Announcement

Collapse
No announcement yet.

Festivalbas

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Festivalbas

Hej!

I sommar skall jag och några polare åter till Hultsfredsfestivalen, och tycker att det detta året hade varit roligt med en festivalstereo!

Och eftersom att vi alla älskar bas, så vill vi, fast det äter lite extra ström, konka med en bas.

Så min fråga till bilstereoforum är:

Finns det " Strömsnåla " basar, eller är det bara så att basar med lägre watt, helt enkelt drar mindre ström.

Minns min första bas, en 350Watts mutant 12, kunde jag spela med med bilen avstängd, tja, i flera timmar, och ändå starta bilen, och den levererade ändå ett ganska bra dunk, kanske lite mer än vad man behöver ha på en festival.

Så en ännu svagare bas borde väl då dra ännu mindre ström.

Har bilstereforum några bra rekommenationer på nån strömsnål, gärna liten bas, som kräver liten låda för att låta bra?

Får gärna vara en " snärtig " bas, fast jag vet att många säger att det inte går att säga så, dvs, att en bas kan vara snärtig

Tack på förhand!

Re: Festivalbas

det är steget som du vill ha strömsnålt. ett klass d steg är då lämpligt. för jag antar att ni kör med steg?

Comment

klass-D slutsteg kombinerat med en så lättdriven bas som möjligt är receptet.

Hur snärtig basen blir beror oftast på hur du bygger lådan.

vad hade du tänkt dig för prisklass?
      Last edited by Martin F; February 7, 2010, 02:22.

Comment

och inte lasta ner Steget till 1 ohm det suger oxå ström
        Men ett batteri med (smart) laddare och ett elverk

Comment

Jag köpte en sån färdigbyggd låda med 2 8" o piezo diskanter på harald nyborg för 299kr o sen en jvc bilstereo samt ett gammalt bilbatteri. funkade helt ok o jag hade en fjärr till jvc spelaren så det va perfekt o sitta på camping o festa till det o slippa resa sig hela tiden för o byta låt.

Hållaren till cd o batteri såg ut som fan men funktionen fanns där.
          på midsommar hade ja dock ett 2-kanals jensen steg oxå för extra högljuddhet, batteriet höll inte lika länge men har man tillgång till en laddare nånstans så är det klart att föredra framför inbyggd effekt

Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Hej igen, och tack för alla svar!

Hm, tittade på bilderna du lagt upp Frippe, och jag måste säga att jag aldrig tänkt tanken att ha batteri/huvudhenhet/steg i en seperat låda. kan juh vara ganska bra att ha den ett ställe där den inte syns så bra :} Det är juh en festival trots allt, och det kan vara svårt att garantera för dess säkerhet

Hm, Martin, vad menas med en lättdriven bas? En bas som kan spelas i höga ohm bara? eller?

Comment

Lättdriven bas kolla denna länk där frågeställaren har samma fråga
              http://www.hififorum.nu/forum/topic....TOPIC_ID=61767

Sen kanske robsarve eller JonasH förklara bättre teoretiskt men även praktiskt angående detta

Comment

Working...
              X