Announcement

Collapse
No announcement yet.

Corner loaded?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Corner loaded?

    Hej!

    Är det någon som testat att sätta en skiva precis framför själva konan? (Se bild) Bra eller dåligt? Kan tänka mig att det kan vara effektivt om man har ett väldigt stort bagageutrymme, men ger det mer output i en vanlig kombi?

    Vore kul att höra om någon testat detta och kan berätta om för eller eventuella nackdelar.

    Mvh Niklas
    Attached Files

  • #2
    Re: Corner loaded?

    Ja det finns väl de som har gjort det..


    Frågan är om den skivan som är på ditt kort ger lika mycket gain som ett hörn gör.

    Comment


    • #3
      Re: Corner loaded?

      På bilden är det väl en 1508 som används och vad jag vet behöver dessa någonting att "Corner load'a" emot för att prestera max, så i den där installationen gör det nog en del skillnad.

      Comment


      • #4
        Re: Corner loaded?

        Originally posted by luunggan View Post
        På bilden är det väl en 1508 som används och vad jag vet behöver dessa någonting att "Corner load'a" emot för att prestera max, så i den där installationen gör det nog en del skillnad.
        Såg en tråd på soundpressure's forum för ett bra tag sen med en kille som körde 3 DD 1508. Han byggde lådan riktigt seriöst för corner loading så att basarna satt som i en bandpass låda, fast med en sida öppen på den slutna delen om man kan säga så...

        Det ska tydligen fungera superbra! Kan ju dock bli svårt att göra liknande med större basar kanske.
        http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

        Comment


        • #5
          Re: Corner loaded?

          Jag förstår inte ens meningen med detta. känner mig trög någon som kan förklara hur det kan va bra att sätta något framför högtalaren?
          RE, DD, Pioneer

          Comment


          • #6
            Re: Corner loaded?

            som jag fattat det brukar dom flesta stoppa det för att basarna ska få mer motstånd och inte kunna "bottna" lika lätt vid mycket effekt

            Comment


            • #7
              Re: Corner loaded?

              Har testat att sätta dit en skiva framför basen nu på em i min egen bil. Men vart inte bättre än var det var innan, snarare tvärtom. Så skivan åkte ur...

              Comment


              • #8
                Re: Corner loaded?

                Skulle tro att det är som sjobas säger samt att när du stoppar upp som med skivan framför, kommer luften komprimeras och tvingas ge större större amplitud på ljudvågorna vilket medför högre ljud. Frågan återstår dock om det ger märbar effekt och om det kan tillämpas på alla högtalare.

                Får rättas om jag har fel
                http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

                Comment


                • #9
                  Re: Corner loaded?

                  Har inte full koll på detta ämnet. Men prova att flytta lådan till en hörna i kofferten istället. Att sätta en skiva bara framför basen är jag skeptisk till. Har man labbat med hemmastereo så vet man om vilka stora skillnader det kan göra att flytta subben till ett hörn.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Corner loaded?

                    Originally posted by octan View Post
                    Har inte full koll på detta ämnet. Men prova att flytta lådan till en hörna i kofferten istället. Att sätta en skiva bara framför basen är jag skeptisk till. Har man labbat med hemmastereo så vet man om vilka stora skillnader det kan göra att flytta subben till ett hörn.
                    brukar oftast förstärka ljudet massor, men hur som haver så är det 2st olika typer av loading, men det med skivan framför basen tror jag nog är mest är till extremfall, och till 1508 med mycke effekt, läst massa trådar om dem, och vill minnas att surrade om att dom var konstruerade på nå sätt så att detta funkade bra på dessa, speciellt vid 1000w å uppåt var det nästan ett måste.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Corner loaded?

                      Jodå corner loading funkar. Prova att med låg röst brumma entonigt och gå in mot ett hörn skall ni se...

                      Men man märker oxå att ett visst avstånd fungerar bäst för en viss frekvens.

                      Och sen måste den ju vara stabil. En 2 mm plexi framför en sub blir mest en vibrationsplatta.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Corner loaded?

                        cornerload fungerar har skälvtävlat med det för länge sedan men sätter du en skiva framför när lådan står som på bilden så bygger du en bandpasslåda och det är en annan sak men här är avståndet viktigt bara att labba

                        Comment

                        Working...
                        X