan dem.
          Last edited by Optima; February 12, 2010, 22:28.

Comment

då kanske jag klarar mig en par månader iaf
            laddning kan fixas varje dag om det skulle behövas då bilen alltid står inne.
            kommer dock bli fast monterad laddare vid senare tillfälle för att vara på säkra sidan
            sen var det nog slut på frågor för tillfället
            Audi A4 B5 -98
            Pioneer P90 + DEQP90
            Sinfoni amplitude 50.4x
            Sinfoni shadow 100.2
            Sinfoni S165W x4
            Sinfoni S100M
            Sinfoni S25T

Vw up -12
            På gång..

Comment