Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plåtflex - Ballt för fjortisraggare.. MEN!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Plåtflex - Ballt för fjortisraggare.. MEN!

Originally posted by jonash View Post
    Årets hittils sämsta jämförelse alla kategorier.

Sen betvivlar jag starkt att du verkligen haft massor av folk sittandes i dem ljudtrycken. Att bilen är kapabel till 160 är en sak, eller 170, men att göra det med öppen dörr är inte så lätt.

160dB är farligt. Så är det bara. Sätter man sig i det frivilligt har man inte mycket mellan öronen som är värt nåt.
    160dB är tydligen en miljard gånger mer än en vanlig samtalston så helt klart får man nog akta hörseln och sin övriga kropp. Risken för att trumhinnorna spricker är stor.
    Last edited by Psycho_Squid; February 9, 2010, 23:07.
    sigpic

Comment

Jonas 160dB vid mätpunkten innebär INTE 160dB i dörren. Snälla lägg ner, du provocerar bara i onödan nu.

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
        Jonas 160dB vid mätpunkten innebär INTE 160dB i dörren.
        Jag vet Kim.

Snälla lägg ner, du provocerar bara i onödan nu.
        Ja, men det är lite halvt meningen med. Det skulle vara bra om folk (Björn vet säkert detta) faktiskt tog några minuter och försökte läsa på lite hur högt såna här bilar faktiskt spelar och vad det kan göra för skada.

Jag hör rätt ofta folk som suttit i bilen då dem spelat "bara" 140-150dB utan skydd och de tror fortfarande att deras hörsel kommer vara okej. Jävla idioter.

Vid 160dB är det långt mer än hörseln man riskerar.

/Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Om man sitter i "verkliga" 145 dB+ så inträder en del intressanta fenomen.

Ögongloberna går inte riktigt att fokusera med och du andas tungt eftersom de minsta blodkärlen i lungorna brister och du andas din egen bloddimma.

Jag har provat (med öronproppar och kåpor) och det var onekligen en intressant upplevelse. Längtar dock inte efter att göra om det.

~Med "verkliga" så menar jag en bil som kan spela detta över ett större frekvensspann (framförallt djupt) och på flera ställen i bilen
          /tycker Erik.

Comment

Även jag har gjort detta i CRX:en, samt ett flertal som sitter kvar i bilen när de tävlar i de högre klasserna i Bass Race.

Det finns en anledning till varför jag alltid står utanför bilen när jag tävlar med Expressen

Enligt mitt tycke så borde man INTE få vara kvar i bilen i Bass Race 139.9 och uppåt, men det är min högst personliga åsikt.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
              Om man sitter i "verkliga" 145 dB+ så inträder en del intressanta fenomen.

Ögongloberna går inte riktigt att fokusera med och du andas tungt eftersom de minsta blodkärlen i lungorna brister och du andas din egen bloddimma.

Jag har provat (med öronproppar och kåpor) och det var onekligen en intressant upplevelse. Längtar dock inte efter att göra om det.

~Med "verkliga" så menar jag en bil som kan spela detta över ett större frekvensspann (framförallt djupt) och på flera ställen i bilen
              Testade sitta i dreddans CRX förra året (på SM Finalen?) och det var inte speciellt behagligt dom få sekunder jag satt där, upplevde ungefär det som du beskriver ovan, inte för att jag ångrar det på något sätt men jag kan undvika det i framtiden istället

Tycker att om man varnar om risken och rekommenderar att man har hörselskydd så skall det vara OK då det bör falla på individens ansvar att bestämma om det är värt.

Comment

Jag tror att det Jonas vill få fram är att de flesta har svårt att begripa HUR farligt det är.
                Alla har ju varit med om att det varit högt på en konsert eller så och detta är ju "bara några deciBell högre"....

Problemet är att skaffar man sig en hörselskada så är den permanent, det läks helt enkelt inte.

Jag skulle inte vilja ha det med mig att något jag byggt skadat någon för livet.
                /tycker Erik.

Comment

Mycket tjat om att alla inte tänker och vet och är helt dumma i huvet.. Ja har personligen suttit i bilar som spelat 150++ på flera ställen och visst fan är de inte hälsosamt men det är mitt eget val och jag har inga större problem av de! Självklart tar kroppen skada. Sen är de självklart att man ska varna "gröna" personer om dom ska lyssna, för vad som helst kan hända. Tycker de börjar spåra ur nu, va Flex de handla om..
                  Men du, äru dum i huvet?

Comment

Originally posted by stejfaan View Post
                    Mycket tjat om att alla inte tänker och vet och är helt dumma i huvet.. Ja har personligen suttit i bilar som spelat 150++ på flera ställen och visst fan är de inte hälsosamt men det är mitt eget val och jag har inga större problem av de! Självklart tar kroppen skada. Sen är de självklart att man ska varna "gröna" personer om dom ska lyssna, för vad som helst kan hända. Tycker de börjar spåra ur nu, va Flex de handla om..
                    Erik har helt rätt.

Sen att det är självvalt i vissa fall: absolut.

Men jag kan bara citera min far: "Hade jag vetat att jag inte alltid hör vad mina barnbarn säger så hade jag nog tänkt mig för, men man var ju ung och dum"

Men, nog med OT. Sorry.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

http://www.youtube.com/watch?v=wJ6mP8agnqU

min bil spelar lite :-)

Kan tillägga för den hatiske att bakluckan är dämpad med dämpmatta och nummerplåtshållaren åtdragen med skruvar. sen är framdörrarna dämpade.

Comment

Working...
                      X